Analysis of rock art superimpositions in Cerro de los Indios 1 (Lago Posadas, Santa Cruz)

Main Article Content

Agustina Papú

Abstract

During the past ca. 4000 years, the archaeological site Cerro de los Indios 1 (CI1), located in the north-western area of the Santa Cruz province, served as a convergence point for the hunter-gatherer groups that inhabited the region. But the use and intensity of its occupations varied over time. By means of studying the superimpositions in rock art, this paper aims to explore whether or not the way people interacted with pre-existing images in CI1 varied as their relationship with the site changed.  A Harris matrix was elaborated in order to unravel the sequences of superimpositions; this enabled the visualisation and quantification of relationships between motifs. Then, each overlap episode was classified according the type of superimposition (maintenance, recycling, obliteration, circumstantial, and minimal) in order to observe changes and /or continuities throughout time in terms of the attitudes taken towards pre-existing images. This process enabled the identification of two stages. From the earliest occupations in the site up until ca. 2500 years BP, the representations were made out of reach, and in constant interaction with earlier images, recycling elements of underlying paintings. However, around ca. 2500 years BP, an important change in technique and placement occurred. Carvings appear in accessible areas of the site, without contact with the existing paintings. This rupture coincides with a time in which the relationship between the site and its occupants was amidst a transition, as well as a period of environmental changes modifying the landscape.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Papú, A. (2023). Analysis of rock art superimpositions in Cerro de los Indios 1 (Lago Posadas, Santa Cruz). Comechingonia. Revista De Arqueología, 27(2), 89–108. https://doi.org/10.37603/2250.7728.v27.n2.38826
Section
Artículos

References

Acevedo A. y N. Franco.

Aplicación de DStretch-ImageJ a imágenes digitales del arte rupestre de Patagonia (Argentina) Comechingonia Virtual 6 (2): 152-175.

Armstrong, F.

Arte rupestre como memoria. Una aproximación teórica. Resúmenes del VIII Simposio Internacional de Arte Rupestre, pp. 20-24. IAM, FCNeIML, Universidad Nacional de Tucumán, Tucumán.

Aschero, C.A.

Pinturas rupestres, actividades y recursos naturales: un encuadre arqueológico. Arqueología Contemporánea Argentina. Actualidad y Perspectivas (ed. por H. Yacobaccio) pp. 109-145. Ediciones Búsqueda, Buenos Aires.

De cómo interactúan emplazamientos, conjuntos y temas. Revista del Museo de Historia Natural de San Rafael. Actas y Memorias del XI Congreso Nacional de Arqueología Argentina (cuarta parte): 17-28.

Las escenas de caza en Cueva de las Manos: una perspectiva regional. L’Art Pleistocene dans le monde. Actas Congreso IFRAO, Tarascon sur Ariége, Francia (ed. por J. Clottes), pp.140-141. Societé Prehistorique, Ariége-Pyrinées

Cerro de los Indios 1: Importancia del sitio en el panorama regional. Informe presentado ante la Comisión de Fomento de Lago Posadas, Santa Cruz.

Cerro de los Indios 1 en la arqueología regional. Presentación en jornadas de formación de guías de turismo en la localidad de Perito Moreno. MS.

Hunting Scenes in Cueva de las Manos: Style, content and chronology (Río Pinturas, Santa Cruz- Argentinian Patagonia). Archaeologies of Rock Art: South American Perspectives (ed. por A. Troncoso, F. Armstrong y G. Nash). Routledge, London.

Imágenes y contenidos, un caso de Cueva de las Manos, 9400-7700 años AP (Río Pinturas, Santa Cruz) Tarea 8 (8), pp. 48-76.

Aschero, C. A; M. De Nigris, M.J. Figuerero Torres, G. Guráieb, G. Mengoni Goñalons y H. Yacobaccio

Excavaciones recientes en Cerro de los Indios 1, Lago Posadas (Santa Cruz): nuevas perspectivas. Soplando en el viento. Actas de las III Jornadas de Arqueología de la Patagonia (ed. por J. Belardi, P.M. Fernández, R.A. Goñi, A. G. Guráieb y M. De Nigris), pp.269-286. Presidencia de la Nación, Secretaría de Cultura, Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, Buenos Aires.

Aschero, C. A. y G. Guráieb.

