Didactic resources for teaching physics to students with visual disabilities in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43696

Keywords:

Inclusive education, Teaching physics, Didactic resources, Visual disability, Higher education

Abstract

This article is part of a larger investigation into teaching physics to visually impaired people. Its objective is to study, through joint work with a student with visual disabilities, the didactic resources that are used in the curricular space of Introduction to Physics and Elements of Astronomy, in a Higher Institute of Teacher Training in the province of Buenos Aires. The teaching resources used in class and their possible modifications are described from the perspective of Inclusive Education, keeping in mind the unique and valuable perspective that the student can make in reference to aspects of the accessibility, usefulness and adaptability of a teaching resource. An aspect that many times people who do not have a visual disability fail to consider.

References

Amado, B., Guridi, V., Rodrigues, C. y Camargo, E. (2021). De professor para professor: recursos didáticos em Ensino de Ciências elaborados para o público alvo da educação especial. Formação de Professores de Ciências e Biologia.

Anijovich, R. (2015). Enseñanza en aulas heterogéneas. Recuperado de: https://portaldelasescuelas.org/wp-content/uploads/2016/03/1_a_Ensenanza_en_aulas_heterogeneas.pdf

Asociación por los Derechos Civiles (ADC). (2014). Manual para el respeto del derecho a la educación inclusiva en escuelas comunes de los alumnos con discapacidad. Buenos Aires: ADC. Recuperado de: https://dl-manual.com/doc/adc-manual-educacion-inclusiva-1vyq4nq09yzx

Cárdenas, A (2022). De la segregación a la inclusión. Observatorio Universitario de Buenos Aires. Recuperado: http://novedades.filo.uba.ar/sites/novedades.filo.uba.ar/files/_INFORME%20OUBA%2020%20-%20DISCAPACIDAD%20Y%20ACCESIBILIDAD%20-%20DIFUSI%C3%93N.pdf

Cobeñas, P. et al. (2021) La enseñanza de la matemática en alumnos con discapacidad. EDULP.

Domínguez, M. A.(2020). Recuperando las voces y las experiencias de los profesores acerca de la educación inclusi-va. Recuperado de : https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/162876

Domínguez, M. A., García, D. y Acosta, G. (2020). El diseño de actividades de física ante el desafío de la heterogenei-dad escolar en la educación secundaria. Revista de la Enseñanza de la Física, 32(extra), 79.

Domínguez, M. A., García, D., Stipcich, S. y Acosta, G. (2019). La formación continua de profesores de Ciencias Natura-les, Matemática e Informática para la educación inclusiva. Una experiencia en el marco de la Diplomatura -DEFES- En II Encuentro internacional de Educación. Educación Pública: Democracia, Derechos y Justicia social.

Domínguez, M. A, Santos, G., Fanaro, M. y García, D. (2023) Educación inclusiva en movimiento en los profesorados. La discusión de la enseñanza de las Ciencias en aulas heterogéneas. Recuperado de: http://jornadasceyn.fahce.unlp.edu.ar/vi-jornadas-2023/actas/ponencia-230824091823262803

Grimaldi, V., Cobeñas, P., Melchior, M. y Bastistuzzi, L. (2015). Construyendo una educación inclusiva: algunas ideas y reflexiones para la transformación de las escuelas y de las prácticas docentes. Recuperado: http://www.asociacionazul.org.ar/uploads/Construyendo_una_Educacion_Inclusiva_-_Asociacion_Azul_1.pdf

López, M. y Ussei, P. (2010). Igualdad de oportunidades para estudiantes con discapacidad visual. Recuperado: http://www.producciones.extension.unc.edu.ar/summaries/igualdad-de-oportunidades-para-estudiantes-con-discapacidad-visual.-2o-etapa

Marqués, P. (2007). Los medios didácticos. Recuperado de https://peremarques.net/medios.htm

Mediano, F. (2010). Selección y elaboración de materiales educativos. En Cervera, D. (Coord.) Didáctica de la Tecno-logía. Barcelona: Graó.

Organización de las Naciones Unidas (2006). Convención Sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Re-cuperado de: https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Orientaciones Didácticas de las Ciencias Experimentales para Alumnos con Discapacidad Visual (2020).Recuperado: https://creena.educacion.navarra.es/web/bvirtual/2021/10/13/orientaciones-didacticas-de-las-ciencias-experimentales-para-alumnos-con-discapacidad-visual/

Soler, M.A. (1999). Didáctica multisensorial de las ciencias: Un nuevo método para alumnos ciegos, deficientes visuales, y también sin problemas de visión. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Stake, R. (1999) Investigación con estudios de caso. Madrid: Morata.

Valerga, M. y Trombetta, L. (2018). La educación universitaria para personas con discapacidad visual. Revista de la Asociación Médica Argentina, 131(3), 27-30.

Published

2023-12-19

How to Cite

Rivas, C., & Domínguez, M. A. (2023). Didactic resources for teaching physics to students with visual disabilities in higher education. Journal of Physics Teaching, 35(2), 93–102. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43696