"Fort Apache": Paradigm Analysis of an urban intervention.

Main Article Content

Abstract

We begin this work by examining the historical-disciplinary context, subsequently
emphasizing the representations that the discipline built at that particular moment on the
production of social housing, for which we will resort to the techniques provided by cultural
history. We will then address the characterization of Ejército de los Andes neighborhood,
known as Fuerte Apache, trying to discriminate between objective statements and facts,
recognizing those shortcomings of a housing plan that arose from this set of uncritically
accepted beliefs and procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cravino, A. (2023). "Fort Apache": Paradigm Analysis of an urban intervention. Heterotopías, 6(12), 1–20. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/43601
Section
Dossier
Author Biography

Ana Cravino

Ana Cravino holds a PhD from FADU-UBA. Master in Educational Project Management, CAECE. University Professor, UM. Architect, UM. Professor of the Seminar of Introduction to an Epistemology of Architecture and Design in the Doctorate of the FADU-UBA. Professor of the Seminar on Epistemology of Design Research in the Master's Degree in Design Research at FADU-UBA. Professor of the Doctorate in Design (Lab II - Thesis Workshop), Universidad de Palermo. Professor (Historiography Workshop, Thesis Workshop, General Seminar) and member of the Academic Committee of the Master in History of Architecture, Design and Urbanism at FADU-UBA. Professor 2019 of the elective subject Research: Frameworks, concepts and tools; for all undergraduate courses at FADU-UBA. Professor of the Master in Interior Design, Universidad del Azuay, Cuenca, Ecuador. Professor of Project Research Methodology and Research Methodology in Sustainable Architecture in the Master's Degree in Sustainable Architecture, UC. Adjunct of Scientific Thinking at the CBC UBA. Categorized researcher of the Program of Teaching Incentives of the National Ministry of Education. Researcher at the University of Buenos Aires, Palermo and ITBA. Invited professor at universities in Mexico, Colombia, Ecuador, Bolivia and Argentina. Author of the books: Investigación y Tesis en Disciplinas Proyectuales. Una Orientación Metodológica; Reflexiones sobre la Teoría y la crítica; Cambios curriculares en la carrera de Arquitectura; Enseñanza de la Arquitectura. A Historical Approach; Architecture and Technique. Co-author of the books: IADU: investigación en arquitectura, diseño y urbanismo, Secretaria de Investigación FADU-UBA, among other texts. Author of numerous publications in refereed journals in Argentina and abroad. Referee and member of scientific commissions of journals in Argentina and abroad.

Correo: cravino.ana@gmail.com

References

Artusa, M. (2005). Fuerte Apache: barrio privado. Revista viva, 27 de marzo de 2005.

Baudizzone, M.; Varas, A. (1974).Vivienda y realidad de la Vivienda, Summa (71), 40-42.

Ballent, A. (2004). “Learning from Lima”, Block, (6), 86-95.

Banham, R. (1968). “Una arquitectura de ensamble” Cuadernos Summa - Nueva Visión: Enciclopedia de la arquitectura de hoy (3). El grupo Archigram, 25-28

Barnes, B. (1986). Kuhn y las ciencias sociales. México: Fondo de Cultura Económica

Borthagaray, J. M. (1986). Panorama de acción de vivienda en la Argentina. A/mbiente (48), 14-21

Chartier, R. (1992) El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa

Cravino, A. (2004) Barrio Ejército De Los Andes ("Fuerte Apache"): Evaluación Crítica De Una Intervención Urbana. VI Jornadas de Sociología, UBA

Cravino. A. (2012). Enseñanza de arquitectura, una aproximación histórica 1901-1955. La inercia del modelo Beaux Arts. Buenos Aires: SCA/Nobuko

Fleck, L. (1986). La génesis y el desarrollo de un hecho científico. Madrid: Alianza

Frampton, K. (1981). Historia crítica de la Arquitectura Moderna. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Frampton, K. (1975). Evolución del concepto de vivienda 1870-1970. Summa (86), 14-17.

Grichener, S. (1969) PREVI-PERU. Un intento en el más alto nivel. Summa (32), 42-57

Goldemberg, J. (1973a). D.U. (Diseño Urbano): El compromiso de construir ciudades. Summa (63) 69-71

Goldemberg, J. (1973b). Historia de nosotros. Summa (64/65), 28-71

Gouldner, A. (1973). La crisis de la sociología occidental. Buenos Aires: Amorrortu

Kuhn, T. S. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica

Landau, R. (1969). Nuevos caminos de la arquitectura inglesa. Barcelona: Blume

Leoz, R. (1969). Redes y ritmos espaciales. Madrid-Barcelona: Blume https://dokumen.tips/documents/rafael-leoz-redes-y-ritmos-espaciales.html?page=1

Maki, F. (1964) Investigations in Collective Forms. St. Louis: Washington University. https://library.wustl.edu/wp-content/uploads/2015/04/maki-entire.pdf

Müller, L., & Parera, C. (2016). Arquitectura de sistemas y programas sociales en la Argentina desarrollista: Del optimismo a lo posible. Arquitecturas del Sur, 34(49), 32-41.

Oszlak, O. (1991). Merecer la ciudad. Los pobres y el derecho al espacio urbano. Buenos Aires: Cedes-Humanitas,

Staff (1972) Conjunto habitacional “Ciudadela”. Summa (49), 38-43 Taller de Arquitectura. (1968). Hacia una formalización de la Ciudad en el Espacio, Barcelona: Blume

TUPAU. (1967) ¿Qué es la arquitectura? Antología Pedagógica, Buenos Aires: FAU-UBA

Turner, J., H. Caminos, H., & Steffian, J. J. (1969). Urban dwelling environments: An elementary survey of settlements for the study of design determinants. M.I.T. Report 16. Cambridge (Mass.): MIT Press

Varsavsky, O. (1969). Ciencia, política y cientificismo. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina

Waisman, M. (1973). Hacer es la consigna Summa (64/65), 24-28.

Waisman; M. (1981) La ambigüedad controlada. Summa (169), 26-29

Waisman, M. (1984). Una década revolucionaria: 1960/1970. Summa (200/201), 58-63