Teaching physics at university in times of pandemics: challenges and learnings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v34.n2.39488

Keywords:

Physics in pandemics, On-line lectures, Agile methodology, Systematic innovation

Abstract

This article recounts our experience adapting the Physics lecturing to virtual modality at Instituto de Ciencias Polares, Universidad Nacional de Tierra del Fuego (Argentina) due to the covid-19 pandemics in the years 2020 and 2021. Our goal was preserving the essence of the in-person modality: interactive engagement focusing on group work and debates, so virtuality posed a significant challenge. To face it, we assembled an interdisciplinary team and the agile methodology was adopted, complementing our usual implementation of systematic innovation. We suggest that from combining the in-person modality with tools acquired during confinement a more robust Physics course will arise, with a far more consistent formative evaluation scheme.

References

Badagnani, D., Petrucci, D., y Cappannini, O. (2017). Evidence on the coherence–pieces debate from the force concept inventory. European Journal of Physics, 39(1), 015705.

Badagnani, D., Terzzoli, M. C. y Schlaps, E. (2019). Evidencia experimental de la dualidad de recursos en el conocimiento privado inicial de la mecánica. Revista de Enseñanza de la Física, 31(extra), 21-28. Recuperado a partir de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/26522.

Badagnani, D., Terzzoli, M. C., Schlaps, E. y Petrucci, D. (2020). Patrón de respuestas a preguntas conceptuales sobre Mecánica Newtoniana: implicancias para el aprendizaje. Revista de Enseñanza de la Física, 32(extra), 25-32. Recuperado a partir de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30963.

Chan, F. K. y Thong, J. Y. (2009). Acceptance of agile methodologies: A critical review and conceptual framework. Decision support systems, 46(4), 803-814.

Flako fuentes. (2013, octubre 7). Video censurado varias veces ENERGÍA GRATIS, ENERGÍA LIBRE, motor magnético. [Video] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=NVk-HdQos5k

García, A. M. D. y Cuello, R. O. (2009). Interacción entre la evaluación continua y la autoevaluación formativa: La potenciación del aprendizaje autónomo. Revista de docencia universitaria, 7(4).

Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1), 64-74.

Institweet. (2011, septiembre 30). Física dinámica balanza en un ascensor. [Video] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ELwCfLCyI60

Jiménez, M. R. y Petrucci, D. (2004). La innovación sistemática: un análisis continuo de la práctica docente universitaria de ciencias. Revista Investigación en la Escuela, 52, 79-89.

Nut-T. (2014, septiembre 29). Estudio del peso aparente en un ascensor. [Video] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=buuSnImoKSE

Petrucci, D. (2009). El Taller de Enseñanza de Física de la UNLP como innovación: diseño, desarrollo y evaluación. Tesis doctoral en Didáctica de las Ciencias Naturales de la Universidad de Granada.

Ramos, M. (2016, 25 de abril). Peso Aparente [Video]. YouTube. http://youtube.com/watch?v=wxRohmlAo8I

Salza, P., Musmarra, P., y Ferrucci, F. (2019). Agile methodologies in education: A review. Agile and lean concepts for teaching and learning, 25-45.

Published

2022-11-29

How to Cite

Terzzoli, M. C., Badagnani, D., & Gel, M. (2022). Teaching physics at university in times of pandemics: challenges and learnings. Journal of Physics Teaching, 34(2), 109–115. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v34.n2.39488

Issue

Section

Teaching Narratives