Saying the water, saying the river. Notes with archive

Main Article Content

Betina Keizman

Abstract

This paper looks at some landmarks of the aquatic imagination in Latin America, paying attention to a vibrant matter that promotes assemblages, possible files of temporary superimpositions, sound capsules, time machines, sensitive surfaces, contacts, murmured dialogues, voices and reverberations that encompass us but also exceed us in their transversality. Streams and rivers spin close ties with the coasts they touch, with living beings, with stones and even with those who travel at their expense. From that difficult familiarity arises the judgment of a romantic continuity between the territory of the river and the human presence in the world. Apparently, accidents and nature have always been used as a metaphor for an emotional state. However, there are many indications of the breakdown of that device that thought a continuity between the river and the human world, the mountain and the horizons of the living. At present, the imaginations of water display a non-anthropocentric consideration, imbued with a more radical commitment with the living and with the forces of Gaia, now focused on the continuity between bodies and environment. In its journey, the work spins the rivers of Juan Rulfo with those of Marcelo Brodsky; the mud that drags in the story of Rafael Muñoz with that of Libertad Demitrópulos. Many other rivers end up flowing into the work of Adriana Salazar Todo lo vivo, todo lo muerto: el Lago de Texcoco. As an aquatic territory, lagoons occupy a particular position in the imagination. They are suspicious deposits, more stable than the river, less abysmal than the sea, although they are not excluded for this reason as residences of prehistoric monsters or magical beings.

Article Details

How to Cite
Saying the water, saying the river. Notes with archive. (2022). Heterotopías, 5(10), 143-164. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/39770
Section
Dossier
Author Biography

Betina Keizman, Universidad Autónoma de México - Universidad Buenos Aires

Betina Keizman is a writer and researcher. PhD in Literature from the Universidad Nacional Autónoma de México and BA in Literature from the Universidad de Buenos Aires. She has taught in Chile, Mexico and Argentina. Her academic publications include Profundidad de campo. Des/encuentros cine-literatura en Latinoamérica, edited with Constanza Vergara (Metales Pesados, Santiago de Chile, 2016) and Promesas radicales en las literaturas del presente (Overol. Santiago de Chile, 2022). She is the author of the novels Los Restos, Recurso de Amparo, El Museo de los Niños and El Secreto de Marlene Rochoelle.

Email: betkeiz@yahoo.com

How to Cite

Saying the water, saying the river. Notes with archive. (2022). Heterotopías, 5(10), 143-164. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/39770

References

Andermann, J. (2018). Tierras en Trance. Arte y naturaleza después del paisaje. Santiago de Chile, Chile: Metales pesados.

Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Bachelard, G. (2003). El agua y los sueños. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Bartra, R. (2005). La jaula de la melancolía. Identidad y metamorfosis del mexicano. Ciudad de México, México: Randon House Mondadori.

Bennett, J. (2022). Materia vibrante. Una ecología política de las cosas. Buenos Aires, Argentina: Caja negra.

Brodsky, M. (s/f). “Buena memoria: 5. El Río de la Plata”. Recuperado de: https://marcelobrodsky.com/buena-memoria-5-el-rio-de-la-plata/

Demitrópulos, L. (1981). Río de las congojas. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Enríquez, M. (2016). Bajo el agua negra. En Las cosas que perdimos en el fuego (pp. 155-174). Barcelona, España: Anagrama.

Gallardo, S. (2000). Eisejuez. Barcelona, España: La Biblioteca Argentina.

Groys, B. (2016). Sobre el activismo en el arte. En Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente (pp. 55-74). Buenos Aires, Argentina: Caja negra.

Montaldo, G. (2017). Obsolescencia y cultura: la sobrevida de las cosas en la política del tiempo. En Walker, C. (Ed.) Mil hojas. Formas contemporáneas de la literatura (pp. 107-126). Santiago de Chile, Chile: Hueders.

Muñoz, R. F. (2020). Oro, caballo y hombre. En Círculo de Poesía. Revista electrónica de literatura, 12 (20). Recuperado de: https://circulodepoesia.com/2012/08/oro-caballo-y-hombre-cuento-de-rafael-f-munoz/

Ortiz, J. L. (2020). El Gualeguay. En Obra completa (pp. 555-641). Santa Fe, Argentina: Edición UNL.

Padeletti, H. (2007). El andariego. Poemas 1944-1980. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Páez, R. H. (1998). “Gualeguay” de Juan L. Ortiz. En Alp: Cuadernos Angers, 2(2), 5-22.

Quiroga, H. (1992) A la deriva. En Cuentos de amor, de locura y de muerte (pp.60-63). Santiago de Chile, Chile: Andrés Bello.

Rulfo, J. (1967). Es que somos muy pobres. En El llano en llamas (pp. 31-36). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Salazar, A. (2019). Enciclopedia de cosas vivas y muertas: el lago de Texcoco. Ciudad de México, México: Pitzilein.

Sarmiento, D. F. (2010). El Carapachay. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Películas

Nueva Argirópolis. Dir. Lucrecia Martel. Argentina, 2010. Cortometraje.

Balnearios. Dir. Mariano Llinás. Argentina, 2002. Documental.