Circus and cultural policies in Buenos Aires

Authors

  • Julieta Infantino Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Ciencias Antropológicas. Sección de Antropología Social

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v8.n1.11468

Keywords:

cultural policies, disputes, circus arts, democratization, popularization of culture

Abstract

In this paper I propose to analyze the release of a cultural policy to promote circus arts in the city of Buenos Aires, started in 2009 through the First Buenos Aires International Circus Festival. Through the analysis of the formulation and implementation of the public policy, I will present some of the controversies that emerged from state intervention in the local circus art field in relation to certain key concepts: what is meant by cultural policies, by democratization / popularization of culture and about the role attributed to the State in this area. Through the analysis proposed I intend to problematize the diverse and unequal actors involved in the field of (cultural) policies. Thus, I intend to analyze the official speeches that inspired the creation of the policy under study and the rejections and negotiation generated by the implementation of this new way of public intervention in the circus cultural field.

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Author Biography

  • Julieta Infantino, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Ciencias Antropológicas. Sección de Antropología Social
    Profesora y Licenciada en Ciencias Antropológicas por la Universidad de Buenos Aires y Doctora con orientación en Ciencias Antropológicas por la misma Universidad (2012), en la que también se desempeña como docente. Investigadora asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Ha integrado diversos Equipos de Investigación vinculados al estudio de la cultura popular y las políticas culturales así como a la cuestión juvenil y la antropología urbana. Publicó libros, compilaciones y artículos en revistas académicas nacionales e internacionales y se especializa en el estudio de las relaciones entre Juventudes, Artes (circenses) y Políticas Culturales. Entre sus publicaciones más recientes se encuentran: Circo en Buenos Aires. Cultura, Jóvenes y Políticas en disputa. Buenos Aires: Instituto Nacional del Teatro. (En prensa); “La cuestión generacional desde un abordaje etnográfico. Jóvenes artistas circenses en Buenos Aires”. En: Revista Ultima Década. Vol.21 no.39 dic. 2013.  Santiago, Chile. Pp. 87-113; “El circo de Buenos Aires y sus prácticas: definiciones en disputa”. En ILHA. Revista de Antropología. UFSC,  Florianópolis, Brasil.  v. 15, n. 2, p. 277-309, 2013; Culturas juveniles. Disputas entre representaciones hegemónicas y prácticas. Compiladora en colaboración. 2011. Buenos Aires: Noveduc. Ediciones Novedades Educativas

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Published

2015-06-10

Issue

Section

Social Anthropology

How to Cite

Infantino, J. (2015). Circus and cultural policies in Buenos Aires. Revista Del Museo De Antropología, 8(1), 157-170. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v8.n1.11468

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