Contributions of archeology to the construction of discourses about the local past from school. The case of the Pucara de Tilcara, Jujuy, Argentina

Authors

  • Mónica Montenegro Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.
  • María Elisa Aparicio Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.
  • Clarisa Otero Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.
  • María Clara Rivolta Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v4.n1.5477

Keywords:

Archaeology, educative-community, inter-culturality, local past

Abstract

This paper refers to some experiences of public archaeology done at Quebrada de Humahuaca’s educative institutions which help us to visibility archeology’s role in the construction of local past. Our objective was to observe appropriations and significations about of an archaeological local site in relation to socials’ dynamics of construction of heritage and identities, which have done in the farmer of Estate multiculturalism politics in this region.
For this purpose, we generate multivocals’ spaces for re-construction of knowledges about the archaeological discipline and this contribution to the understanding of local past.

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Author Biographies

  • Mónica Montenegro, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.
    Instituto Interdisciplinario Tilcara, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Centro Regional de Estudios Arqueológicos, Universidad Nacional del Jujuy; E-mail: mmontene@ucn.cl,
  • María Clara Rivolta, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.
    Instituto Interdisciplinario Tilcara, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Universidad Nacional de Salta.

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Published

2011-12-24

Issue

Section

Archaeology

How to Cite

Montenegro, M., Aparicio, M. E., Otero, C., & Rivolta, M. C. (2011). Contributions of archeology to the construction of discourses about the local past from school. The case of the Pucara de Tilcara, Jujuy, Argentina. Revista Del Museo De Antropología, 4(1), 81-88. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v4.n1.5477

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