Cultural consumption and pandemic in Córdoba. Displacements in viewing and listening practices in the media ecosystem

Authors

Keywords:

Cultural consumption, ASPO, Television, Music, Córdoba, Pandemic

Abstract

The objective of this work is to investigate some hypotheses about the consumption practices associated with services, audiovisual and musical platforms elaborated in the framework of a quantitative research on cultural and technological consumption in the city of Córdoba carried out in 2021 during Social, Preventive and Compulsory Isolation (ASPO). Based on theoretical elements of communication sciences and media ecology, we intend to think about cultural consumption in the context of isolation and a health,
economic –but also subjective– crisis, in a territory particularly linked to policies for the development of connectivity and the ideological fantasies of equity or well-being that stem from them, as a particularly symptomatic instance of the role that television
and music production have as organizers of daily life in deeply mediated societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nerina Filippelli, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Comunicación Social (FCC-UNC). Becaria doctoral (SeCyT-UNC) en el Doctorado en Comunicación Social. Lugar de trabajo en el Centro de Investigaciones en Periodismo y Comunicación (CIPeCO). Participa en proyectos de investigación financiados (SeCyT-UNC y MinCyT). Integra el equipo de investigación "Discursividades políticas y mediáticas contemporáneas: dominancias y resistencias" (FCC-UNC).

  • Pablo Daniel Sánchez Ceci, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciado en Comunicación Social (FCC/UNC). Becario doctoral cofinanciado (UNC/CONICET), con lugar de trabajo en el IECET (Instituto de Estudios en Comunicación, Expresión y Tecnología). Actualmente cursa el doctorado en semiótica (CEA). Integrante del equipo de investigación “Discursividades políticas y mediáticas contemporáneas: dominancias y resistencias”. Integrante de grupos de lectura en el Centro de Investigaciones en Periodismo y Comunicación (CIPeCo).

References

Baladron, M. (2020). Redes comunitarias de internet: otro modelo es posible. En D. Monje, J. Gerbaldo, E. Rivero y A. Fernández, Otras plataformas Tramas de una convergencia periférica en sectores populares, comunitarios, cooperativos y alternativos (pp. 251-274). Lago Editora.

Boito, M. (2015). El consumo: forma de identificación socio-comunicativa hegemónica en el marco del capitalismo como religión. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (0)129, pp. 229-247.

Boito, M. E., Espoz, M. B. y Martinez, F. (Eds.) (2022). Consumos mediáticos, culturales y tecnológicos. Ciudad de Córdoba en contexto de pandemia (2022). Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias de la Comunicación.

García Canclini, N. (1993). El consumo cultural en México. Dirección General de Publicaciones del Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, México, D. F.

Garcia Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo.

Mata, C. (1997). Públicos y consumos culturales en Córdoba. Universidad Nacional de Córdoba, Centro de Estudios Avanzados.

Monje, D. et al. (2018). Consumos audiovisuales en la comunidad educativa de la UNVM: caso Uniteve. Universidad Nacional de Villa María.

Racioppe, B. (2020). El ASPO y el acceso online a lo cultural-artístico. RevCom, 11, e041. https://doi.org/10.24215/24517836e041.

Silverstone, R. (1996). Televisión y vida cotidiana. Amorrortu editores.

Scolari, C. A. (2015). Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Gedisa.

Sgammini, M. (2011). Televisión y vida cotidiana. La domesticación del cable en Córdoba. Eduvim.

Published

2023-07-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Cultural consumption and pandemic in Córdoba. Displacements in viewing and listening practices in the media ecosystem. (2023). Avances, 32, 99-116. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/41459