Computational Thinking. New challenges for 21st century education
DOI:
https://doi.org/10.60020/1853-6530.v11.n20.27451Keywords:
computational thinking; skills; programming; ICT; curriculumAbstract
The Fourth Industrial Revolution has triggered an unprecedented lifestyle and thinking. Consequently, and to challenge this stage, people require new skills and competencies associated with the so-called Computational Thinking (CT). This article considers the incidence of Piaget's constructivist theory and Paper’s contributions as background to the proposal developed by Jeannette Wing on the (CT). It also reflects aspects related to CT, as an emerging concept whose definition shows lack of consensus. The CT related skills required in this century are also analyzed, as well as pedagogical approaches that demand changes related to the curriculum. Also, the training and teaching practice are analyzed in order to optimize the opportunities offered by technologies in the educational field. Finally, spaces and advances on the topic proposed in England, Spain, USA, Costa Rica, Ecuador and Argentina are described.
References
ADELL, J., LLOPIS, M., MON, F, y VALDEOLIVAS, M. (2019). El debate sobre el Pensamiento Computacional en educación, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), pp. 171-186. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22303
AREA, M. (2009). Introducción a la Tecnología Educativa. Islas Canarias: Universidad de La Laguna. Recuperado de: http://issuu.com/manarea/docs/tecnologiaeducativa?e=1102848/2664012
AREA, M., Gutiérrez, A. y Vidal F. (2012). Alfabetización Digital y Competencias Informacionales. Recuperado de: https://ddv.ull.es/users/manarea/public/libro_%20Alfabetizacion_digital.pdf
ARMONI, M. y GAL-EZER, J. Early computing education – why? What? When? How? (2014). Recuperado de: https://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2684721.2684734
ATC21S. (2017). Assessment & Teaching of 21st Century Skills. 21ST CENTURY SKILLS EARLY LEARNING, Partnership for 21ST century learning. Recuperado de: http://www.p21.org/storage/documents/EarlyLearning_Framework/P21_ELF_Framework_Final.pdf
BALADRÓN, M. (2018). El Plan Nacional de Telecomunicaciones Argentina Conectada (2010-2015) en el marco de las políticas públicas de universalización del acceso a internet. Recuperado de: http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/788
BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A. y ENGELHARDT, K. (2016). Developing Computational Thinking in Compulsory Education. Implications for policy and practice, European Commission. Recuperado de: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC104188/jrc104188_computhinkreport.pdf
CASTAÑEDA, L., ADELL, J. y LLOPIS, M. (2015). Cinco reflexiones y diálogos docentes a propósito de la asignatura de Tecnologías Aplicadas a la Educación, Actas XXIII Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa JUTE 2015. Recuperado de: https://knowledgesociety.usal.es/system/files/JUTE_actas_2015.pdf
COMPUTER SCIENCE TEACHERS ASSOCIATION (CSTA) and the INTERNATIONAL SOCIETY FOR TECHNOLOGY IN EDUCATION (ISTE). (2011). Pensamiento Computacional. Caja de herramientas para líderes. Traducción al español realizada por EDUTEKA. Recuperado de: file:///E:/manuales/Pensamiento%20Computacional%20(PC)%20en%20educación%20escolar%20Caja%20de%20herramientas%20para%20líderes%20.pdf
COSTIN, C. y JALES, A. (2018). El futuro del Trabajo y la Educación para la Era Digital: Reduciendo la Brecha entre la Educación y la Fuerza de Trabajo: estrategias para satisfacer necesidades cambiantes y mitigar futuras desigualdades. Recuperado de: https://t20argentina.org/wp-content/uploads/2018/09/Puentes-al-Futuro-de-la-Educacio%CC%81n-Recomendaciones-de-poli%CC%81tica-para-la-Era-Digital.pdf
