Digital literary trajectories: (dis)encounters between experimentalism and mass culture flows

Main Article Content

Claudia Kozak

Abstract

In light of the fact that contemporary glocal digital culture has touched many people’s everyday life deeply–even in regards to their habits of writing and reading–, the paper wonders why this type of literature remains more or less invisible to most of the same population. The main hypothesis explored is that this situation has to do with the strong experimental impetus that digital literature has entailed since its first appearances in mid- 20th century, an impetus kept to the present. This experimentalism, not without some problems, such as the possible reproduction of the “great divide” between high and lowbrow culture, already contested since the sixties, also opens great potentialities to build disruptive ways of cognitive and perceptual experience within hegemonic digital culture, understand as an “algorithmic culture”. To test the hypothesis, the paper examines some encounters and (dis) encounters between two different practices within online digital culture that turn to appropriationism as an artistic device. On one hand, digital literature associated to conceptual and un-creative writing and, on the other hand, literary fancfiction which, even if could only be digitized literature –not strictly digital– it owns its exponential growth to virtual communities and social networks since the development of the Web 2.0.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kozak, C. (2019). Digital literary trajectories: (dis)encounters between experimentalism and mass culture flows. Heterotopías, 2(3). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/24768
Section
Dossier
Author Biography

Claudia Kozak, Facultad de Ciencias Sociales y de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Buenos Aires

Doctora en Letras (UBA). Investigadora principal CONICET/Instituto Gino Germani (UBA). Profesora titular regular en la Facultad de Ciencias Sociales y Adjunta en la de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Dirige el capítulo argentino (UNTREF) del Erasmus+ Masters Crossways in Cultural Narratives. Es, también, directora de Ludión. Exploratorio latinoamericano de poéticas/políticas tecnológicas (http://www.ludion.org) y coordinadora de la LitElat. Red de Literatura Electrónica Latinoamericana (http://litelat.net/). Integra el Consejo de Directores de la Electronic Literature Organization (https://eliterature.org/). Además de numerosos artículos, algunos de sus libros como autora o compiladora son Poéticas/políticas tecnológicas en Argentina –1910-2010–Tecnopoéticas argentinas. Archivo blando de arte y tecnologíaDeslindes. Ensayos sobre la literatura y sus límites en el siglo XXContra la pared. Sobre graffitis, pintadas y otras intervenciones urbanas.

References

Aira, C. (2009). El tiempo y el lugar de la literatura. Otra parte, 19, pp. 1-5.

Berti, A. (2017). La referenciabilidad discreta de las palabras esquivas: procedimientos de la poesía web argentina. Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica, 8(15), pp. 10-28. Recuperado de https://revistaperifrasis.uniandes.edu.co/images/versiondigital/vol8n15/vol8n15.pdf

Borhnausen, D. (2014). Memória, disponibilidade e excesso: Sobre as (in)capacidades do consumo das memórias virtuais. Recuperado de http://www.espm.br/download/Anais_Comunicon_2014/gts/gt_sete/GT07_BORNHAUSEN.pdf.

Bouchardon, S. (2008). The Aesthetics of Materiality in Electronic Literature. ELMCIP. Recuperado de https://elmcip.net/sites/default/files/media/critical_writing/attachments/bouchardon-bergen-materiality.pdf.

Cayley, J. (2002). The Code is not the Text (unless it is the Text). EBR. Recuperado de http://electronicbookreview.com/essay/the-code-is-not-the-text-unless-it-is-the-text/.

Cóccaro, V. (2016). Pablo Katchadjian: de la máquina de lectura a la máquina de escritura. Revista Laboratorio, 15, pp. 1-20. Recuperado de http://revistalaboratorio.udp.cl/repeticion-y-novedad-en-pablo-katchadjiande-la-maquina-de-lectura-a-la-maquina-de-escritura/.

Costa, F. (2018). Nuestros datos, ¿nosotros mismos? En Ramírez, V., Manonelles, L. y López del Rincón, D. (Eds.). Corporalidades desafiantes: reconfiguraciones entre la materialidad y la discursividad (pp. 49-67). Barcelona: Editorial de la Universidad de Barcelona.

Glazier Loss, P. (2002). Digital Poetics. The Making of E-Poetries. Tuscaloosa: University of Alabama Press.

Eichenbaum, B. (1980). La teoría del ‘método formal’. En Todorov, T. (Comp.). Teoría de la literatura de los formalistas rusos (pp. 21-54). México: Siglo XXI Editores.

Ensslin, A. (2015). Videogames as Unnatural Narratives. DiGRA2015. Recuperado de https://vimeo.com/132324039.

Escourido, J. (2018). La ideología literaria en las culturas manuscrita y digital. Virtualis, 9 (17), pp. 161-183. Recuperado de https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/278.

