Who can play?
An approach to the work with childhoods by/from the National Museum of Colombia
Keywords:
National Museum of Colombia, Childhood, participation, co-design educational experiencesAbstract
This text aims to show and discuss, from an ethnographic perspective, the way in which children and adults participate, interact and relate in processes such as the design and development of educational experiences at the National Museum of Colombia and, at the same time, how these processes that start from an adult-centric place, are opening up so that childhoods can participate actively. In this way, three situations will be reviewed: the first case is a contextualization of the traditional educational experiences, in which children only participate in dialogues proposed by adults. The second case is about the description of some of the activities of the Explorando Patrimonios project, which are designed taking into account the sensitivities, interests, experiences and life stories of children, caregivers and teachers; all very important voices in the assessment processes. And the last case explores recent works, such as the elaboration of the videos My World, my Museum in which, based on horizontal work, children and adults agreed on versions of the world, the museum and its social function.
References
Barragán, J. R. (2017). Enseñar a mirar: Experiencias pedagógicas desde la División Educativa y Cultural del Museo Nacional de Colombia [Tesis de la maestría Museología y gestión del patrimonio]. Universidad Nacional de Colombia.
Consejo de niños y niñas Papalote. (2022). Manifiesto: Cómo deberían ser los museos para ser visitados por más niños y niñas según el CONNNPA.
Fontal Merillas, O. (2012). La educación patrimonial. Ediciones Trea.
Franco-Avellaneda, M., Suárez, A., Hoyos, C., & Quiroga, J. (2021). Manual de escalamiento explorando patrimonios. Museo Nacional de Colombia (inédito).
Galindo, J. (2016). Educación y diferencia étnica en el Museo Nacional de Colombia. Tesis. Maestría en educación [Tesis de la Maestría en educación]. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Hart, R. (1993). La participación de los niños: De una participación simbólica a una participación auténtica (UNICEF).
Lansdown, G. (2005). ¿Me haces caso? El derecho de los niños a participar en las decisiones que los afectan. La Haya: Fundación Bernard Van leer.
Londoño, O. (2022, agosto 2). Entrevista sobre participación infantil en el Programa Explorando Patrimonios (A. Suárez) [Comunicación personal].
López Rosas, W. A. (2015). Emma Araújo de Vallejo: Su trabajo por el arte, la memoria, la educación y los museos (Primera edición). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Maestría en Museología y Gestión del Patrimonio.
Martins, M. E. (2022). Museos e inclusión: Potencia de la plurisensorialidad. En: Ocampo, A. (Ed.), Museos e inclusión. Perspectivas crítico. alternativas producidas desde Latinoamérica. 28–56. Chile: Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación.
Museo Nacional de Colombia (Ed.) (2014). XVI Cátedra de historia Ernesto Restrepo Tirado. Primera infancia y participación en Ámbitos culturales: Historia, experiencias y desafíos. Museo Nacional de Colombia. https://museonacional.gov.co/imagenes/publicaciones/XVI%20C%C3%A1tedra%20de%20historia%20Ernesto%20Restrepo%20Tirado.%20Primera%20infancia%20y%20participaci%C3%B3n.pdf
Museo Nacional de Colombia (2021a, septiembre 15). Mi mundo, mi museo. La voz de los niños | Primer episodio. https://www.youtube.com/watch?v=xtwQWR4kjUs
Museo Nacional de Colombia (2021b, septiembre 15). Mi mundo, mi museo. La voz de los niños | Tercer episodio. https://www.youtube.com/watch?v=iFBQwBhHyxY
Save the Children (2005). Estándares para la participación de la niñez. Londres: Save the Children.
Suárez, A. (2013). Diario de campo: Taller Museo Sentido: Con la Fundación Juan Amigó, Bosa.
Tonucci, F. (2018). La ciudad de los niños (1a. ed., [ed. rev.]. 5a reimp). Barcelona: Graó.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EducaMuseo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.