Reimaginar la literatura argentina desde el alcohol: una lectura de black out de María Moreno

Main Article Content

Rocio Altinier

Abstract

The purpose of the present article is to investigate the argentine literary and critical canon rewritings that burst into Black out, book by Maria Moreno, writer and journalist, published in 2016. From an alcoholic reversal, the novel tries out a delirious intervention on paradigmatic scenes of the XIX argentine literature. This paper analyzes how these interventions refute any unique and close origin: now other beginnings are fancied for some of the stories considered “foundational” in the argentine literature and culture. That’s how, both the black out that results from alcohol abuse and the fragment rearrangement given at sober times, function together to create a different genealogy from the one of argentine literature. Accordingly, we can see which stories are removed from the traditional literature rewritings soaked in alcohol in Black out. What are the new beginning proposals and how the alcohol pauses help to review those “major” speeches from and about literature? To inquire about that other thing, the one left by the drunkenness which opens and blooms during hangover dreams will be one of the main objectives of this work.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Altinier, R. (2020). Reimaginar la literatura argentina desde el alcohol: una lectura de black out de María Moreno. Heterotopías, 3(6), 1–16. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/31608
Section
Dossier
Author Biography

Rocio Altinier, Universidad de Tres de Febrero

Professor of Secondary and Higher Education and Bachelor of Arts at the University of Buenos Aires. She is also a student in the Master's Program in Gender Studies and Policies at the University of Tres de Febrero. She works as an assistant in Literary Theory II of the career of Arts of the UBA and as a researcher in the framework of the project FILOCyTcalled"Experience and narration: crossings, exchanges and controversies between literary theory and literature", directed by Martin Kohan.

References

Cabezón Cámara, G. (2017). Las aventuras de la China Iron. Buenos Aires: Literatura Random House.

Contreras, S. (2014). Los tiempos de Lucio V. Mansilla. Cuadernos LIRICO, (10), 1-16. Recuperado de http://journals.openedition.org/lirico/1710.

Crespi, M. (2017). Black out. Chuy. Revista de estudios literarios latinoamericanos, 4, 93-106.

De Lauretis, T. (2015). Género y teoría queer. Revista Mora, 21, 107-118.

De Leone, M. L. (enero-junio, 2011). Una poética del nombre. Los “comienzos” de María Moreno hacia mediados de los años ‘80 en el contexto cultural argentino. Cuadernos pagu, (36), 223-256. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-83332011000100009&script=sci_abstract&tlng=eshttps://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-83332011000100009&script=sci_abstract&tlng=e

Delfino S. y Rapisardi Flavio. (2009). Cuirizando la cultura argentina La Queerencia. Ramona, 99, 10-14.

De Mendoça, I. (2013). Proximidades de Tierra Adentro. Escuchar y hablar en Una excursión a los indios ranqueles. Estudios de Teoría Literaria, 2, 33-50.

Duras, M. (1993). La vida material. Barcelona: Plaza y Janés.

Echeverría, E. (1961). La cautiva. Buenos Aires: Huemul.

Foucault, M. (2005). Nietzsche, la genealogía, la historia. Valencia: Pre-textos.

González-Sawczuk, S. (enero-junio, 2008). Lecturas sobre la tradición literaria argentina y construcción de una nación. Mem.soc, 12 (24), 7-17.

Hernández, J. (2001): El gaucho Martín Fierro. En Lois, E. y Núñez A. (Coord.). Martín Fierro. Edición Crítica. Madrid: Scipione

Kohan, M. (2015). El amor. En Cuerpo a tierra. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Link, D. (2019). Ficciones informales. Revista Heterotopías del Área de Estudios Críticos del Discurso de FFyH. 2 (4).

Mansilla, L. V. (2006). Una excursión a los indios ranqueles. Buenos Aires: Editorial Corporativa de Libreros.

Molloy, S. (octubre-diciembre, 2000). La cuestión del género: propuestas olvidadas y desafíos críticos. Revista Iberoamericana, LXVI (193), 815-819.

Moreno. M. (2011). Teoría de la noche. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.

Moreno, M. (2016). Black out. Buenos Aires: Literatura Random House.

Moyano, M. (2008). Literatura, Estado y Nación en el siglo XIX argentino: el poder instituyente del discurso y la configuración de los mitos fundacionales de la identidad. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, (15). Recuperado de: http://journals.openedition.org/alhim/2892.

Moyano, M. (2002). La fundación ideológica de las literaturas nacionales. Literatura y territorialización en el siglo XIX argentino. CUYO. Anuario de Filosofía Argentina y Americana, 18-19.

Pauls, A. (2016). El libro de la semana por Alan Pauls: Black out de María Moreno. Buenos Aires: Télam. Recuperado de: https://www.telam.com.ar/notas/201612/174472-libros-novedad.html

Rodríguez, A. (2019). Entrevista a María Moreno: “El alcohol me salvó de experiencias que me parecen más terribles”. Buenos Aires: Letras Libres. Recuperado de: https://www.letraslibres.com/espana-mexico/libros/entrevista-maria-moreno-el-alcohol-me-salvo-experiencias-que-me-parecen-mas-terribles

Sosnowski, S. (Comp.). (1996). Lectura crítica de la literatura americana. La formación de las culturas nacionales. Buenos Aires: Ayacucho.

Viñas, D. (junio, 1982). Lucio V. Mansilla a contraluz: de duelos, chinas, memorias y olvidos. Clarín, suplemento Cultura y Nación, 1-7.

Williams, R. (1980). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.