DECLARACIÓN DE PURMAMARCA. Afianzar el valor central de la Educación como principal política de estado que garantiza el desarrollo social y económico del país sostenido en el tiempo. Suscripta el 12/02/2016. Recuperado de: http://coordiep.org.ar/wp-content/uploads/2017/06/Declaracion-de-Purmamarca.pdf
DECRETO PODER EJECUTIVO NACIONAL Nº459/2010. Creación del Programa Conectar Igualdad.Com.Ar de incorporación de la nueva tecnología para el aprendizaje de alumnos y docentes. Suscripto el 06/04/2010. Recuperado de: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/165000-169999/165807/texact.htm
DECRETO PODER EJECUTIVO NACIONAL Nº1239/2016. Transferencia Programa Conectar Igualdad.Com.Ar a la órbita de Educ.Ar. Suscripto el 06/12/2016. Recuperado de: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/265000-269999/268713/norma.htm
DECRETO PODER EJECUTIVO NACIONAL Nº 386/2018. Creación Plan Aprender Conectados. Suscripto el 27/04/2018. Recuperado de: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/305000-309999/309610/norma.htm
FÁBREGA, R., FÁBREGA, J. y BLAIR A. (2016). La enseñanza de Lenguajes de Programación en la Escuela: ¿Por qué hay que prestarle atención? Recuperado de: http://www.fundaciontelefonica.cl/wp-content/uploads/descargas/1495212855-Documento%20Ense%C3%B1anza%20de%20Lenguajes.pdf
FORO ECONÓMICO MUNDIAL. (2016). The Future of Jobs, Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Recuperado de: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
FUNDACIÓN SADOSKY. (2013). Una propuesta para refundar la enseñanza de computación en las escuelas argentinas. Recuperado de: http://www.fundacionsadosky.org.ar/wp-content/uploads/2014/06/cc-2016.pdf
HAUT, J., BUSTOS, P. y GARCÍA, N. (2015). Code2bot: Una propuesta de comunidad de aprendizaje de la programación basada en robots, Actas XXIII Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa JUTE 2015. Recuperado de: https://knowledgesociety.usal.es/system/files/JUTE_actas_2015.pdf
JARA, I. y HEPP, P. (2016). Enseñar Ciencias de la Computación: Creando oportunidades para jóvenes de América Latina. Recuperado de: https://www.yopuedoprogramar.com/CS_Whiter_Paper_Latam.pdf
LINARES, A. (2008). Desarrollo Cognitivo: Las Teorías de Piaget y de Vygostski. Recuperado de: http://www.paidopsiquiatria.cat/files/Teorias_desarrollo_cognitivo.pdf
MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA NACIÓN (2017). Competencias de Educación Digital. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. ISBN 978-950-00-1202-7 1. Inclusión Digital CDD 372.34. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/competencias_de_educacion_digital_1.pdf
MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE ECUADOR (2017). Agenda Educativa Digital 2017-2021. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/Agenda-Educativa-Digital.pdf#page=3&zoom=auto,-15,674
MUÑOZ, L. BRENES, M., BUJANDA, M., MORA, M., NUÑEZ, O. y ZÚÑIGA, M. (2014). Las políticas TIC en los Sistemas Educativos de América Latina: Caso Costa Rica. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). Impreso en Argentina. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/319987625_Las_politicas_TIC_en_los_Sistemas_Educativos_de_America_Latina_Caso_Costa_Rica/link/59c523100f7e9bd2c0054b9e/download
PAPERT, S. (2002). Subirse al Árbol no es la Forma Correcta de Llegar a la Luna, Ponencia en el Segundo Foro Internacional de la Cultura Digital “Brecha Digital”. Recuperado de: http://www.evirtual.unsl.edu.ar/ilias/data/iliasprof/lm_data/lm_15114/SeymourPapert.pdf
PEYTON, S., MITCHELL, B. y HUMPHREYS, S. (2013). Computing at school in the UK. Recuperado de: https://www.microsoft.com/en-us/research/wp-content/uploads/2016/07/ComputingAtSchoolCACM.pdf
PEYTON, S. (2014). Teaching creative computer science. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=Ia55clAtdMs&feature=youtu.be
