Inscriptions on the public scene: citizen voices in the online debate over REPSOL - YPF

Main Article Content

María Elena Ques

Abstract

This article analyzes the discourse operations deployed by Argentine Internet users in the controversy about the expropriation of Repsol YPF's shares that took place in 2012. The debate had an important developement in the most popular social networks of the moment: Facebook and Twitter. In this case, I specifically consider the resources with which users express empathy or rejection towards the Government’s decision. The participant´s strategies link the voice of the citizens with the word of the leaders and tend to consolidate or to undermine a particular type of collective political - fleeting, passionate, unstable-: online communities.


 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ques, M. E. (2019). Inscriptions on the public scene: citizen voices in the online debate over REPSOL - YPF. Heterotopías, 2(3). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/24765
Section
Dossier
Author Biography

María Elena Ques, Universidad Nacional de General sarmiento

Es licenciada en Letras y doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires, en donde ha dictado también numerosos cursos. Actualmente, es investigadora y docente en la Universidad Nacional de General Sarmiento. Su campo de trabajo es el análisis del discurso político y los estudios semiológicos en el escenario de la mediatizacion. Ha publicado La palabra acorralada (en colaboración); Medios y política (2013) y numerosos artículos sobre los temas de referencia.

References

Amossy, R. (2010). Polemical Discourse On TheNet: “Flames” In Argumentation. ISSA proceeedings. Recuperado de http://rozenbergquarterly.com/issa-proceedings-2010-polemical-discourse-on-the-net-flames-in-argumentation/.

Amossy, R. (2011). La coexistence dans le dissensus. Semen, 31. Recuperado de http://semen.revues.org/9051.

Borges, J. L. (1933). El arte de injuriar. En Obras Completas. Buenos Aires: Emecé.

Calvo, E. (2015). Anatomía política de Twitter en Argentina. Twiteando #Nisman. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Lewinski, M. (2010). Internet political discussion forums as an argumentative activity type. A pragma-dialectical analysis of online forms of strategic manoeuvring in reacting critically. The Netherlands: Rozenberg Publishers.

Maingueneau, D. (2010). Types of genres, Hypergenre and Internet. En Luzon, M-J., Ruiz-Madrid, M-N. y Villanueva, M-L. (Eds.). Digital Genres, New Literacies and Autonomy in Language Learning (pp. 25-42). Cambridge Scholars Publishing.

Maíz Arévalo, C. (2013). Just click ‘like’: Computer-mediated responses to Spanish

Compliments. Journal of Pragmatics, 51. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378216613000799.

Mancera Rueda, A. (enero, 2014). Cortesía en 140 caracteres: interacciones en Twitter entre periodistas y prosumidores. Revista de Filología, 32. Universidad de La Laguna.

Menna, L. (2012). Nuevas formas de significación en red: el uso de las #etiquetas en el movimiento 15M. Estudios de lingüística en español, 34. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Miller, V. (2015). Phatic culture and the status quo: Reconsidering the purpose of social media activism. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, pp. 1-19. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1354856515592512.

Piglia, R. (10 de octubre, 1991). La ficción paranoica. Clarín. Suplemento Cultura y Nación.

Sorj, B. y Fausto, S. (2016). Activismo político en tiempos de Internet. São Paulo, Edições Plataforma democrática. Recuperado de http://www.plataformademocratica.org/Arquivos/Activismo_politico_en_tiempos _de_internet.pdf.

Tabachnik, S. (2012) Lenguaje y juegos de escritura en la red. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Twitter. (2014). El Blog de Twitter en español. Recuperado de https://blog.twitter.com/es/espanol.

Varela, G. (2013). Nuevas formas visitadas de la injuria política: la argumentación en los libelos audiovisuales de Youtube. Recuperado de http://semioticadelosmedios2.sociales.uba.ar/?page_id=254.

Vivas Marquez, J. (2014). La cortesía valorizadora en las redes sociales. Análisis de un corpus de publicaciones en Facebook y Twitter. Pragmalingüística, 23. Universidad de Cádiz. Recuperado de https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/1988.

Weisbrot, M. (18 de abril, 2012). Argentina's critics are wrong again about renationalising oil. The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/commentisfree/cifamerica/2012/apr/18/argentina-critics-oil-nationalise.

Zappavigna, M. (2012). Discourse of Twitter and Social Media. Londres: Continuum