Informe al Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano sobre el sitio Cerro de los Indios 1 (Lago Posadas- Santa Cruz). Proyecto: Documentación y Protección de Arte Rupestre Argentino. MS.

Aschero, C.A. y M.V. Isasmendi

Arte rupestre y demarcación territorial: el caso del Grupo Estilístico B1 en el Área Río Pinturas (Santa Cruz, Argentina). Revista del Museo de la Plata “Dossier: Abordajes actuales para el estudio de los paisajes arqueológicos” 3 (1): 112-131. DOI: https://doi.org/10.24215/25456377e054

Aschero C. A., P. Schneier y A. Ponce

Arte rupestre, etnografía y memoria colectiva. Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía [online] 6 (1): 71-85

Autor

en prensa

Brady, L.M., J. Hampson e I. Domingo Sanz

Recording Rock Art: Strategies, Challenges, and Embracing the Digital Revolution. The Oxford Handbook of the Archaeology and Anthropology of Rock Art (ed. por B. David e I.J. McNiven ) Oxford University Press, Oxford.

Carden N. y L. Miotti

Unraveling rock art palimpsests through superimpositions: The definition of painting episodes in Los Toldos (southern Patagonia) as a baseline for chronology Journal of Archaeological Science Reports 30: 1-16.

Chavez, P.

El uso de recursos vegetales en grupos cazadores-recolectores patagónicos. El análisis de macrorestos, Santa Cruz. Tesis de Licenciatura en Antropología, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires.

Chippindale, C., J. de Jongh, J. Flood y S. Rufolo

Stratigraphy, Harris matrices and relative dating of Australian rock-art. Antiquity 74: 285–286. DOI: https://doi.org/10.1017/S0003598X00059275

Chippindale, C. and P. Taçon

Two old painted panels from Kakadu: Variations and sequence in Arnhem Land rock art Time and Space: Dating and Spatial Considerations in Rock Art Research (ed. por J.A. Steinbring, A. Watchman, P. Faulstich y P.S.C. Taçon), pp. 32–56. Occasional AURA Publication 8, Australian Rock Art Research Association, Melbourne.

Danielsson B., F. Fahlander, y Y. Sjöstrand

Imagery beyond representation Encountering Imagery. Materialities, perceptions, relations (ed. por B. Danielsson, F. Fahlander e Y. Sjöstrand), pp. 1-12. Stockholm University, Stockholm

De Nigris, M. E., M.J. Figuerero Torres, A.G. Guráieb, G.L. Mengoni Goñalons

Nuevos Fechados radiocarbónicos de la localidad de Cerro de los Indios 1 (Santa Cruz) y su proyección areal Contra viento y marea. Arqueología de Patagonia (ed por T. Civalero, P. Fernández y A.G Guráieb) 537-544. Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano and Sociedad Argentina de Antropología, Buenos Aires.

Di Vruno, A.

Las representaciones rupestres en sociedades cazadoras recolectoras del ámbito cordillerano-patagónico: los sitios Cerro Casa de Piedra 2 y 3. Tesis de Licenciatura de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. MS.

Domingo Sanz, I. y D. Fiore

Style: Its role in the Archaeology of Art Encyclopaedia of Global Archaeology (ed. por C. Smith). Pp. 7104–7111. Springer, Berlin.

Giddens, A.

The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Polity Press, Cambridge, in association with Basil Blackwell, Oxford.

Gheco, L. I.

El laberinto de las paredes pintadas. Una historia de los abrigos con arte rupestre de Oyola, Catamarca. Tesis para optar por el título de Doctor en Ciencias Antropológicas- Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.

Goñi R.

Cambio climático y poblamiento humano durante el Holoceno tardío en Patagonia meridional. Una perspectiva arqueológica. Tesis doctoral Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Goñi, R. A. y G. Barrientos

Poblamiento tardío y movilidad en la cuenca del lago Salitroso Contra viento y marea: arqueología de Patagonia.(ed. por M. T. Civalero, P. M. Fernández y A. G. Guráieb), pp. 313-324. Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano and Sociedad Argentina de Antropología. Buenos Aires.

Gradin, C

Algunos aspectos del análisis de las manifestaciones rupestres. Revista del Museo Provincial 1: 120-133.

El arte rupestre de la Cuenca del río Pinturas. Provincia de Santa Cruz, República Argentina. ArsPraeshistorica II: 87-149.

