Portrait in family: Sybila Arredondo

Main Article Content

Carmen Perilli

Abstract

This paper approaches the Sybila Arredondo´s figure at the intersection of affiliations and filiations that it happens inside a family biographical story. Sybila's life is part of the history of the peruvian internal war, and it is said in a narrative based on the dynamic of memory. The article contrasts the family voices that represent to Sybila through interviews, letters, testimonies, biographies, chronicles and documentary films. In that multiple perspective, the narrative of Sybila´s life updates the traumatic past of Sendero Luminoso´s war. The family portraits constructed by her mother (Matilde Ladrón de Guevara), her daughter (Carolina Teillier) and her niece (Teresa Arredondo) reveal relationship between family mythology and national history.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Perilli, C. (2020). Portrait in family: Sybila Arredondo. Heterotopías, 3(5), 1–17. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/29110
Section
Articles
Author Biography

Carmen Perilli, Universidad Nacional deTucumán - CONICET

Dr. Carmen Perilli has been Professor of Latin American Literature, Faculty of Philosophy and Letters, Universidad Nacional De Tucumán (UNT), Category I Teacher in the National Program of Incentives, Senior Researcher, CONICET Career, Visiting Professor at the University of Valencia, Spain and University of Gothenburg, Sweden, Director of the Interdisciplinary Institute of Latin American Studies (IIELA), at the Faculty of Philosophy and Letters of the UNT for two periods, full member of the Advisory Committee on Philology, Linguistics and Literature of CONICET and member of the Academic Committee of the Structured Doctorate in Letters. She directs the Master's Degree in Language and Literature at UNT and the Research Programs and Projects of the Science and Technology Secretariat at the National University of Tucumán, from March 1995 to date. She is also Director of Telar, journal of the Interdisciplinary Institute of Latin American Studies since 2004 and Co-Coordinator of the Exchange between the Ibero-American Institute. Gothenburg University and the IIIELA and IHPA in Philosophy and Letters of the UNT. Her career includes a significant set of publications (books, articles, chapters, etc.) that show an intersection between history and literature, in the order of Latin American narrative and other topics.

