Motifs for drawing the rock: a first approach to the rock art of La Aguadita (Tapso, Catamarca)
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
COPYLEFT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International License.
COPYRIGTH
The copyright and copyrights of the articles are held by the authors themselves.
This will be indicated in each article, as well as the Copyleft license described above.
How to Cite
References
Alaniz, H. 2010 Historias y Vivencias: Tapso, Catamarca. Editorial Mann, San Fernando del Valle de Catamarca.
Aschero, C. 1988 Pinturas rupestres, actividades y recursos materiales; un encuadre arqueológico. En Arqueología Contemporánea Argentina. Actualidad y Perspectivas, pp. 109- 145. Ediciones Búsqueda, Buenos Aires.
Barrett, J. 2001 Agency, the duality of the structure, and the problem of archaeological record. En Archaeology Theory Today, I. Hodder (ed.), pp. 141-164. Polity Press, Cambridge.
Calomino, E. 2010 El arte rupestre en el área oriental de Catamarca: el sitio Piedra Pintada (Dpto. El Alto). En Entre Pasados y Presentes III. Estudios Contemporáneos en Ciencias Antropológicas. Trabajos de las VIII Jornadas de Jóvenes Investigadores en Ciencias Antropológicas, pp. 560-565. INAPL, Buenos Aires.
Criado Boado, F. 1999 Criterios y convenciones en Arqueología del Paisaje. En CAPA 6. Del Terreno al Espacio: Planteamientos y Perspectivas de la Arqueología del Paisaje, pp. 1- 82. USC, Santiago de Compostela.
De la Fuente, N. 1969 La cultura de la Aguada: nuevos aportes para su estudio. La Prensa, 23 de noviembre. Buenos Aires. 1979 Nuevos descubrimientos del arte rupestre de la región de Ancasti, provincia de Catamarca. Centro de Estudios de Regiones Secas 1(2): 5-8.
De la Fuente, N. y R. Díaz Romero 1974 Un conjunto de figuras antropomorfas del yacimiento de La Tunita, Provincia de Catamarca. Revista del Instituto de Antropología V: 35-37.
124 COMECHINGONIA, vol. 20(2). 2° semestre de 2016. ISSN: 0326-7911. Bocelli pp. 105-126.
Egea, D. 2015 Tallando en Espacios Rupestres. Tecnología Lítica en una Cueva Pintada del Este Catamarqueño. Tesis de Licenciatura. Escuela de Arqueología, Universidad Nacional de Catamarca. Catamarca.
Eguia, L. y C. Prieto 2015 Primera aproximación al sitio Guayamba 2 (Guayamba, Dpto. El Alto, Catamarca). Trabajo presentado en el II Taller de Arqueología de la Sierra de Ancasti y Zonas Aledañas (TASA). Anquincila, Catamarca.
Foucault, M. 1996 Hermenéutica del Sujeto. Altamira, La Plata. 2003 Arqueología del Saber. Siglo XXI, México.
Gheco, L. 2011 Una Historia en la Pared: Hacia una Visión Diacrónica del Arte Rupestre de Oyola. Tesis de Licenciatura. Escuela de Arqueología, Universidad Nacional de Catamarca. Catamarca.
Gheco, L.; Quesada, M.; Ybarra, G.; Poliszuk, A. y O. Burgos 2013 Espacios rupestres como «obras abiertas»: una mirada a los procesos de confección y transformación de los abrigos con arte rupestre del este de Catamarca (Argentina). Revista Española de Antropología Americana 43(2): 353-368. González, A. 1998 Arte Precolombino. Cultura La Aguada. Arqueología y Diseños. Filmediciones Valero, Buenos Aires.
Gordillo, I. 2014a “Motif” in the Archaeology Art. En Encyclopedia of Global Archaeology, pp. 5051-5053. Springer, New York. 2014b La noción de paisaje en Arqueología. Formas de estudio y aportes al Patrimonio. Jangwa Pana 13: 195-208.
