Nativa: Explorations about contemporary artistic practices in Patagonia and Artist´s Book

Authors

Keywords:

Patagonia, Territory, Art-Book, identity, diversity

Abstract

In the midst of the discussion around the construction of the Patagonian identity from a foreign perspective, 'Nativa' suggests the review of categories that take part of the collective imaginary associated with the territory, such as the desert, the emptiness and the monotony.

Through a publication that puts tension on the practices of artist's book and art magazine, this project seeks to expand the boundaries of the disciplinary and the material and conceptual possibilities of these genres. By working together with local artists, 'Nativa' is presented as a creative and collaborative platform that brings together knowledge from different areas such as archival practices, visual expression, editorial design and cultural management.

In the rupture of the frontier and the action of overflow, the margin becomes significant as a zone of pronunciation and resistance to the idea of Patagonia as a desert and a monotonous land, despite imaginary distances through a publication that exhibits and puts into dialogue contemporary artistic practices that address the concept of territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ornella Fasanelli, Universidad Nacional de La Plata

Es graduada del Profesorado en Historia del arte, orientación Artes Visuales en la Universidad Nacional de La Plata. Su labor se desarrolla en la docencia y en proyectos de investigación relacionados a una perspectiva decolonial donde estudia la región de Patagonia y sus diversas representaciones visuales. Reside en Puerto Madryn desde sus primeros meses y actualmente se encuentra trabajando en el abordaje de la identidad del territorio a partir del arte.

References

Beccaría, H., Garay, D., Gago, L., Valente, A. y Valent, G. (2010). El libro de artista como experiencia artística de interfase [objeto de conferencia]. II Congreso Iberoamericano de Investigación Artística y Proyectual, Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39006

Carrión, U. (1975). El arte nuevo de hacer libros. Plural, 41, pp. 33-38.

Catlin, S. L. (1990) El Artista Viajero-Cronista y La Tradición Empírica En El Arte Latinoamericano Posterior A La Independencia (pp. 41-61). En Ades, D. (Dir.) Arte En Iberoamérica. 1820-1980. Madrid: Turner.

Crespo Martín, B. (2010). El Libro-Arte. Clasificación y análisis de la terminología desarrollada alrededor del Libro-Arte. Arte, Individuo y Sociedad, 22, pp. 9-26.

Darwin, C., y Mateos, J. (1921). Diario del viaje de un naturalista alrededor del mundo: en el navío de S. M., Beagle. Madrid: Calpe. https://hdl.handle.net/11441/75752

Drucker, J. (1995). The Century of Artists Books. Nueva York: Granary Books.

Izquierdo, J. E. (2012). Bibiana Crespo: teoría y práctica del Libro de Artista. Estúdio. Artistas sobre outras obras, 3, pp. 129-135.

Lightowler, M. (2021). El humo que se desvanece inexorablemente siempre. Sobre la colección de “Señales de humo para otros mundos”. En P. Viel (Ed.), Colección de señales 2018-2021 (pp. 10-19). https://www.patriciaviel.com/_files/ugd/503ced_605202d3c61b4daab78cf6b21540b15f.pdf

Mastrandrea, D. (2020). Crónicas urgentes. Daniela Mastrandrea. http://www.danielamastrandrea.com/proyectos-ensayosycronicas.html

Montiel, A. (s. f.). Home. Ale Montiel. https://www.alemontiel.com/

Montiel, A. (2019). Habitar 1. Ale Montiel. https://www.alemontiel.com/habitar-1

Penhos, M. (2012) Viajes, viajeros e imágenes: una relación necesaria. En Travesías de la imagen. Historias de las artes visuales en la Argentina, Vol. II (pp. 57-79). Buenos Aires: CAIA/UNTREF.

Penhos M. (2020) Conrad Martens, un paisajista en el fin del mundo. Las imágenes y el viaje del Beagle (1831-1836). Magallania (Volumen espacial. El viaje de Magallanes. 1520-2020.), pp. 189-214 https://scielo.conicyt.cl/pdf/magallania/v48nespecial/0718-2244-magallania-48-especial-189.pdf

Viel, P. (s. f.). Bio. Patricia Viel. https://www.patriciaviel.com/bio

Published

2024-07-05

How to Cite

Fasanelli, O. (2024). Nativa: Explorations about contemporary artistic practices in Patagonia and Artist´s Book. Avances, (33), 169–187. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45505

Issue

Section

Artículos

ARK