Geriatric medical education: an unclosed loop

Authors

  • Norberto D Bassan Cátedra de Histología. Citología y Embriología. Facultad de Medicina. Universidad Abierta Interamericana. Rosario. Argentina
  • Oraldo R Soldano Cátedra de Histología. Citología y Embriología. Facultad de Medicina. Universidad Abierta Interamericana. Rosario. Argentina
  • Miguel A Vinuesa Cátedra de Histología. Citología y Embriología. Facultad de Medicina. Universidad Abierta Interamericana. Rosario. Argentina
  • Sebastián M Venezia Cátedra de Histología. Citología y Embriología. Facultad de Medicina. Universidad Abierta Interamericana. Rosario. Argentina
  • Agustina Di Sipio Cátedra de Histología. Citología y Embriología. Facultad de Medicina. Universidad Abierta Interamericana. Rosario. Argentina

Keywords:

geriatrics, teaching, learning, curriculurn, medicine

Abstract

Aged population needs competent physicians. Thls communication studies gerlatrlc medical teaching, intention of first and fourth year students for specializing in Geriatrics and their opinion about lis relevance and curricular setting. Curricula from 10 public and 16 private medical schools were analyzed. Students coursing the first (105) and the fourth year (54) completed an ad hoc opinion poli. 98% of the sample never received training in Geriatrics 2% of first year and none of fourth year students revealed lntentions in specializing in Geriatrics 77% of first year and 91% of fourth year students considered Geriatrics as an important specializatlon whilst 12% and 4 % of those students evaluated it as poorly important. 11 % and 5 % of them did not know what Geriatrics was. 33% of first year and 18% of fourth year students considered Geriatrics as a postgraduate activity whilst 67% and 82 %, an undergraduate one (39% and 36 % as a particular subject matter and 61% and 64 % included in different ones). The relevance given by medical students to Geriatrics and their interest lo be trained on it during their undergraduate slage is shown.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ribera Casado, J. M.a: Formación básica y continuada en Geriatría. Revista Española de Geriatría y Gerontología .Volumen 36 - Número Supl.5: 32 - 42. 2001
Stout RW: Teaching Gerontology and Geriatrics Medicine. Age & Ageing 14(Supl):1-36. 1985
Brocklehurst JC: Acaclemic Geriatric Medicine in Great Britain. En: Michel JP, Rubenstein LZ, Vellas BJ, Albarede JL, eds. Geriatric programs and departments around the world. Paris: Serdi: 81-4. 1998.
British Medical Association Board of Sciences and Education. Report of the working party on services for the elderly. London: British Medical Association; 1976.
Reichel W: Geriatric Medical Education: Developments since the American Geriatric Society Conference on Geriatric Education 1976-77. JAm Geriatr Soc29:1-9. [Medline] 1981
Robbi.ns AS, Vivell S, Beck JC: A study of geriatric training programs in the United States. J Med Educ 57: 79-86. [Medline] 1982
Segunda Asamblea Mundial de las Naciones Unidas (Madrid 8 al 12 de abril de 2002)
Segunda Asamblea Mundial sobre el Envejecimiento Seguimiento de la Segunda Asamblea Mundial sobre el Envejecimiento. Naciones Unidas. Asamblea General Distr. Quincuagésimo noveno período de sesiones Tema 97 del programa provisional* Seguimiento del Año Internacional de las Personas de Edad 2004
Anuario 99-03 de Estadísticas Universitarias.Mlnisterlo de Educación Ciencia y Tecnología
Kane R. Ouslander J. Abrass 1: Geriatría Clínica 4a Edic.McGraw-Hill Interamericana .México. 2000
Morelo NL, Lázaro del NM, González-Esteban J, Ribera Casado JM: La geriatría vista desde la atención primaria. An Med Intern (Madrid)12: 329- 32.1995
Indicadores de actividad de asistencia primaria en 1992. Ed. Insalud. Madrid. «Actividades en Atención Primaria 1992».
Galinsky D: Educación médica en geriatría. Revista española de geriatría y gerontología:, 23 (2): 109-112, 1988 14.- Ministerio de Cultura y Educación DE LA República Argentina. Resolución 535. 10 de agosto de 1999. Buenos Aires. Argentina. 1999

Published

2019-11-26

How to Cite

1.
Bassan ND, Soldano OR, Vinuesa MA, Venezia SM, Di Sipio A. Geriatric medical education: an unclosed loop. Rev Fac Cien Med Univ Nac Cordoba [Internet]. 2019 Nov. 26 [cited 2024 Jul. 6];63(3):71-5. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/26565

Issue

Section

Original Papers