POMPA, C. (2015). Jobs for the Future, Overseas Development Institute –ODI-. London. Recuperado de: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/9578.pdf
RESOLUCIÓN CFE Nº123/2010. Aprobación documentos Las políticas de inclusión digital educativa. El Programa Conectar Igualdad (Anexo I) y Manual operativo para la gestión institucional del Programa Conectar Igualdad (Anexo II). Suscripta el 13/12/2010. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/14971.pdf
RESOLUCIÓN CFE Nº330/2017. Aprobación documentos Marco de Organización de los Aprendizajes para la Educación Obligatoria Argentina (MOA) (Anexo I) y Criterios para la elaboración de los Planes Estratégicos Jurisdiccionales del nivel Secundario (Anexo II). Suscripta el 06/12/2017. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/RCFE_330-17.pdf
RESOLUCIÓN MEN Nº1410/2018. Establece que el Plan Aprender Conectados funcionará en ámbito Secretaría de Innovación y Calidad Educativa. Suscripto el 30/05/2018. Recuperado de:
http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/310000-314999/311208/norma.htm
RESOLUCIÓN CFE Nº343/18. Aprobación documento Núcleos de Aprendizaje Prioritarios para Educación Digital, Programación y Robótica. Anexos I y II. Suscripta el 12/09/2018. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/RCFE_343-18.pdf
SEGREDO, E., MIRANDA, G. y LEÓN, C. (2017). Towards the Education of the Future: Computational Thinking as a Generative Learning Mechanism. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/318592554_Towards_the_Education_of_the_Future_Computational_Thinking_as_a_Generative_Learning_Mechanism_-_Hacia_la_educacion_del_futuro_El_pensamiento_computacional_como_mecanismo_de_aprendizaje_generativo
SEOANE, A. (2018). Pensamiento Computacional entre Filosofía y STEM. Programación de Toma de Decisiones aplicada al Comportamiento de “Máquinas Morales” en Clase de Valores Éticos. Recuperado de: https://doi.org/10.1109/RITA.2018.2809940
VILLAR, F. (2001). El Enfoque constructivista de Piaget. Capítulo 5, Proyecto docente, Psicología Evolutiva y Psicología de la Educación. Recuperado de: http://www.ub.edu/dppsed/fvillar/principal/proyecto.html
VOOGT, J., FISSER, P., GOOD, J., MISHRA, P., y YADAV, A. (2015). Computational thinking in compulsory education: Towards an agenda for research and practice. Education and Information Technologies. Recuperado de: https://doi.org/10.1007/s10639-015-9412-6
WING, J. (2006). Computational Thinking, communications of the ACM. 49(3). Recuperado de: https://www.cs.cmu.edu/~15110-s13/Wing06-ct.pdf
WING, J. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Recuperado de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2696102/
WING, J. (2010). Computational Thinking: What and Why? Recuperado de: https://www.cs.cmu.edu/~CompThink/resources/TheLinkWing.pdf
WING, J. (2014). Computational Thinking Benefits Society, Social Issues in Computing. Recuperado de: file:///C:/Users/USUARI~1/AppData/Local/Temp/Jeanette%20Wing%202014-1.html
WING, J. (2017). Computational thinking’s influence on research and education for all. Recuperado de: http://ijet.itd.cnr.it/article/view/922/874
WEINBERG, A. (2013). Computational Thinking: An Investigation of the existing scholarship and research. Recuperado de: https://dspace.library.colostate.edu/bitstream/handle/10217/78883/Weinberg_colostate_0053A_11707.pdf?sequence=1
ZAPATA-ROS, M. (2015). Pensamiento Computacional: Una nueva alfabetización digital. RED, Revista de Educación a Distancia, 46. Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/46/
ZAPOTECATL, J. (2014). Pensamiento Computacional. Recuperado de: http://www.pensamientocomputacional.org/Files/pensamientocomputacional.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.