Digital knowledge and higher education. Curricular challenges for the inclusion of ICT in teaching-learning processes

Authors

  • José Alejandro Lara Rivera Universidad Autónoma de Occidente, México
  • Abel Antonio Grijalva Verdugo Universidad Autónoma de Occidente, México

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n22.32114

Keywords:

ICT, Multimedia Instruction, Electronic media, Higher Education, Media Literacy

Abstract

This paper analyzes the role of technology and some communicative artifacts in the university school context. It is what, recently, has been called digital knowledge and that is related to the capacities of subjects to administer, manage and use digital devices and narratives in academic and professional spaces. Thus, the findings of an empirical research conducted at a Mexican university are presented; the sample is simple random probability and is made up of 346 subjects divided by area of knowledge since, we worked with the hypothetical that the discipline of study affects said knowledge. For the analysis, an exploratory KMO factorial and a Bartlett sphericity test were performed; the findings account for the partial incidence of the variable area of knowledge in some of the dimensions analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMAR, V. (2010). La educación en medios digitales de comunicación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36), 115-124. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815128009

ANUIES (2018). Estado actual de las tecnologías de la información y las comunicaciones en las instituciones de educación superior en México: estudio 2018. Ciudad de México: Coleccion de Documentos ANUIES. Recuperado de http://estudio-tic.anuies.mx/Estudio_ANUIES_TIC_2018.pdf

BUCKINGHAM, D. (2019). Teaching media in a ‘post-truth’age: fake news, media bias and the challenge for media/digital literacy education/La enseñanza mediática en la era de la posverdad: fake news, sesgo mediático y el reto para la educación en materia de alfabetización mediática y digital. Cultura y Educación, 1-19. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/11356405.2019.1603814

CHEN, X., VORVOREANU, M. & MADHAVAN, K. (2014). Mining Social Media Data for Understanding Students’ Learning Experiences. IEEE Transactions of Learning Techologies, 7(3), 246-259. Recuperado de https://ieeexplore.ieee.org/document/6697807

DE-CASAS, P. & AGUADED, I. (2018). La alfabetización audiovisual en el contexto europeo. Estereotipos arraigados en los programas de carácter sensacionalista de España e Italia. International Studies on Law and Education, 29, 30. Recuperado de http://www.hottopos.com/isle29_30/41-52Casas.pdf

ERIC (6 de noviembre de 2018). ERIC Institute of Education Sciences. Recuperadode ERIC Institute of Education Sciences: https://eric.ed.gov/?

ERTMER, P., OTTENBREIT-LEFTWICH, A., SADIK, O., SENDURUR, E. & SENDURUR, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education (59), 423-435. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131512000437

FERRÉS-PRATS, J., AGUADED-GÓMEZ, I. & GARCÍA-MATILLA, A. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española: dificultades y retos. ICONO14, 10(3), 23-42. Recuperado de https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/201

FERRÉS, J. & PISCITELLI, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores [Media Competence. Articulated Proposal of Dimensions and Indicators]. Comunicar, (38), 75-82. Recuperado de https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08.

GALINDO, C. & ALBERTO, J. (2009). Ciudadanía digital. Signo y pensamiento, 28(1), 164-173. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/860/86011409011.pdf

GARZÓN-CLEMENTE, R. (2015). Políticas públicas de inclusión de las Tecnologías de la Información y Comunicación en la educación superior mexicana. Revista de Pedagogía, 92-107. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65935862007

GRIJALVA-VERDUGO, A. & IZAGUIRRE-FIERRO, O. (2014). Media consumption patterns and communicative competence of university students. Global Media Journal, 7(2), 23. Recuperado de https://search.proquest.com/openview/9a378aba72c21fe82057f32572acfc0d/1?pq-origsite=gscholar&cbl=646376

HERNÁNDEZ, R. (2017). Impacto de las TIC en educación: Retos y perspectivas. Revista de psicología educativa, 325-347. Recuperado de http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/149/251

http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. Ministerio de Educación de Cultura y Deporte e Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado.

