Towards a new integrative and complex periodisation of the History of Argentinean Education
Main Article Content
Abstract
In this article we analyse the processes of periodisation within the framework of the different historiographical currents that approach the history of education in Argentina. Following this analysis, we propose a type of periodisation that goes beyond the existing traditional periodisations, which were generally based on political criteria (Cucuzza, 1996). Consequently, the proposed periodisation presents a greater degree of complexity given that it integrates various criteria such as the definitions of stages by historical-generational, institutional, political and pedagogical characteristics. This new approach to periodisation responds to the objective of presenting a new classification in stages where the criteria and variables that characterise each stage come into play. Following this guideline, we propose a periodisation of ten stages from colonial times to 2006.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo licencia CC BY-SA 4.0
Los/as autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (ej: incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
How to Cite
References
Apple, M. W., Ball, S. J., & Gandin, L. A. (Eds.). (2009). The Routledge international handbook of the sociology of education. England: Routledge.
Arata, N. y Southwell, M. (comps.) (2014). Ideas en la educación latinoamericana: un balance historiográfico. Gonnet: UNIPE.
Ascolani, A. (1998). Historiadores e Historia educacional Argentina: una mirada retrospectiva de su estado actual. Rosario, Argentina: Sarmiento. Universidad Nacional de Rosario.
Ascolani, A. (2012). Actores, instituciones e ideas en la historiografía de la educación Argentina. Educação, vol.35, n.01, pp. 42-53. Porto Alegre.
Ascolani, A. (comp.). (2009). El sistema educativo en Argentina. Civilidad, derechos y autonomía, dilemas de su desarrollo histórico. Rosario: Laborde Editor.
Assaneo, N. y Nicoletti, M.A. (2022). La fuerza de la ley: de las escuelas comunales y parroquiales a las escuelas de la Ley 1420 (1852-1904). Quinto sol, vol.26, no.2. Santa Rosa. Recuperado de: http://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/qs.v26i2.6064
Binayán, N. (1933). Ciclos de la historia argentina. Buenos Aires: Sociedad de Historia Argentina.
Borda, L. (1953). Fechas y ciclos de la historia argentina. Revista Sarmiento, II, 22, pp. 3-7. Tucumán.
Carli, S. (2006). La educación en la Argentina: Relatos sobre el pasado., narraciones del presente. Anuario De Historia De La Educación, N° 7. Recuperado de: https://www.saiehe.org.ar/anuario/revista/article/view/215
Cucuzza, H. (1996). De continuidades y rupturas: el problema de las periodizaciones. Anuario de Historia de la Educación, Nº 11996/1997. Editorial Fundación Universidad de San Juan.
Cucuzza, H. (comp) (1996). Historia de la Educación en Debate. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Cucuzza, H. (dir.) y Pineau, P. (codir.). (2002). Para una historia de la enseñanza de la lectura y escritura en Argentina. Del catecismo colonial a La Razón de mi Vida. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Domínguez, M. C. (2016). Un diálogo con la tradición clásica latina en la Argentina del siglo XIX: continuidades y rupturas. Anclajes, XX, 2, pp. 17-32. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.19137/anclajes-2016-2022
Guadagni, A. y Boero, F. (2015). La Educación argentina en el siglo XXI: Los desafíos que enfrentamos: calidad, deserción, inclusión. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: El Ateneo.
Halperin Donghi, T. (1972). Revolución y guerra: formación de una élite dirigente en la Argentina criolla. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Argentina.
Halperin Donghi, T. (1985). Tradición política española e ideología revolucionaria de mayo. Buenos Aires: Bibliotecas universitarias. Centro Editor de América Latina.
Manganiello, E.M. (1980). Historia de la Educación Argentina: Método Generacional. Buenos Aires: Editorial El Libro.
Martínez, E., Antelo, Ma. V., Gómez Rusca, L., Grifo, M., Leone, M., Luján Acosta, F., Marini, M., Santórsola, Ma. V. y Villa, M. (2020). La educación argentina durante la primera mitad del Siglo XX. Buenos Aires: Universidad Nacional de La Matanza.
Martínez, E., Antelo, Ma. V., Gómez Rusca, L., Grifo, M., Leone, M., Luján Acosta, F., Marini, M., Santórsola, Ma. V. y Villa, M. (2024). La educación argentina durante la segunda mitad del Siglo XX. Parte I. Buenos Aires: Universidad Nacional de La Matanza.
McCulloch, G. (2011). The struggle for the history of education. England: Routledge.
McCulloch, G. (Ed.). (2020). The RoutledgeFalmer reader in the history of education. England: Routledge.
Ministerio de Educación. (2010). Educación para la inclusión social, 1810-2010. XX Cumbre Iberoamericana. Argentina. Dirección Nacional de Políticas Socioeducativas.
Montenegro, A. (1987). La educación argentina: reforma y fines. Buenos Aires: Eudeba.
O'Donnell, G. (1982). El Estado Burocrático Autoritario. Buenos Aires: Editorial de Belgrano.
Ortega Y Gasett, J. (1947). El tema de nuestro tiempo. Madrid: Calpe.
Pineau, P. (1996). La escuela en el paisaje moderno. Consideraciones sobre el proceso de escolarización. En Cucuzza, H. R. (comp). Historia de la educación en debate. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Pineau, P. et al., (2007). A cien años de la Ley Laínez. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Pinkasz, D. (2014). El problema de las periodizaciones en la enseñanza de la Historia de la educación. En XVIII Jornadas de Historia de la Educación, Universidad Nacional de General Sarmiento, Los Polvorines Provincia de Buenos Aires.
Pró, D. F. (1973). Historia del pensamiento filosófico argentino. Colección de Historia de la Filosofía Argentina, Serie Expositiva, (1), pp. 9-229. Mendoza.
Puiggrós, A. (1993). Presencias y ausencias en la historiografía pedagógica latinoamericana. En Revista Argentina de Educación, N° 19. Buenos Aires: AGCE.
Puiggrós, A. (1998). Qué pasó en la educación argentina desde la conquista hasta el menenismo. Buenos Aires: Kapelusz.
Puiggrós, A. (2003). ¿Qué pasó en la educación argentina? Buenos Aires: Galerna.
Puiggrós, A. (Dir) (2021). Historia de la educación argentina IX: Avatares de la educación en el período democrático (1983-2015). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Galerna.
Puiggrós, A. (dir.) (1991). Historia de la Educación en la Argentina. Buenos Aires: Galerna.
Ramallo, J. M. (1999). Etapas históricas de la educación argentina. Buenos Aires: Fundación Nuestra Historia.
Solari, M. H. (1972). Historia de la Educación Argentina. Buenos Aires: Paidós.
Southwell, M. & Arata, N. (2011). Aportes para un programa futuro de historia de la educación argentina. History of Education & Children's Literature, 6(1), pp. 519-539.
Tedesco, J. C. (1986). Educación y sociedad en la Argentina. Buenos Aires: Solar.
Tosh, J. (2015). The pursuit of history: Aims, methods and new directions in the study of history. London: Routledge.
Vicente, M.E. (2016). Ciencias de la Educación: Nuevas definiciones profesionales desde la historia reciente. Trabajo y Sociedad, 27, pp. 155-176. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/pdf/tys/n27/n27a10.pdf