THE PRECARIOUS. MATERIALIZING THE EMPTINESS OR THE DISAPPEARANCE

Authors

  • Julia Cortese Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

Latin America, contemporary art, decolonial, survival, precarious

Abstract

The aim of this presentation is to synthesize advances in my research as a doctoral fellow at the National University of La Plata. In particular, a series by the Chilean artist Cecilia Vicuña, The precarious, will be analyzed in light of Aby Warburg's concept of survival, specifically Georges Didi-Huberman’s approach to thinking about this way of operating as a possible contribution to decolonial theories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burucúa, J. y Kwiatkowski, N. (2019). Aby Warburg, historiador del arte y científico de la cultura. En J. Burucúa y otros, Ninfas, serpientes, constelaciones: la teoría artística de Aby Warburg (pp. 6-13). Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes.

Castro-Gómez, S. y Grosfoguel, R. (2007). Prólogo. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. En S. Castro-Gómez y R. Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos; y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.

Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Abada Editores.

Didi-Huberman, G. (2018). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Donoso, C. (septiembre de 1987). Cecilia Vicuña: Lo precario, el canto y el rito. Revista Apsi, (218), 44-46. Recuperado de http://www.letras.mysite.com/vicuna3.htm

Goñi, A. (12 de febrero de 2014). Cecilia Vicuña. El Quipu de los Lamentos: “Oír lo no oído/ el sufrimiento de los desaparecidos”. Comunicaciones y Reseñas memoria [blog]. Recuperado de: https://comunicacionesantropologia.wordpress.com/2014/02/12/cecilia-vicuna-el-quipu-de-los-lamentos-oir-lo-no-oido-el-sufrimiento-de-los-desaparecidos/

Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa.

Moxey, K. (2016). El tiempo de lo visual. La imagen en la historia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Sans Soleil Ediciones.

Museo Chileno de Arte Precolombino (2003). Quipu. Contar anudando en el Imperio Inka. Santiago: Museo Chileno de Arte Precolombino; Universidad de Harvard.

Museo Chileno de Arte Precolombino (2010). Guía Sala Textil. Santiago: Museo Chileno de Arte Precolombino.

Museo de la Memoria y los Derechos Humanos y Museo Nacional de Bellas Artes (2014). Artists for Democracy. El archivo de Cecilia Vicuña [catálogo de exposición]. Santiago de Chile: Museo de la Memoria y los Derechos Humanos; Museo Nacional de Bellas Artes.

Primera individual de Cecilia Vicuña en Estados Unidos (20 de abril de 2017). ARTISHOCK. Revista de arte contemporáneo [online]. Recuperado de: https://artishockrevista.com/2017/04/20/primera-individual-cecilia-vicuna-estados-unidos/.

Quezada, L. y Villarroel, F. (13 de enero de 2014). Conversación con Cecilia Vicuña: El archivo futuro de Artists for Democracy. ARTISHOCK. Revista de arte contemporáneo [online]. Recuperado de: http://artishockrevista.com/2014/01/13/conversacion-con-cecilia-vicuna-el-archivo-futuro-de-artists-for-democracy/.

Radicati di Primeglio, C. (2006). Estudio sobre los Quipus. Lima: UNMSM, Fondo Editorial; COFIDE; Instituto Italiano di Cultura.

Real Academia Española (s/d). Diccionario de la lengua española. Recuperado de: https://dle.rae.es/?id=TugBCej

Vicuña, C. (2013). Quipu austral. En AAVV, Les Immémoriales. Pour une écologie féministe (pp. 81-97). Lorraine: Fonds Régional D’art Contemporaine de Lorraine.

Vicuña, M. (29 de noviembre de 2018). Un resbalín hacia lo desconocido [archivo de video]. Centro para las Humanidades UDP [canal de YouTube]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=aLnL0BkgBLs

Published

2020-06-01 — Updated on 2020-07-02

Versions

How to Cite

Cortese, J. (2020). THE PRECARIOUS. MATERIALIZING THE EMPTINESS OR THE DISAPPEARANCE. Avances, (29), 89–106. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/28736 (Original work published June 1, 2020)

Issue

Section

Artículos