KEENGWE, J. & BHARGAVA, M. (2013). Mobile learning and integration of mobile techologies in education. Education and Information Technologies, 19(4), 737-746. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-013-9250-3

LOCKYER , L. & PATTERSON, J. (2008). Integrating Social Networking Technologies in Education: A Case Study of a Formal Learning Environment. Eighth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 529-533. Recuperado de https://ieeexplore.ieee.org/xpls/abs_all.jsp?isNumber=4561603&arNumber=4561756&isnumber=4561603&arnumber=4561756

MANOVICH, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, MA, EUA: MIT Press.

MARTÍNEZ-MARTÍNEZ, R. & HEREDIA-ESCORZA, Y. (2010). Tecnología educativa en el salón de clase: estudio retrospectivo de su impacto en el desempeño académico de estudiantes universitarios del área de Informática. Revista mexicana de investigación educativa, 15(45), 371-390. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000200003

OCDE (2015). Students. Computers and Learning. Making the Connection. París: OECD Publishing.

OJEDA, P. (2017). Tesis doctoral: Estándar de competencia digital para estudiantes de educación superior de la Universidad de Magallanes de Chile. Universidad de Barcelona, España. Recuperada de https://www.tdx.cat/handle/10803/460805

PEDRÓ, F. (2015). La tecnología y la transformación de la educación. Santiago de Chile: Fundación Santillana.

RAMIREZ-MARTINELL, A. & CASILLAS, M. (24 de agosto de 2014). Universidad Veracruzana. Recuperado de

https://www.uv.mx/personal/albramirez/2014/08/24/hojas_saberes_digitales/

RAMÍREZ-MARTINELL, A., MORALES-RODRÍGUEZ, A. & Olguín-Aguilar, P. (2015). Marcos de referencia de saberes digitales. EDMETIC, 4(2), 112-136. Recuperado de https://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/view/3965

RUBIO-GARCÍA, V. & TEJADA-FERNÁNDEZ, J. (2017). Las competencias informacionales de los docentes y alumnos de Educación Secundaria. Journal for Educators, Teachers and Trainers (JETT), 8(1), 127-140. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/175782

POTTER, W. (2018). Media literacy. California: Sage Publications.

SANTOS, A., CARREÑO, J. & PINTO (2018). Infoxicación y capacidad de filtrado: Desafíos en el desarrollo de competencias digitales. Etic@ net, 18(1), 102-117. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6531560

SEIDEL, T., BLOMBER, G., & RENKL, A. (2013). Intructional strategies for using video in teacher education. Teaching and teacher education, 34, 56-65. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X13000565

TREJO, J., MARTINELL, A., & GONZÁLEZ, L. (2014). Literacidad digital académica de los estudiantes universitarios: Un estudio de caso. Revista electrónica de Investigación y docencia (REID), (11). Recuperado de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/1257

UADEO (12 de febrero de 2018). Universidad Autónoma de Occidente. Recuperado de http://uadeo.mx/sitio/images/PLDI/Plan-Lince-de-Desarrollo-Institucional-0918.pdf

UNESCO (1998). Declaración mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura UNESCO.

UNESCO (2016). Comunicación e información. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/communication-and-information/media-development/media-literacy/mil-as-composite-concept

VILLA, S. (2015). Evolución de las instituciones de educación superior. Revista Advocatus. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6585614

World Economic Forum (2016). The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution. Recuperado de https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/

Published

2021-02-11 — Updated on 2021-03-07

Versions

How to Cite

Lara Rivera , J. A., & Grijalva Verdugo, A. A. (2021). Digital knowledge and higher education. Curricular challenges for the inclusion of ICT in teaching-learning processes. Virtuality, Education and Science, 12(22), 9–21. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n22.32114 (Original work published February 11, 2021)

Issue

Section

Theoretical Basis and Research