The articulation of curricular spaces in the Physics teacher training of UNIPE, within the framework of environmental education

Authors

  • Carlos Di Cosmo Universidad Pedagógica Nacional. Profesorado de Física
  • Víctor Furci Universidad Pedagógica Nacional. Profesorado de Física
  • Lucía Iuliani Universidad Pedagógica Nacional. Profesorado de Física
  • Mariela Encina Universidad Pedagógica Nacional. Profesorado de Física

Keywords:

Initial teacher training, Scientific and technological literacy, Environmental education, Articulation of training spaces

Abstract

This paper presents a contextualized teaching experience in the complex models of Science, Technology, Society and Environment (CTSA) in the initial training of Physics teachers, based on conflicts or environmental problems that enabled the articulation between different curricular spaces of the Faculty of Physics of the National Pedagogical University (UNIPE): Mechanics of the continuum I, Kinematics, Central Ideas of Chemistry and Projects I: Earth Sciences. Within the framework of Law 27.621 on Comprehensive Environmental Education (EAI), the inclusion of these conflicts and socio-environmental problems as transversal teaching contexts in initial teacher training promotes an approach to scientific-technological culture from a human and socio-critical perspective, in addition to the exercise of active and responsible citizenship.

References

Adúriz-Bravo, A. (2017). Pensar la enseñanza de la física en términos de “competencias”. Revista de Enseñanza de la Física, 29(2), 21-31.

Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1997). Metodologías de investigación educativa. Barcelona: Labor.

Canciani, M. y Telias, A. (2013). Aportes teóricos conceptuales para pensar los procesos educativos en escenarios de conflicto ambiental. Revista del IICE, 34. DOI: https://doi.org/10.34096/riice.n34.1446

Ley 27.621 de Educación Ambiental Integral. (2021). Ministerio de Educación de la Nación. Argentina. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-27621-350594

PE FÍSICA UNIPE (2019). Plan de Estudios Profesorado de Educación Secundaria en Física. Universidad Pedagógica Nacional. Disponible en: https://unipe.edu.ar/formacion/carreras/profesorados/item/713-profesorado-de-educacion-secundaria-en-fisica

Preservación y gestión de una reserva natural. (2022). Reserva Natural Municipal de Pilar. https://patrimonionatural.org.ar/

Puiggrós, A. (2022). Editorial del dossier de Educación y Ambiente. Revista Argentina de Investigación Educativa, 2(4).

Rueda Parras, C. y Peinado Rodríguez, M. (2011). El trabajo por proyectos en educación geográfica. En Delgado Peña, J., Lázaro y Torres, M. y Marrón Gaite, M. (coords.) Aportaciones de la Geografía en el aprendizaje a lo largo de la vida (166-175). Recoge los contenidos presentados al Congreso Ibérico de Didáctica de la Geografía (5. 2011. Málaga).

Published

2023-12-01

How to Cite

Di Cosmo, C., Furci, V., Iuliani, L., & Encina, M. (2023). The articulation of curricular spaces in the Physics teacher training of UNIPE, within the framework of environmental education. Journal of Physics Teaching, 35, 99–106. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43283