Territorial flows and forms of community. Two short films and a fluvial expedition in the Argentina of the Bicentennial

Main Article Content

Sandra Contreras

Abstract

This article proposes to triangulate the short films Nueva Argirópolis (2010) by Lucrecia Martel and Nómade (2010) by Pablo Trapero together with the Paraná R'angá Scientific-Cultural Expedition (Buenos Aires-Asunción, 2010), as philosophical and artistic essays that, around 2010, and mentioning three foundational moments (1567, 1810, 1850), assemble different temporalities through a montage of spaces: the hypothesis is that the incision of the story in the temporal folds of history implies in the three some ways of experiencing the territory, exposing ways of thinking (of imagining) forms of community. The article proposes to read, on the one hand, the fluvial reinscriptions of Sarmiento’s utopia (in Nueva Argirópolis, Paraná R'angá), and, on the other, the forms of the inaccessible and the non-place (that classic topic of the ethnographic journey) as powerful interventions in the context not only of the Bicentennial but also of the indigenous reemergence in the political and social scene of the last two decades (Nueva Argirópolis, Nómade).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Contreras, S. (2022). Territorial flows and forms of community. Two short films and a fluvial expedition in the Argentina of the Bicentennial. Heterotopías, 5(10), 73–88. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/39750
Section
Dossier
Author Biography

Sandra Contreras, Universidad Nacional de Rosario - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Sandra Contreras (Rosario, 1963) is a Senior Researcher at CONICET, where she currently directs the Institute for Critical Studies in the Humanities (IECH) and is Professor of Argentine Literature I at the National University of Rosario, where she also directs the PhD in Literature and Critical Studies. She published the books Las vueltas de César Aira (Beatriz Viterbo Editora, 2002) and En torno al realismo y otros ensayos (Nube Negra Editora, 2018), in addition to numerous articles on problems of realism, story forms and long-running narratives in contemporary Argentine and Latin American fiction. She collaborated in the Historia Crítica de la Literatura Argentina, directed by Noé Jitrik, with chapters on Benito Lynch, Lucio V. Mansilla and Sarmiento. She also edited, with prologue and selection in her charge, El excursionista del planeta. Escritos de viaje, de Lucio V. Mansilla (Fondo de Cultura Económica, 2012), which brings together for the first time a good portion of unknown texts by the author. Since its foundation in 1991 and up to and including 2012, she was one of the directors of Beatriz Viterbo publishing house.

Email: sandracontreras123@gmail.com

References

Baczko, B. (1991). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Bernabé, M. (2017). Por otro lado. Ensayos en el límite de la literatura, México: Consejo Editorial de la Administración Pública Estatal.

Bishop, C. (2010-2011). Performance delegada: subcontratar la autenticidad. En Otra parte, 22.

Buch, E. (1994). O juremos con gloria morir. Historia de una Épica de Estado. Buenos Aires, Argentina: Editorial Sudamericana.

Espósito, R. (2003). Communitas. Origen y destino de la comunidad. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Foucault, M. (2008). Utopías y heterotopías. En Topologías. Dos conferencias radiofónicas. Fractal, 48, enero-marzo.

García Helder, D., Moreno, M., Prieto, M. y Silvestri, G. (2011). Diario de bitácora. En Paraná R’angá. Un viaje filosófico. Rosario, Argentina: Centro Cultural Parque de España.

Lazzari, A. (2018). La reemergencia indígena en la Argentina: coordenadas y horizontes. En Voces en el Fénix, 8(72), 14-21.

Maccioni, F. (2019). El mismo río, dos veces. Repetición y recomienzo en Ulrico Schmidl y Paraná R’angá. En La Rocca, P. y Neuburger, A. Figuras de la intemperie. Panorama de estéticas contemporáneas. Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba.

Martel, L. (2010). La confederación de los ríos. En Radar, 3 de octubre.

Martin, D. (2016a). Lucrecia Martel’s Nueva Argirópolis: Rivers, Rumours and Resistance, July 2016. En Journal of Latin American Cultural Studies 25(3), 449-465.

Martin, D. (2016b). The cinema of Lucrecia Martel. Manchester, Inglaterra: Manchester University Press.

Moreno, M. (1 de julio de 2001). Siempre es difícil volver a casa. En Radar.

Nagy, M. y Papazian, A. (2011). El campo de concentración de Martín García. Entre el control estatal dentro de la isla y las prácticas de distribución de indígenas (1871-1886). En Corpus [En línea] 1(2).

Silvestri, G. (ed.) y Prieto, M. (dir.). (2011). Paraná R’angá. Un viaje filosófico. Rosario, Argentina: Centro Cultural Parque de España.

Sarmiento, D. F. (1948) [1850]. Argirópolis. O la capital de los Estados Confederados del Río de la Plata. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Sarmiento, D. F. (1899). El Carapachay. En Obras de Domingo F. Sarmiento. Tomo XXVI. El camino del Lacio. Buenos Aires, Argentina: A. Belin Sarmiento editor.

Silvestri, G. (2011a). La historia de una idea. En Paraná R’angá. Un viaje filosófico. Rosario, Argentina: Centro Cultural Parque de España.

Silvestri, G. (2011b). Fronteras porosas, tecnologías móviles y Estados burocráticos. Comentarios sobre los proyectos de Mariana Oeyén y Solano Benitez. En Paraná R’angá. Un viaje filosófico. Rosario, Argentina: Centro Cultural Parque de España.

Simmel, G. (2010). El secreto y las sociedades secretas. Buenos Aires, Argentina: Editorial Sequitur.

Villavicencio, S. (2010). Argirópolis: territorio, república y utopía en la fundación de la nación. En Revista Pilquen, 12, ene./jun.