Analysis of architecture students' conceptions of heat and temperature

Authors

  • Javier Bergamini Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Arquitectura y Urbanismo
  • Marta Yanitelli Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura

Keywords:

Didactic sequence, Exploration activity, Architecture, Alternative conceptions, Heat and temperature

Abstract

The results obtained from the analysis of the answers to a questionnaire elaborated to survey the conceptions about temperature, heat and heat transfer mechanisms of Architecture students of the UNLP are presented. The questionnaire constitutes the initial exploration activity of a didactic sequence for the teaching of the mentioned topics. According to the information to be obtained, a descriptive methodology with a qualitative approach was adopted in this research. We sought to interpret the way in which students subjectively perceive their reality and the meanings they give to different situations of their daily life and the course they are studying. From the analysis carried out, similarities were detected with research by different authors referring to the conceptions of heat and temperature, but also particularities resulting from the students' own career

References

Bernárdez, E. (1995). El papel del léxico en la organización textual. Publicación de la Universidad Complutense de Madrid.

Carrascosa Alís, J. (2005). El problema de las concepciones alternativas en la actualidad (Parte I). Análisis sobre las causas que las originan y/o mantienen, Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2), 183-208.

Domínguez Castiñeiras, J., De Pro Bueno, A. y García-Rodeja Fernández, E. (1998). Las partículas de la materia y su utilización en el campo conceptual de calor y temperatura: Un estudio transversal, Enseñanza de las Ciencias, 16(3), 461-475.

García Hourcade, J. y Rodríguez de Ávila, C. (1985). Preconcepciones sobre el calor en 2° de B.U.P., Enseñanza de las Ciencias, 13(3), 188-193.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4a ed.). México, D.F., México: McGraw-Hill Interamericana.

Macedo de Burghi, B. y Soussan, G. (1985). Estudio de los conocimientos pre-adquiridos sobre las nociones de calor y temperatura en alumnos de 10 a 15 años, Enseñanza de las Ciencias, 3(2), 83-90.

Plan de Estudios Especialización en Educación en Ciencias Exactas y Naturales. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. UNLP (2009). https://www.fahce.unlp.edu.ar/facultad/secretarias-y-prosecretarias/posgrado/especializacion/especializacion-en-educacion-en-ciencias-exactas-y-naturales

Plan de Estudios Carrera de Arquitectura. UNLP (2008). https://www.fau.unlp.edu.ar/contenidos/estudiantes/informacion-academica-y-de-posgrado/plan-de-estudios/

Rodríguez, V. y Díaz-Higson, S. (2012). Concepciones alternativas sobre los conceptos de energía, calor y temperatura en los docentes en formación del Instituto Pedagógico en Santiago, Panamá, Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 12(3), 1-26.

Sanmartí, N. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Madrid: Síntesis.

Thomaz, M. F., Malaquias, I. M., Valente, M. C. & Antunes, M. J. (1995). An attempt to overcome alternative conceptions related to heat and temperature, Physics Education, 30(1), 19-26.

Published

2023-12-01

How to Cite

Bergamini, J., & Yanitelli, M. (2023). Analysis of architecture students’ conceptions of heat and temperature. Journal of Physics Teaching, 35, 29–36. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43259