Mathematical description of the travel of a non-overflowing car garage door
DOI:
https://doi.org/10.33044/revem.36056Keywords:
Differential calculus, Mathematical modelling, Problem-based learningAbstract
This work presents the mathematical model and the resolution of a real and everyday problem for students of the Engineering career who take basic subjects. A simple model is proposed to study the upward and downward movement of a non-overflowing liftgate, which slides on two horizontal rails and two vertical rails. The resolution of the mathematical model goes through different contents, geometry of curves, calculation and differential analysis, topology, optimization. The curve that represents the path of the gate in its opening movement is mathematically described, the technical results of the problem are presented and its importance as a methodological proposal is analyzed, in the context of problem-based learning and competence-based education.
Downloads
References
Ardenghi, J. I., Buffo, F. E., y Álvarez, M. P. (2019). Aprendizaje por competencias en Ciencias Básicas: Recorrido de un portón levadizo no desbordante. En El enfoque por competencias en Ciencias Básicas: casos y ejemplos en educación en Ingeniería.. M. U. Cukierman y G. Calocai (Comp.). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: ed UTecNe (Ed.), (p. 148-160).
Bartle, R. E. (1980). Introducción al Análisis Matemático. México D.C.: Editorial Limusa.
Courant, R., y Fritz, J. (1965). Introduction to Calculus and Analysis (Vol. 1.). New York: Wiley International Edition.
Escribano, A., y del Valle, A. (2008). El Aprendizaje Basado en Problemas. Una propuesta metodológica en Educación Superior. Narcea, S. A. Ediciones.
Nieto Said, J. H. (2004). Resolución de problemas matemáticos. Talleres de Formación Matemática, Maracaibo, Brasil.
Rey Pastor, J., Pi Calleja, P., y Trejo, C. A. (1968). Análisis Matemático (Vol. 2). Buenos Aires: Editorial Kapeluz.
Spinadel, V. W. (2004). Cálculo 2. Buenos Aires: Nueva Librería.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), que permite:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).