Speculative fiction: dystopias between the local and the global

Main Article Content

Magdalena Uzín

Abstract

According to Donna Haraway’s definitions, we understand science fiction as a speculative artifact that allows us to think of a present that is absent, but possible, among the ruins of a present that is impossible, but real. In the last two decades, there has been an expansion of fictional discourses, globalized audiovisual series as local literary productions, inscribed in a dystopian mode of science fiction, but also in fantasy and other forms of alternate worlds creation. In many of these discourses, human reproduction in its biological sense takes a central place. We will approach a number of audiovisual fictions (series), globally distributed (The Handmaid's Tale, The House of the Dragon, Helix, Orphan Black, Westworld) in dialogue with local literary productions such as Cadáver Exquisito (Exquisite Corpse), Episodios de cacería (Hunting Episodes), Distancia de rescate (Rescue Distance), all from the last decade (2013-2023). The discussion on the material and affective configuration of a body as human travels through genres, discourses and geographical and time frontiers to bring light on dystopian zones of the extratextual present of our experiences. The stories we will analyze revolve around the topic of human body (re)production as a conflict between technology and humanity, copy and repetition, individual and State, nature (environment) and technology (capitalist production) showing the sharpest faces of their confrontation, pointing at the same time that those dystopian extremes are already here, in the impossible present of our existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Uzín, M. (2023). Speculative fiction: dystopias between the local and the global. Heterotopías, 6(11), 1–17. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/41655
Section
Dossier
Author Biography

Magdalena Uzín, Universidad Nacional de Córdoba

Full Professor of Literary Theory (School of Letters, Faculty of Philosophy and Humanities). Researcher (Adjunct) at the Research Center of the Faculty of Philosophy and Humanities, National University of Córdoba. She directs the research project Políticas discursivas de la diversidad sexual. Tecnologías de los afectos (Consolidar 2018-2023 project, Secretaría de Ciencia y Técnica, Universidad Nacional de Córdoba). PhD in Literature and Master in Sociosemiotics. Editor in Políticas discursivas: diversidad, afectos, géneros (2023) Collections of the CIFFyH, Córdoba, Publications Area of the Faculty of Philosophy and Humanities. Compiler in Da Porta and Uzín (2019) Miradas sobre el presente. Discourse as practice, practices as discourses. Córdoba, Editorial Centro de Estudios Avanzados, FCS, UNC and Ferreyra Editor. Author of Vacilaciones del género. Construcción de identidades en revistas femeninas, Córdoba, Editorial del CEA, UNC.

References

Atwood, M. (2017). Introducción. El cuento de la criada. Barcelona: Salamandra, pp. 11-19.

Bazterrica, A. (2022). Cadáver exquisito. Buenos Aires: Alfaguara Cannavacciuolo, M. (2018). El cuerpo en contra: Episodios de cacería de Jimena Néspolo. Orillas, 7, pp. 195-218. Recuperado en http://orillas.cab.unipd.it/orillas/articoli/numero_7/02Cannavacciuolo_arribos.pdf Coliva, Y. (2022, 26 de septiembre). House of the Dragon 1×6: el parto como forma de trabajo forzado. Revista Hush. Recuperado en https://revistahush.com/house-of-the-dragon-1x6-la-violencia-del-parto Condal, R. y Martin, G.R.R. (creadores) (2022) La casa del dragón [serie de televisión], Estados Unidos: HBO Correa Fiz, V. (2022, 1 de junio ). Distancia de rescate: una eco-distopía en tiempo presente. Cuadernos Hispanoamericanos. Recuperado en https://cuadernoshispanoamericanos.com/distancia-de-rescate-una-eco-distopia-en-tiempo-presente/

Curiel Rivera, A. (2018, noviembre). La distopía literaria. Revista de la Universidad de México. Recuperado en https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/743b7a3a-b732-4900-84b0-8ae0267eff9a/la-distopia-literaria

Felitti, K. y Ramírez Morales, M. D. (2020). Pañuelos verdes por el aborto legal: historia, significados y circulaciones en Argentina y México. Encartes, 05, pp. 110-145. Recuperado en https://encartes.mx/felitti-ramirez-panuelos-verdes-aborto-argentina-mexico/

García, M. P. (2018). Una ola feminista recorre el mundo. Altamirano Ayelén et al, La cuarta ola feminista, Buenos Aires: Emilio Ulises Bosia/Mala Junta, pp. 15-23.

Haraway, D. (1999) Las promesas de los monstruos. Política y Sociedad, 30, Madrid, p. 121-163.

(2019) Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno Bilbao: Ed. Consonni

Hester, H. (2018) Xenofeminismo, Buenos Aires: Caja Negra

Miller, B. (productor) (2017). El cuento de la criada [serie de televisión]. Estados Unidos: Hulu

Manson, G. y Fawcett, J. (creadores) (2013) Orphan Black.[serie de televisión] Canadá: Space y BBC America

Néspolo, J. (2015) Episodios de cacería, Buenos Aires: Santiago Arcos.

Nolan, J. y Joy, L. (creadores) (2016) Westworld. [serie de televisión] Estados Unidos: HBO

Porsandeh, C. (creador) (2014) Helix [serie de televisión], Estados Unidos: SyFy

Preciado, P. (2014, 29 de enero) Huelga de úteros Revista Números Rojos. Recuperado en https://blogs.publico.es/numeros-rojos/2014/01/29/huelga-de-uteros/

Reati, F. (2014) Clonación, distopía posthumana y pérdida de la identidad en El corazón de Doli de Gustavo Nielsen. Bracamonte J. y Marengo M. (comps) Juego de espejos. Otredades y cambios en el sistema literario argentino contemporáneo. Córdoba: Alción

Saer, JJ., (1997). El concepto de ficción. Buenos Aires: Ariel

Schweblin, S. (2015). Distancia de rescate. Buenos Aires: Random House.