Gordillo, I. y E. Calomino 2010 Arte rupestre en el sector septentrional de la sierra de El Alto-Ancasti (Dpto. El Alto, Catamarca). En Actas del VIII Simposio Internacional de Arte Rupestre, pp. 251-255. ISESCONICET, UNT. Tucumán.
Motivos para dibujar la roca: un primer acercamiento al arte rupestre de… 125
Gordillo, I.; Eguia, L. y J. Vaquer 2013 Primera aproximación a las representaciones rupestres en la jurisdicción de Tapso, Catamarca. Trabajo presentado en el I Taller de Arqueología de la Sierra de Ancasti y Zonas Aledañas (TASA). Tapso, Catamarca.
Gordillo, I.; Calomino, E. y S. Bocelli 2016 De Cuevas y aleros: arte rupestre en Tapso (Catamarca). Trabajo presentado en el Segundo Congreso Nacional de Arte Rupestre (CONAR). Río Cuarto.
Gramajo de Martínez Moreno, A. 2001 Solar de Mis Mayores. La Concepción del Alto. Editorial V Centenario, Santiago del Estero.
Keane, W. 2005 Sings are not the garb of meaning: on the social analysis of material things. En Materiality, D. Miller (ed.), pp. 182-205. Duke University Press, Durham.
Llamazares, A. 1997-1998 Arte rupestre en la cueva de La Candelaria, provincia de Catamarca. Publicaciones Arqueología 50: 1-26.
Nazar, C. 2003 Parque Arqueológico La Tunita. Puesta en Valor Integral del Arte Rupestre de la Vertiente Oriental de la Sierra de Ancasti. Catamarca. República Argentina. Tesis de Maestría. Universidad Internacional de Andalucía. Sede Santa María de la Rábida.
Quesada, M. y L. Gheco 2011 Modalidades espaciales y formas rituales. Los Paisajes rupestres de El Alto-Ancasti. Comechingonia 15: 63-83.
Pedersen, A. 1970 Prospecciones de arte rupestre en la Sierra de Ancasti (Catamarca). Actualidad Antropológica 7: 6-8.
Pérez Gollán, J. e I. Gordillo 1993 Religión y alucinógenos en el antiguo Noroeste Argentino. Ciencia Hoy 4(22): 50-63.
Pérez Gollán, J.; Bonnin, M.; Laguens, A.; Assandri, S.; Federici, L.; Gudemos, M.; Hierling, J. y S. Juez 1995 Proyecto arqueológico Ambato: un estado de la cuestión. Shincal 6: 115-124.
126 COMECHINGONIA, vol. 20(2). 2° semestre de 2016. ISSN: 0326-7911. Bocelli pp. 105-126.
Segura, A. 1959 Las Pictografías del Este Catamarqueño. Junta de Estudios Históricos de Catamarca, Catamarca.
Taboada, C.; Medina Chueca, J.; Angiorama, C.; Martínez, A.; Rodríguez Curletto, S.; Mercolli, P.; Díaz, O.: Pérez Pieroni, J.; Becerra, F.: Salvatore, B.; Argañaraz Fochi, D. y L. Torres Vega 2012 ¿Qué Nos Dice la Arqueología sobre los Antiguos Habitantes de Ampolla, Salauca y Alrededores? Investigación, Preservación y Gestión del Patrimonio Cultural del Departamento Santa Rosa (Catamarca). Yerba Buena, Tucumán.
Thomas, J. 1996 Time, Culture and Identity. Routledge, London. 2001 Archaeology of places and landscapes. En Archaeology Theory Today, I. Hodder (ed.), pp. 165-186. Polity Press, Cambridge.
Troncoso, A. 2003 Proposición de estilos para el arte rupestre del Valle de Putaendo, curso superior del río Aconcagua. Chungara 35(2): 209-231. 2005 Un espacio, tres paisajes, tres sentidos: la configuración rupestre en Chile central. TAPA Reflexiones sobre Arte Rupestre, Paisaje, Forma y Contenido 33: 69-81.
Vaquer, J. 2013 La tradición como límite de la interpretación. Un ejemplo desde Cruz Vinto (Norte de Lípez, Bolivia). Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología XXXVIII(2): 269-291.