Digging Wikipedia
Notes on the public communication of archeology in a free and collaborative encyclopedia
DOI:
https://doi.org/10.31048/1852.4826.v17.n1.43539Keywords:
Wikipedia, Public knowledge of science, University, EditathonsAbstract
We present and reflect the potentialities of public communication in archaeology through the Wikipedia encyclopaedia, based on our experience as the Equipo de Wikimedistas de la Universidad Nacional de La Plata (WikiUNLP). Wikipedia is a multilingual, online, free, and open encyclopaedia, which contains geopolitical, gender, and knowledge biases that reflect the communities that edit it. We aimed to reduce these biases through content editing and improving content on Wikipedia as a powerful way to communicate science. In this work, we analyse some edits made on this encyclopaedia related to archaeological content, such as the creation of biographies of archaeologists and academic journals, and a few articles on archaeological topics. In general, we identify a lack of information in articles about archaeologists and journals, as well as frictions that they must overcome to be considered relevant by editors from the Global North. We also observe that the incorporation of references and the improvement of articles increase the average monthly visits. Finally, we discuss the challenges posed by Open Science and Public Communication of Science from the collaborative perspective proposed by Wikimedia Projects, as well as the commonalities and tensions between the scientific and Wikimedia communities.
Downloads
References
Aibar Puentes, E., Dunajcsik, P., Felip, L., Masllorens, L., Artola, M., y Minguillón Alfonso, J. (2016). Guía de recomendaciones y buenas prácticas para editar el contenido científico de Wikipedia. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Aimar, L., Pagola, L. y Zanotti, A. (2021). Editatones para el abordaje de sesgos en Wikipedia en español. Análisis de tres experiencias de edición colectiva y simultánea sobre la enciclopedia libre. Virtualidad, Educación y Ciencia, 12(22), Artículo 22. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n22.32118
Albarracín Amézquita, D. (2022). De la enciclopedia a la producción de lo común: Un acercamiento a Wikipedia en Colombia como plataforma de lucha por lo colectivo. Tesis de licenciatura en antropología, Universidad Externado de Colombia. https://bdigital.uexternado.edu.co/server/api/core/bitstreams/c4fa8cbf-1e14-4f18-9226-423bbda53f6a/content
Álvarez-Azcarraga, L. (2023). Apertura radical y conocimiento libre: Repositorio de revistas académicas mexicanas de acceso abierto a través de Wikidata. Revista Científica, 48(3), Artículo 3. https://doi.org/10.14483/23448350.20885
Archuby, F., Béguelin, M., Lorente, M., Lanteri, A., Verón, C., Zubimendi, M. Á., Plos, A., Scazzola, M. S., y Coturel, E. (2022). Los proyectos Wikimedia en el Museo de La Plata: Aportes para el abordaje de las brechas geopolíticas y de género en las ciencias naturales y antropológicas. En L. Ferrante, A. Torres, P. Lorente y F. Guastavino (Eds.), Wikipedia, educación y derechos humanos- Investigaciones para pensar los usos de los proyectos Wikimedia en las aulas (pp. 128-150). La Plata: EDULP.
Archuby, F., Béguelin, M., y Lorente, P. (2020). Enseñanza, extensión, divulgación del conocimiento, cultura libre: Experiencias del uso de Wikipedia en la Universidad. Revista Espacios en Blanco, Actas del II Encuentro Internacional de Educación, 3896-3915.
Arias, C. (2018). Coleccionistas y estudiosas: Las mujeres en la producción del conocimiento cultural y antropológico de la Argentina (1920-1940). Tesis doctoral, Facultad de Ciencias Naturales y Museo, Universidad Nacional de La Plata.
Béguelin, M., y Archuby, F. (2021). Dos modelos de globalización: Wikimedia como campo de batalla. Recursos Educativos Abiertos de Wikimedia Argentina. Proyectos educativos sobre Tecnologías. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/123481
Bruckman, A. (2022). Should You Believe Wikipedia? Online Communities and The Construction of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.
Bucio García, J. (2020). Shakespeare y los leones: Posibles encuentros entre inteligencia artificial y humanidades. Revista Digital Universitaria, 21(1), 1-8. https://www.revista.unam.mx/2020v21n1/shakespeare-y-los-leones-posibles-encuentros-entre-inteligencia-artificial-y-humanidades/
de Sousa Santos, B. (2007). La Universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. La Paz: CI-DES-UMSA, ASDI y Plural editores.
Fagiolo, M. (2012). El conocimiento como bien común. Cayapa. Revista Venezolana de Economía Social, 12(23), 65-83. https://www.redalyc.org/pdf/622/62224968004.pdf
Gargallo, F. (2007). Feminismo Latinoamericano. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 12(28), 17-34. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1316-37012007000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Giglio, M., Navazo, B. y Zubimendi, M. A. (2023). Tres años construyendo puentes en el Museo: Wikipedia entre la academia y el conocimiento libre. Revista Museo, 35, 17-28.
