Physics teaching mediated by ICT in professional education. Determination of the minimum period of a physical pendulum

Authors

  • Diego Jesús Conte Universidad Autónoma de Entre Ríos. Facultad de Ciencia y Tecnología Sede Concepción del Uruguay - UTN. Facultad Regional Concepción del Uruguay
  • Eugenia Laura Dalibon Universidad Autónoma de Entre Ríos. Facultad de Ciencia y Tecnología Sede Concepción del Uruguay - UTN. Facultad Regional Concepción del Uruguay
  • Rodolfo Dario Echazarreta Universidad Autónoma de Entre Ríos. Facultad de Ciencia y Tecnología Sede Concepción del Uruguay - UTN. Facultad Regional Concepción del Uruguay

Keywords:

Integration, Modeling, ICT, Physical pendulum, Articulation

Abstract

This paper presents a didactic proposal on the period of a physical pendulum that was carried out with students of the Physics I course in the Engineering Program (FRCU-UTN) and Laboratory II in the Physics teaching Program (FCyT-UADER). The implementation of ICTs in these subjects and their articulation with Calculus I in dealing with the topic was addressed. The proposal included the determination of the minimum period of the physical pendulum, its experimental verification, and the use of GeoGebra software to model the experience. It allowed students to face a specific problem when applying concepts and to transfer mathematical contents for its interpretation and resolution, highlighting how useful this is for modeling physical situations. The selection of different didactic resources to explore the topic favored students’ understanding as well as their motivation to carry out the different activities, as they reported in the answers to the questionnaires and in the presented reports.

References

Alves Vizzotto, P. y Del Pino, J. C. (2020). Medida del nivel de alfabetización científica en alumnos recién ingresados y del último año de los cursos de física. Revista de enseñanza de la Física, 32(1), 21-30.

Benavides Criollo, G. R., Benavides Criollo, N. M. y Jumbo Sandoval, C.P. (2011). Uso de GeoGebra como recurso didáctico para el estudio, la enseñanza y el aprendizaje de la matemática en el aula. Pedagogia.edu.ec. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/3d0d8e28687965d22d16dad72b37b692.pdf

López Jiménez, I. E. y Camille Villafañe Rodríguez, C. (2011). La Integración de las TIC al currículo: propuesta práctica. RAZÓN Y PALABRA Primera Revista Electrónica en América Latina Especializada en Comunicación, (74).

Moreira, M. A. (2014). Enseñanza de la física: aprendizaje significativo, aprendizaje mecánico y criticidad. Revista de Enseñanza de la Física, 26(1), 45-52.

Sampieri, R. y otros. (2000). Metodología de la Investigación (2.a Ed.). México: Mac Graw Hill.

Sánchez Ilabaca, J. (2003). Integración curricular de TICS concepto y modelos. Revista Enfoques Educacionales, 5(1), 1-15

Published

2023-12-01

How to Cite

Conte, D. J., Dalibon, E. L., & Echazarreta, R. D. (2023). Physics teaching mediated by ICT in professional education. Determination of the minimum period of a physical pendulum. Journal of Physics Teaching, 35, 69–75. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43271