Sensitive force in the patagonian mallines

Main Article Content

Juliana Robles de la Pava

Abstract

The present article is an inquiry into the sensitive force that is configured in the fluvial prints made by the Argentinean artist Teresa Pereda in the wetlands of Patagonia. I seek to argue that, under a logic of immersion, which reconfigures the coordinates of the aesthetic gesture, these papers trace a form of action in which unexpected alliances weave a material imaginary that attends to an organic and mineral universe rather than a human one. In turn, I postulate that by means of operations and movements that escape conscious intervention, these impressions manifest an aesthetic-politics of the material-fluvial in which the non-identity force of sensitive practices is re(inscribed). To support these ideas, I use in this article a contemporary theoretical constellation that attends to the material and aesthetic efficacy of all that exists in order to point out the importance of the aesthetic-artistic productions in the configuration of a political ecology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Robles de la Pava, J. (2022). Sensitive force in the patagonian mallines. Heterotopías, 5(10), 165–182. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/39773
Section
Dossier
Author Biography

Juliana Robles de la Pava, Universidad de Buenos Aires

Juliana Robles de la Pava: holds a Bachelor's Degree in Arts from the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires (FFyL-UBA) and a Master's Degree in Visual Arts Curatorship from the Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF). She is a doctoral fellow of the National Council for Scientific and Technical Research (CONICET) and a doctoral student in History and Theory of the Arts (FFyL-UBA) with a project on materiality, experimentalism and photographic abstraction from an approach that links the new materialisms with the theoretical and historical traditions of the photographic medium. She is assistant professor in Historiography of Visual Arts at the Department of Arts at the same university and professor of Contemporary Art and Art History at the ESEA Manuel Belgrano. She is a researcher in training at the Center for Research in Art, Matter and Culture of the Institute for Research in Art and Culture Dr. Norberto Griffa of the UNTREF. She awarded a doctoral research fellowship at the Getty Research Institute by the Bunge y Born Foundation and the Espigas Foundation/Espigas Studies Center of the National University of San Martín. His publications include: La profundidad de la superficie: Estudios sobre materialidad fotográfica where she was a co-editor with Clara Tomasini; "El subjectil fotográfico: esbozo desde una inflexión posthumana" in Aithesis (in press), "Materialidad fotográfica. Notas sobre una teoría del entre" in CAIANA, among others.

Email: robles.juliana@gmail.com

References

Abram, D. (2010). Becoming animal. An Earthly Cosmology. Nueva York, EE. UU.: Vintage.

Andreazzini, M. J, et al. (2020). Mallines en la Sierra de Comechingones, Sierras Pampeanas, Argentina. Caracterización geológico-geomorfológica y reconstrucción paleoambiental durante el Holoceno. En Andean Geology, 47(1), 77-109.

Bailly, J-C. (2019). La vida del agua [Trad. Fraser, G.]. Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.

Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway. Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham y Londres, Inglaterra: Duke University Press.

Bennett, J. (2022). Materia vibrante. Una ecología política de las cosas [Trad. Gonnet, M.]. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Billi, N. (2018). Política y ontología. En La Internacional a La Interreinos. Pensamiento de los confines (31-32), 237-243.

Bruce, A. y Dufilho, A. C. (2002). Los mallines en Patagonia: una perspectiva histórico cultural de los recursos naturales. En Mundo Agrario. Revista de estudios rurales 4(2), 1-10.

Casanegra, M. (2008). La tierra potencial. Los itinerarios de Teresa Pereda. En Torres, M. (Coord.). Teresa Pereda. Tierra (pp. 17-30). Buenos Aires, Argentina: El Ateneo.

Ciari, G. (2010). Funcionamiento hidrológico de los mallines y sus cuencas asociadas. En Carpeta técnica, Medio Ambiente 13, 63-66.

Coccia, E. (2011). La vida sensible [Trad. Meza, M. T.]. Buenos Aires, Argentina: Marea.

Colectiva Materia. (2021). Interrupciones e interferencias multiespecie. La redistribución de la agencia en algunas prácticas artísticas contemporáneas. En Revista Heterotopías del Área de Estudios Críticos del Discurso de FFyH, 8(4).

Derrida, J. (2020). La hospitalidad [Trad. Segoviano, M.]. Buenos Aires, Argentina: De la Flor.

Didi-Huberman, G. (2015). Falenas. Ensayos sobre la aparición 2 [Trad. Ballorca, J.]. Cantabria, España: Shangrila.

Epele, L. B., et al. (2018). Los mallines: humedales clave en el paisaje patagónico. Libro de resúmenes. VIII Congreso Argentino de Limnología, Buenos Aires, Argentina: INEDES.

Guasch, A. M. (2016). El giro etnográfico. En A. M. Guasch, El arte en la era de lo global (pp. 229-245). Madrid, España: Alianza.

Guattari, F. (1996). Las tres ecologías. Valencia, España: Pre-Textos.

Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno [Trad. Torres, H.]. Bilbao, España: Consoni.

Iovino, S. y Oppermann, S. (2018). Ecocrítica material: materialidad, agencia y modelos narrativos [Trad. Lucero, G. y Billi, N.]. En Pensamiento de los confines (31-32), 215-227.

Jullien, F. (2022). Tan cerca, totalmente otro. De la distancia al encuentro [Trad. Mattoni, S.]. Buenos Aires, Argentina: El cuenco de plata.

Latour, B. (2012). Nunca fuimos modernos. Ensayo de antropología simétrica [Trad. Goldstein, V.]. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Latour, B. (2014). Políticas de la naturaleza. Por una democracia de las ciencias [Trad. Puig Punyet, E.]. Barcelona, España: RBA.

Lucero, G. (2018a). Archipiélagos. Una memoria del agua. En Cragnolini, M. B. (comp.), Comunidades (de los) vivientes (pp. 149-160). Adrogué, Argentina: La Cebra.

Lucero, G. (2018b). Cristal y piedra. Para una estética mineral. En Pensamiento de los confines (31-32), 244-249.

Maccioni, F. (2016). En el umbral de las voces anfibias: el imaginario acuático en la poesía argentina contemporánea. En Anclajes XX(2), 33-50.

Marder, M. (2013). Plant thinking. A Philosophy of Vegetable Life. Nueva York, EE. UU.: Columbia University Press.

Milone, G. (2018). Hablar de piedras. En Nombres (30), 1-11.

Moore, J. (2020). El capitalismo en la trama de la vida. Ecología y acumulación de capital [Trad. Castro Lage, M.]. Madrid, España: Traficantes de sueños.

Stengers, I. (2017). En tiempos de catástrofes. Cómo resistir a la barbarie que viene [Trad. Goldstein, V.]. Buenos Aires, Argentina: NED ediciones.

Tsing, A. (2021). La seta del fin del mundo. Sobre la posibilidad de vida en las ruinas capitalistas [Trad. Ramos Mena, F.]. Madrid, España: Capitán Swing.