carmenperilli@gmail.com

References

Amado, A. y Domínguez, N. (2004). Lazos de familia. Herencias, cuerpos y ficciones, Buenos Aires: Paidós.
Arfuch, L. (2013). Memoria y autobiografía. Exploraciones en los límites. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Arguedas, J. M. (1990). El zorro de arriba y el zorro de abajo. París: Archivos Unesco.
Arredondo de Arguedas, S. (2010). De todo un poco. Impromptu. Revista de crítica literaria latinoamericana, 72, 15-18.
Arredondo, T. (2011). Días con Matilde. [Documental]. Chile-España: Frontera filsm/Casimúsicos Cine.
Arredondo, T. (2012). Sibila. [Documental]. Chile-España-Francia-Perú: Casimusicos Cine/ Fondo de Fomento Audiovisual/CORFO.
Asencios Lindo, R. (2013). Múltiples rostros, un solo sendero: aproximaciones a las motivaciones y militancia de jóvenes encarcelados de Sendero Luminoso en Lima, 1989-1992. (Tesis de Maestría en Sociología). Lima: Facultad de Ciencias Sociales, Pontificia Universidad Católica del Perú.
Bernedo Morales, K. P. (2017). Postmemoria y disidencia: dos experiencias del cine documental realizadas por parientes de militantes de Sendero Luminoso y el MRTA. En Kogan, L., Pérez Recalde, G. y Villa Palomino, J. (Eds.). El Perú desde el cine. Plano contra plano. Lima: Universidad del Pacífico.
Bongers, W. (2016). Las memorias desplazadas. Estrategias de hacer memoria en Reinalda del Carmen, mi mamá y yo, El eco de las canciones, Sibila. En Interferencias del archivo: Cortes estéticos y políticos en cine y literatura. Argentina y Chile (pp. 125-138). Berlín, Bern, Bruxelles, New York, Oxford: Peter Lang. Recuperado el 28 de abril de 2020 de www.peterlang.com/view/9783653966923/chapter06.xhtml.
Bongers, W. (2018). El pacto de Adriana. laFuga, 21. Recuperado el 23 de abril de 2020 de http://2016.lafuga.cl/el-pacto-de-adriana/883.
Caro Cárdena, R. (2006). Ser mujer, joven y senderista: género y pánico moral en las percepciones de Sendero Luminoso. Allpanchis, 67, 125-152.
Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo (CEDEAC). (2012). Teresa Arredondo. Sibila (2012) (pp. 1-98). Recuperado el 5 de noviembre de 2019 de http://cendeac.net/docdow.php?id=347.
Degregori, C. I. (1989). Qué difícil es ser Dios: Ideología y violencia política en Sendero Luminoso. Lima: El Zorro de Abajo.
Degregori, C. I. (1990). Ayacucho 1969-1979: el surgimiento de Sendero Luminoso. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
De Lauretis, T. (1984). Alicia Ya no. Feminismo, semiótica, cine. Barcelona: Pretextos.
Denegri, F. y Santisteban, R. S. (2005). “Lo que ansío es ser amado con pureza”: sexo y horror en la obra de José María Arguedas. En Pinilla, C. M. (Ed.). Arguedas y el Perú de hoy (pp. 307-324). Lima: Casa de Estudios Sur. Recuperado el 20 de agosto de 2019 de http://www.casasur.org/facipub/upload/publicaciones/25/168/files/loqueansioesseramado.pdf.
Echeverría Yáñez, M. (2018). Acero y Paloma. Relato de una mujer en cautiverio. Santiago de Chile: Catalonia.
Escárzaga, F. (2001). Auge y caída de Sendero Luminoso. Bajo el Volcán, 2(3), 75-97.
Kirk, R. (1993). Grabado en piedra. Las mujeres de Sendero Luminoso. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Ladrón de Guevara, M. (s.f.). Por ella. Sybila viuda de José María Arguedas. Santiago de Chile: Claridad.
Ladrón de Guevara, M. (1988). Sybila en Canto Grande. Buenos Aires: Editorial Nueva.
Ladrón de Guevara, M. (1997). (Desmemorias) Leona de invierno. Santiago de Chile: Sudamericana.
Lust, J. (2018). La justificación de la violencia revolucionaria: un análisis de las organizaciones guerrilleras peruanas de las décadas de 1960 y 1980. Telar, 21, 57-91.
Malek P. (2018). Voces, memorias y realidades de las mujeres ex combatientes en los documentales sobre el conflicto armado peruano. Revista Est Ouest Langues Littérature Échanges (EOLLE) – Género y conflicto armado en el Perú, 7, 1-20. Recuperado de https://gric.univ-lehavre.fr/IMG/pdf/pablo_malek.pdf.
Mendía, R. (8 de febrero de 2019). La última revolución de Sybila Arredondo. Tendencias. Entrevista. La Tercera. Recuperado el 26 de enero de 2020 de https://www.latercera.com/tendencias/noticia/la-ultima-revolucion-sybila-arredondo/521008/.
Murra, J. y López Baralt, M. (Eds.). (1996). Las cartas de Arguedas. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Noriega, E. de. (12 de noviembre 2012). ¿Qué ha sido de la vida de Sybila Arredondo? Miscelánea. Blog periodístico hecho a la medida de usted. Recuperado el 28 de abril de 2020 de http://miscelanea-rafo.blogspot.com/2012/11/que-ha-sido-de-la-vida-de-sybila.html.
Orosz, D. (11 de abril de 2012). “Sibila”, una revolución familiar. Vos. Recuperado el 18 de agosto de 2019 desde http://vos.lavoz.com.ar/cine/sibila-revolucion-familiar.
Rénique, J. L. (2003). La voluntad encarcelada. Las «luminosas trincheras del combate» de Sendero Luminoso del Perú. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
República del Perú. Comité de Derechos Humanos. (2000). Dictamen del 69º período de sesiones. Comunicación Nº 688/1996 presentada por la Sra. Carolina Teillier Arredondo. Recuperado de http://hrlibrary.umn.edu/hrcommittee/spanish/688-1996.html.
Thays, I. (14 de noviembre de 2012). Cuándo dejamos de ser latinoamericanos. Blogs Cultura. El País. Recuperado el 15 de marzo de 2020 de https://blogs.elpais.com/vano-oficio/2012/11/cuando-dejamos-de-ser-latinoamericanos.html.
Ulfe, M. E. (2011). Cajones de la memoria. La historia reciente del Perú a través de los retablos andinos. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Ulfe, M. E. (2017). “Dicen que el cóndor da vueltas, buscando...”. Tres relatos visuales sobre el conflicto armado interno peruano”. En Kogan, L., Pérez Recalde, G. y Villa Palomino, J. (Eds.). El Perú desde el cine. Plano contra plano. Lima: Universidad del Pacífico.
Valenzuela, V. (2011). Giro subjetivo en el documental latinoamericano. laFuga, 12. Recuperado el 23 de abril de 2020 de http://2016.lafuga.cl/giro-subjetivo-en-el-documental-latinoamericano/439.
Vargas Llosa, M. (1996). Entre el fuego y el amor (1965-1969). En La utopía arcaica. José María Arguedas y las ficciones del indigenismo (pp. 346-358). México: Fondo de Cultura Económica.