Open Mount proyect. An ode to Crafts

Authors

Keywords:

Crafts, Design, Heritage, Sociosemiotic, Discourse

Abstract

In this paper we analyze the Open Mount project, which represented Argentina at the third London Design Biennale with the
purpose of knowing the relationships established between Crafts, Design and Art. We analyze the installation from the Semiotic
perspective (Peirce) as a dynamic sign that acquires different levels of meaning. And from the socio-semiotic perspective (Verón 1993) as a significant configuration that contains traces that account for its production conditions and its effects. Open Monte was designed by Cristián Mohaded with the purpose of putting design in dialogue with craftsmanship, making the craftsmanship of Lorenzo Reyes visible. The raw material of this installation is the "simbol", a weed that grows naturally in the mountains of Catamarca. Our hypothesis is that the design constitutes a device destined to value the craft through aestheticization operations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amalia Soledad Martínez, Universidad Nacional de Córdoba

Magister en Comunicación y Cultura Contemporánea (CEA.UNC) Especialista en Ciencias Sociales con orientación en Gestión de Instituciones educativas (FLACSO) Profesora ordinaria de la Facultad de Artes de la UNC desde 2014. Miembro de la Comisión Asesora de Patrimonio de la Municipalidad de Córdoba por la Facultad de Artes UNC. Miembro del a Comisión evaluadora de Proyectos de Investigación SeCyT UNC.

References

Baudrillard, J. (1974). Crítica a la economía política del signo. Siglo XXI editores.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. [Trad. de Andrés E. Weikert]. Itaca.

Houser, N. y Kloesel, C. (Eds.) (2012). Charles Sanders Peirce. Obra filosófica reunida. Tomo II (1893-1913). Fondo de Cultura Económica.

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2015). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Anagrama.

Richard, N. (2014). Diálogos latinoamericanos en las fronteras del arte. Ediciones Universidad Diego Portales.

Veron, E. (1993). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Gedisa.

Yúdice, G. (2002). La cultura como recurso. Usos de la cultura en la era global. Gedisa.

Fuentes

Albernaz, G. (2021, 1 de junio). Un diseñador de Catamarca desembarca en la Bienal de Diseño de Londres con un proyecto de cestería. Télam https://www.telam.com.ar/notas/202106/556213-bienal-de-diseno-de-londres-cristian-mohaded.html.

Jurado, M. (2021, 21 de junio). Un paisaje de cestería catamarqueña impacta en Londres. Clarín https://www.clarin.com/arq/diseno/paisaje-cesteria-catamarquena-impacta-londres_0_GYtD9l_Zz.html.

Definición.de (s. f.). Definición de resonancia. https://definicion.de/resonancia/.

Martínez, A. S. (2022). Estados sutiles, lo impenetrable. Avances, 31. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/37673/38209.

Martínez, A. S. (2017). Utopía. Miradas, Lenguajes y perspectivas semióticas. Aportes desde América Latina. Federación Latinoamericana de Semiótica. http://www.aasemiotica.com.ar/wp-content/uploads/2017/11/MIRADAS-LENGUAJES-Y-PERSPECTIVAS-SEMI%C3%93TICAS.pdf.

Urfeig, V. (2021, 3 de junio). Cristián Mohaded, el argentino que llevó los Valles Calchaquíes a Londres. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/cultura/cristian-mohaded-el-argentino-que-llevo-los-valles-calchaquies-a-londres-nid03062021/.

Ransdell, J. (1989). Teleology and the Autonomy of the Semiosis Process. Arisbe. The Peirce Gateway [sitio web]. https://arisbe.sitehost.iu.edu/menu/library/aboutcsp/ransdell/AUTONOMY.HTM.

Published

2023-07-07

How to Cite

Martínez, A. S. (2023). Open Mount proyect. An ode to Crafts. Avances, (32), 221–236. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/41722

Issue

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.