The cultural resistance

The persistence of indigenous aesthetic practices from the Mexican Northwest opposed to the Jesuit artistic practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31057/2314.3908.v11.38624

Keywords:

indigenous art, Jesuit art, aesthetics, Mexico, northwest, resistance

Abstract

After de arrival of the Jesuits to what is today the Mexican Northwest in the 16th and 17th centuries, a process of cultural exchange began between the missionaries and diverse indigenous groups that inhabited the region; this process encompassed from crafts and rituals to artistic manifestations. This article aims to make a comparative study between the aesthetic conceptions of the Tarahumaran groups and the Jesuit missionaries as they could have been experienced up until the expulsion of the Company of Jesus from the New Spain and make a sketch of its impact on the contemporary musical practices of the rarámuri people.

Author Biography

  • Luis Eduardo Trillo Becerra, Conservatorio Nacional de Música, Licenciatura en Composición, Ciudad de México

    Compositor e investigador independiente egresado de la licenciatura en composición del Conservatorio Nacional de Música de México. Su trabajo se enfoca en la creación de manifestaciones musicales relacionadas con el cuerpo, el espacio y la imagen, así como en procesos de transculturación en México. Como investigador ha participado en diversos coloquios y seminarios con las ponencias “La resistencia cultural: La persistencia de la música indígena tradicional en el noroeste de México”, en el marco del coloquio “Las misiones en América y Asia; su impacto religioso, social y lingüístico” (Seminario de estudios virreinales en el mundo hispánico, 2021); “Cuerdas, percusiones y culto: Las influencias instrumentales africanas en las comunidades originarias del norte de México”, en el Seminario de Investigación de la Cátedra “Jesús C. Romero” (CENIDIM, 2021); y “Julián Carrillo y su aportación a la música mexicana”, conferencia en el marco del ciclo “Nueva realidad educativa Paulo Freire” (ISCEEM 2021). En 2016 colaboró en la limpieza, catalogación y transferencia documental del Fondo Reservado del Conservatorio Nacional de México bajo la supervisión de Robert Endean Gamboa. Impartió del 2020 al 2022 el taller "Estudio de la música mexicana" en las FARO "La Perulera" y "Cosmos" de la Secretaría de Cultura de la Ciudad de México. Como compositor su música ha sido premiada y estrenada en Bulgaria, Malasia y México. Ha colaborado con diversos artistas plásticos como Omar Rodríguez-Graham y C.V. Brumund en el desarrollo de obras interdisciplinarias.

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Published

2022-09-12

How to Cite

The cultural resistance: The persistence of indigenous aesthetic practices from the Mexican Northwest opposed to the Jesuit artistic practices . (2022). Antiguos Jesuitas En Iberoamérica, Extraordinario 1. https://doi.org/10.31057/2314.3908.v11.38624

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