Galloway, A. (2006). Gaming. Essays on Algorithmic Culture. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Hayles, N. K. (2007). Electronic Literature: What is it? Recuperado de https://eliterature.org/pad/elp.html.

Huyssen, A. (2002). Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, postmodernismo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Jakobson, R. (1984). Lingüística y poética. En Ensayos de lingüística general. Barcelona: Ariel.

Jamison, A. (2013). Introduction. En Jamison, A. (Ed.). Fic. Why Fanfic is Taking Over the World? (pp. 1-28). Dallas: Smart Pop.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de Comunicación. Barcelona: Paidós.

Katchadjian, P. (2007). El Martín Fierro ordenado alfabéticamente. Buenos Aires: IAP.

Katchadjian, P. (2009). El Aleph engordado. Buenos Aires: IAP.

Katchadjian, P. (2011). Mucho trabajo. Buenos Aires: Spiral Jetty.

Kozak, C. (2015). Literatura digital y materialidad. Cómo se lee. Artnodes. Revista de arte, ciencia y tecnología, 15, pp. 90-98. Recuperado de http://doi.org/10.7238/a.v0i15.2580.

Kozak, C. (2017a). Esos raros poemas nuevos. Teoría y crítica de la literatura digital latinoamericana. El Jardín de los poetas, 4, pp. 1-20, http://cajaderesonancia.com/jardin-detalle.php?id=240.

Kozak, C. (2017b). Literatura expandida en el dominio digital. El taco en la brea, 4(6), 220-245. Recuperado de http://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/issue/archive.

Kozak, C. (2017c). Latin American Electronic Literature: When, Where and Why. En Mencía, M. (Ed.). #WomenTechLit (pp. 55-72). Morgantown: West Virginia University Press.

Kozak, C. y Laitano, I. (2015). Multimedia. En Kozak, C. (Ed.). Tecnopoéticas argentinas. Archivo blando de arte y tecnología. Buenos Aires: Caja Negra.

Läufer, M. (2015). El Aleph a dieta (hasta la ininteligibilidad). Recuperado de http://www.miltonlaufer.com.ar/aleph/.

Läufer, M. (2016). El Aleph autocorregido. Recuperado de http://www.miltonlaufer.com.ar/alephautocorrect/.

Ledesma, G. (2018). Cuestión de peso: Pablo Katchadjian y su ‘Aleph engordado’. Badebec, 7(14), pp. 28-53. Recuperado de https://revista.badebec.org/index.php/badebec/article/download/158/146/.

Marino, M. (2011). The ppg256 Perl Primer: The Poetry of Techneculture. Emerging Language Practices (ELP), 1. Recuperado de http://writing.upenn.edu/epc/ezines/elp-old/issue-1/ppg256.php.

Martini, B. (2017). Decolonizing technology: A reading list. Recuperado de https://beatricemartini.it/blog/decolonizing-technology-reading-list/.

Morán Rodríguez, C. (2007). Li(ink)teratura de kiosko cibernético: Fanfictions en la red. Cuadernos de Literatura, 12(23), pp. 27-53.

Parrish, A. (2011). @everyword in context. Decontextualize. Recuperado de http://www.decontextualize.com/2011/10/everyword-on-gawker/.

Perloff, M. (2010). Unoriginal Genius: Poetry by Other Means in the New Century. Chicago: University of Chicago Press.

Rivera Garza, C. (2013). Los muertos indóciles. Neoescrituras y desapropiación. México DF: Tusquets.

Robertson, R. (1992). Globalization: Social Theory and Global Culture. London: SAGE.

Sánchez Mesa, D. (2007). Los videojuegos. Consideraciones sobre las fronteras de la narrativa digital. Cuadernos de Literatura, 12(23), pp. 13-26.

Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Sklovsky, V. (1980). El arte como artificio. En Todorov, T. (Comp.). Teoría de la literatura de los formalistas rusos (pp. 55-70). México: Siglo XXI Editores.

Steiner, G. (1978). After the Book? En On difficulty and other Essays (pp. 187-203). Oxford: Oxford University Press.

Steiner, G. (1990). ¿Toca a su fin la cultura del libro? Letra internacional, 18, pp. 43-44.

Stiegler, B. (2014). Ars e invenciones organológicas en las sociedades de hipercontrol. Nombres, 28, pp. 147-163.

Striphas, T. (2015). Algorithm Culture. European Journal of Cultural Studies, 18(4-5), pp. 395-412.

Vázquez, C. (2017). Game of Thrones, la fanfiction y un jardín de senderos que se bifurcan. Letras Libres. Recuperado de https://www.letraslibres.com/mexico/literatura/game-of-thrones-la-fanfiction-y-un-jardin-senderos-que-se-bifurcan.

Wershler, D. (2013). Conceptual Writing as Fanfiction. En Jamison, A. (Ed.). Fic. Why Fanfic is Taking Over the World? (pp. 333-375). Dallas: Smart Pop.