What else could we talk about? Artistic events that break out in emergencies

Authors

  • María José Melendo Universidad Nacional del Comahue / Universidad Nacional de Río Negro

Keywords:

Contemporary art, Event, Archive, Critic, Memory

Abstract

This work aims to address the notion of “event” as a concept for thinking about the way certain practices of contemporary art are, that exacerbate the idea of ​​experience as a way of production and access to artistic manifestations. 

It will be analyzed the political scope of a series of artistic event in the public space that are proposed as actions in context that account for the need to make emergencies visible. The corpus resorts to the projection of words and images to enhance evanescence, situationality, and giving space to the here and now on the Latin American scene from the reference to a selection of projections by the Argentine photographer Gabriel Orge and the Chilean group Delight Lab. Likewise, these proposals draw a relationship with the past and resort to the idea of ​​archive as a platform that allows to design projects that articulate the dimensions of temporality while exhibiting dissent and the urgency of installing certain images that appear with forceful spectrality —immune to indifference— they challenge passersby as if saying: “What else could we talk about?”. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2007). ¿Qué es lo contemporáneo? Curso de Filosofía Teorética, Facultad de Artes y Diseño de Venecia. Recuperado de https://etsamdoctorado.files.wordpress.com/2012/12/agamben-que-es-lo-contemporaneo.pdf.

Barros, M. J. (2020, 15 de julio). Delight Lab en Wallmapu: Descolonizando las miradas y las aguas. Endémico. Recuperado de https://www.endemico.org/medioambiente-es-cultura/delight-lab-wallmapu-descolonizar-la-mirada-las-aguas/.

Bosco, R. (2009, 02 de julio). Sangre mexicana en Venecia. Teresa Margolles lleva a la Bienal la huella de la violencia del narcotráfico. El País. Recuperado de https://elpais.com/diario/2009/07/02/tendencias/1246485601_850215.html.

Fernández Savater, A. (2020, 21 de febrero). El pensamiento crítico. elDiario.es. Recuperado de https://www.eldiario.es/interferencias/pensamento-critico_132_1002801.html.

Giunta, A. (2020). Contra el canon. El arte contemporáneo en un mundo sin centro. Buenos Aires: Siglo XXI.

Groys, B. (2009). La topología del arte contemporáneo. Lápiz y nube [blog]. http://lapizynube.blogspot.com/2009/05/boris-groys-la-topologia-del-arte_175.html.

Groys, B. (2016a). Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja negra.

Groys, B. (2016b). Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires: Caja negra.

Melendo, M. J. (2020). La fotografía como recurso para una crítica del presente. Entrevista a Gabriel Orge. Otros Logos. Revista de Estudios Críticos, (11). Recuperado de http://www.ceapedi.com.ar/otroslogos/Revistas/0011/14_2020_Melendo.pdf.

Quesada Arancibia, M. J. (2019). La revuelta en sí misma es un acto terapéutico. Entrevista a Bifo (Franco Berardi). Recuperado de https://latinta.com.ar/2019/11/revuelta-acto-terapeutico/.

Richard, N. (2020a, 21 de septiembre). ¡Chile despertó! Las complejidades de un devenir interrumpido por la pandemia [conferencia]. Museo Reina Sofía. Madrid, España. Recuperado de https://www.museoreinasofia.es/multimedia/chile-desperto-complejidades-devenir-interrumpido-pandemia.

Richard, N. (2020b, 28 de septiembre). El arte en tiempos de emergencia [conferencia]. Museo Reina Sofía. Madrid, España. Recuperado de https://www.museoreinasofia.es/multimedia/arte-tiempos-emergencia.

Rojas, S. (2019). ¿Qué nos está sucediendo? Facultad de Artes, Universidad de Chile [sitio web]. http://www.artes.uchile.cl/noticias/159002/opinion-que-nos-esta-sucediendo-por-sergio-rojas.

Ureta Marín, C. (2020). La ciudad como texto [instalación virtual]. La ciudad como texto. https://www.laciudadcomotexto.cl/.

Wajcman, G. (2001). El objeto del siglo. Buenos Aires: Amorrortu.

Published

2021-07-01

How to Cite

Melendo, M. J. (2021). What else could we talk about? Artistic events that break out in emergencies . Avances, (30). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/33502

Issue

Section

Artículos