Gradin, C. J., C.A. Aschero y A. M. Aguerre

Investigaciones arqueológicas en la Cueva de las Manos, Estancia Alto Río Pinturas (Provincia de Santa Cruz). Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología 10: 201-250, Buenos Aires.

Gradin, C. J., C. A. Aschero y A. M. Aguerre

Arqueología del área río Pinturas (provincia de Santa Cruz). Relaciones de la sociedad argentina de antropología 13: 183-227, Buenos Aires.

Gunn, R.G., C.L. Ogleby, D. Lee y R.L. Whear

A method to visually rationalize superimposed pigment motifs Rock Art Research 26 (2): 1-6.

Guráieb, A. G.

Tendencias tecnológicas, de selección de materias primas y diseño de artefactos líticos en la secuencia de ocupaciones del Holoceno Tardío de Cerro de los Indios 1 (CI1), lago Posadas, provincia de Santa Cruz. Tesis para optar por el título de Doctor de la UBA. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Harman, J.

Using Decorrelation Stretch to Enhance Rock Art Images. Recuperado de http://www.dstretch.com/AlgorithmDescription.html

Harris, E.

Principles of archaeological stratigraphy. Academic Press, London.

Harris, E. y R. Gunn

The use of Harris Matrices in rock art research The Oxford Handbook of the archaeology and anthropology of rock art.(ed. por B. David y I.J. McNiven) Oxford University Press, Oxford.

Hernández Llosas, M.I.

Diseño de investigación para representaciones rupestres Estudios en Arte Rupestre, pp. 25-36. Santiago de Chile, Museo Chileno de Arte Precolombino.

Louw, C.

Interpreting superimposition in rock art of the Makgabeng of South Africa’s Limpopo Province. Tesis de maestría. Facultad de Ciencia, Universidad de Witwatersrand, Johannesburgo.

Martel, A., S. Rodríguez Curletto, y E. Del Bel

Arte Rupestre y Espacios de Memoria: Las Representaciones del Sitio Confluencia (Antofagasta de la Sierra, Catamarca, Argentina) Revista de Antropología 25: 121-162.

McDonald, J.

Rock-art Archaeology in practice. A student guide to archaeological analyses (ed. por. J. Balme y A. Paterson), pp. 60-92. Blackwell Publishing Ltd, Malden.

Mengin, O.

Estilos del arte rupestre de Patagonia. Acta praehistórica I: 57‐87.

Mengoni Goñalons, G. y H. D. Yacobaccio

Arqueología de Cerro de los Indios y su entorno Arqueología 10: 193-201.

Motta, A.P.

From Top Down Under: New Insights into the Social Significance of Superimpositions in the Rock Art of Northern Kimberley, Australia Cambridge Archaeological Journal: 1-17.

Nash, G.

Temporal modes in rock art: how passive superimposition tamed the Iron Age warriors of the Valcamonica, Lombardy, northern Italy Arkeos 32: 91–102.

Nilsson, P.

The Beauty is in the Act of the Beholder, South Scandinavian Rock Art from a Uses of the Past-Perspective Encountering Imagery, materialities, perceptions, relations (ed. por B. Danielsson, F. Fahlander y Y. Sjostrand), pp. 77-96. Stockholm University, Stockholm.

Ramos, V.A.

Descripción geológica de las Hojas 53 a Monte San Lorenzo y 53 b, Monte Belgrano, Provincia de Santa Cruz. Servicio Geológico Nacional, (inédito). Buenos Aires.

Re, A.

Superimpositions and Attitudes Towards Pre-existing Rock Art: a Case Study in Southern Paleoart and Materiality: The Scientific Study of Rock Art, (ed. por R.G Bednarik, D. Fiore, M. Basile, G. Kumar y T. Huisheng) pp. 15-29. Archaeopress Archaeology, Oxford.

Stine S. y M. Stine

A record from Lake Cardiel of climate change in southern South America Nature 345: 705-708. DOI: https://doi.org/10.1038/345705a0

Zotkina, L. V

On the Methodology of Studying Palimpsests in Rock Art: The Case of the Shalabolino Rock Art Site, Krasnoyarsk Territory Archaeology, Ethnology and Anthropology of Eurasia 47 (2): 93–102. DOI: https://doi.org/10.17746/1563-0110.2019.47.2.093-102