Heidel, E. (2021). Nuestras tareas no caben en sus métricas: Por otra forma de contar a las mujeres en Wikipedia. GenderIT.org. https://genderit.org/es/feminist-talk/nuestras-tareas-no-caben-en-sus-metricas-por-otra-forma-de-contar-las-mujeres-en
Khanna, A. (2012). Nine out of ten Wikipedians continue to be men: Editor Survey. Diff. https://diff.wikimedia.org/2012/04/27/nine-out-of-ten-wikipedians-continue-to-be-men/
Langrock, I. y González-Bailón, S. (2022). The Gender Divide in Wikipedia: Quantifying and Assessing the Impact of Two Feminist Interventions. Journal of Communication, 72(3), 297–321. https://doi.org/10.1093/joc/jqac004
Lorente, P. (2020). El conocimiento hereje. Una historia de Wikipedia. Buenos Aires: Paidos.
Lucero, L. J. (2014). Hypothesis Testing in Archaeological Theory. En C. Smith (Ed.), Encyclopedia of Global Archaeology (pp. 3623-3629). Nueva York: Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0465-2
Marean, C. W., Bar-Matthews, M., Bernatchez, J., Fisher, E., Goldberg, P., Herries, A., Jacobs, Z., Jerardino, A., Karkanas, P., Minichillo, T., Nilssen, P., Thompson, E., Watts, I. y Williams, H. (2007). Early human use of marine resources and pigment in South Africa during the Middle Pleistocene. Nature, 449(7164), Article 7164. https://doi.org/10.1038/nature06204
Martini, F. (2023). Notable enough? The questioning of women’s biographies on Wikipedia. Feminist Media Studies, 1-17. https://doi.org/10.1080/14680777.2023.2266585
Mietchen, D., Hagedorn, G., Willighagen, E., Rico, M., Gómez-Pérez, A., Aibar, E., Rafes, K., Germain, C., Dunning, A., Pintscher, L., y Kinzler, D. (2015). Enabling Open Science: Wikidata for Research (Wiki4R). Research Ideas and Outcomes, 1, e7573. https://doi.org/10.3897/rio.1.e7573
Obregón-Sierra, Á., y Anselmi, S. (2023). Utilización de Wikidata para identificar la brecha de género en el arte público iberoamericano. Transinformação, 35. https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7241
Paddayya, K. (2014). New Archaeology, Development of. En C. Smith (Ed.), Encyclopedia of Global Archaeology (pp. 5256-5269). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0465-2_1018
Pope, R. (2011). Processual archaeology and gender politics. The loss of innocence. Archaeological Dialogues, 18(1), 59-86. https://doi.org/10.1017/S1380203811000134
Ramírez, R. (2021). Nosotras escribimos Wikipedia. Participación de las mujeres en la enciclopedia libre y colaborativa en Internet. Wikimedia México, 49 pp. Ciudad de México. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nosotras_escribimos_Wikipedia._Participaci%C3%B3n_de_las_mujeres_en_la_enciclopedia_libre_y_colaborativa_en_Internet.pdf
Saorín, T. (2012). Wikipedia de la A a la W. Barcelona: Editorial UOC.
Stinson, A., Fauconnier, S., y Wyatt, L. (2018). Stepping Beyond Libraries: The Changing Orientation in Global GLAM-Wiki. JLIS.It, 9(3), Artículo 3. https://doi.org/10.4403/jlis.it-12480
Suber, P. (2015). Acceso Abierto. México: Universidad Autónoma del Estado de México. http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/21710
Tarango, J., González-Quiñones, F., y Barragán-Perea, E. (2022). Wikipedia como medio de divulgación y comunicación científica: Influencia en el campo educativo, investigativo y bibliotecológico-documental. e-Ciencias de la Información, 12(5), 1-21. https://doi.org/10.15517/eci.v12i2.48213
Teplitskiy, M., Lu, G., y Duede, E. (2017). Amplifying the impact of open access: Wikipedia and the diffusion of science. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(9), 2116-2127. https://doi.org/10.1002/asi.23687
Tripodi, F. (2023). Ms. Categorized: Gender, notability, and inequality on Wikipedia. New Media & Society, 25(7), 1687-1707. https://doi.org/10.1177/14614448211023772
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Zanotti, A., y Udovicich, M. (2019). Wikipedia y ciencias sociales: Acceso libre al conocimiento en campos especializados. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 9(16), Artículo 16. https://doi.org/10.32870/Pk.a9n16.354
Zubimendi, M. Á., Cueto, J. J., Archuby, F., Navazo, B., y Béguelin, M. (2023). Wikimedistas del Museo de La Plata: Futuro. Ejemplo de exploración de la integración de Wikidata y Scholia en la investigación científica a partir de un caso en la arqueología patagónica. 1er Congreso Internacional WECUDI. Wikimedia, Educación y Cultural Digitales, La Plata.
Zubimendi, M. Á., Verón, C., Plos, A., Giglio, M., Béguelin, M., y Archuby, F. (2022). Experiencias en la comunicación pública del conocimiento con Wikipedia desde el Museo de La Plata. 7° Encuentro de Investigadores, Becarios y Tesistas de la Patagonia Austral: Libro de artículos cortos, 226-230. Río Gallegos: UNPAedita.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mikel Zubimendi, Jorge Julian Cueto, Marien Béguelin, Fernando M. Archuby
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this Journalaccept the following terms:
a. Authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (Licencia de reconocimiento de Creative Commons) that allows third parties to share the work as long as its author and his first publication in this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the version of the published work (eg, deposit it in an institutional electronic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work on the Internet (eg in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Effect of Open Access - El efecto del acceso abierto)