Treatment of energy conservation in university physics textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v34.n2.39480

Keywords:

Textbooks, Physics, University, Energy conservation

Abstract

A sample of ten Physics textbooks that are used in introductory Physics courses of careers linked to exact and experimental sciences, offered in Argentine universities, was inspected; in order to characterize the treatment given to energy conservation. The content analysis technique was used to investigate whether in the texts the conservation of energy is presented as a physical law or as a theorem that is proved by appealing to the work and kinetic energy theorem, also to characterize the way in which it is stated. said law and the meaning given to it. It was found that the conservation of energy is mostly established from the theorem of work and kinetic energy, it is stated in a positive way and conceived as both a constant of movement and an invariant of the universe.

References

Alexander, P. y Kulikowich, J. (1994). Learning from Physics text: A synthesis of recent research. Journal of research in science teaching, 31(9), 895-911.

Alonso, E. y Finn, E. (1976) Física. Vol. I. Mecánica. Barcelona, España: Fondo Educativo Interamericano.

Álvarez Méndez, J. (2001). Entender la Didáctica, entender el Curriculum. Madrid: Miño y Dávila

Bardin, L. (1996). El análisis de contenido. Madrid: Akal.

Bauman, R. (1992). Physics that textbook writers usually get wrong: II. Heat and energy. The Physics Teacher, 30(6), 353-356.

Campanario, J. y Otero, J. (2000). La comprensión de los libros de texto, en F. Perales y P. Cañal (Eds.). Didáctica de las Ciencias Experimentales (323-338). Alcoy: Marfil.

Chernicoff, R. (1991). Las fuerzas no conservativas y el principio de conservación de la energía. Memorias de la VII Reunión de Educadores en la Física (REF VII). Mendoza, 16 al 20 de Septiembre, 59-62.

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.

Coelho, R. (2009). On the concept of energy: History and philosophy for science teaching. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2648-2652.

Concari, S. y Giorgi, S. (2000). Los problemas resueltos en textos universitarios de Física. Enseñanza de las Ciencias, 18(3), 381-390.

Cudmani, C. (1995). Traslación y rotación simultáneas. Revista de Enseñanza de la Física, 8(1), 31-34.

de Pro, A. (2003). La enseñanza y el aprendizaje de la física. En M. P. Jiménez Alexaindre; A. Caamaño; A. Oñorbe; E. Pedrinaci y A. de Pro. Enseñar Ciencias. Barcelona: Graó.

Duit, R. (1981a). Understanding Energy as a Conserved Quantity‐-Remarks on the Article by RU Sexl. European Journal of Science Education, 3(3), 291-301.

Duit, R. (1981b). Students' Notions About the Energy Concept-Before and After Physics Instruction. Conference on "Problems Concerning Students' Representation of Physics and Chemistry Knowledge". Alemania.

Feynman, R.; Leighton, R. y Sands, M. (1987). Física. vol. 1. Bogotá: Adison Wesley Iberoamericana.

García García, E. (1993). La comprensión de textos: Modelo de procesamiento y estrategias de mejora. Didáctica (Lengua y literatura).

Gattoni, A. y Gangoso, Z. (1995). Las instituciones formadoras de profesores de Física. El formador de formadores. Memorias de la REF IX. Salta. Argentina, 533-539.

Gettys, E.; Keller, F. y Skove, M. (2005.) Física para ciencias e ingeniería. Tomo I. 2.a ed. México: McGraw Hill.

Giacosa, N.; Vergara M.; Zang, C.; López J.; Galeano R.; Godoy N.; Maidana, J. y Such A. (2015). Libros de texto y Programas Analíticos de Física en carreras de Ingeniería de la UNaM. Revista de Enseñanza de la Física, 27(2), 109-207.

Giancoli, D. (2009). Física para ciencias e ingeniería con física moderna. Volumen I. 4.a ed. México: Pearson Educación.

Gimeno, J. y Pérez, A. (2005). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Hewitt, P. (2004). Física Conceptual. 9.a ed. México: Pearson Educación.

Hierrezuelo, J., y Molina, E. (1990). Una propuesta para la introducción del concepto energía en el Bachillerato. Enseñanza de las Ciencias, 8(1), 23-30.

Jewett Jr, J. W. (2008a). Energy and the Confused Student I: Work. The Physics Teacher, 46(1), 38-43.

Jewett Jr, J. W. (2008b). Energy and the Confused Student IV: A Global Approach to Energy. The Physics Teacher, 46(4), 210-217.

Jewett Jr, J. W. (2008c). Energy and the Confused Student II: Language. The Physics Teacher, 46(2), 149-153.

Keeports, D. (2006). The common force: conservative or non-conservative? Phys. Educ. 41, 219-222

Lehrman, R. (1973). Energy is not the ability to do work. The Physics Teacher, 11(1), 15-18.

Marion. J. (1975). Dinámica clásica de las partículas y sistemas. 2.a ed. España: Reverté.

Martínez Bonafé, J. (2002). Políticas del libro escolar. Madrid: Morata.

Resnick, R.; Halliday, D. y Krane, K. (2011). Física. Vol. 1. 5.a ed. México: Grupo Editorial Patria.

Sefton, I. (2004). Understanding energy. In Proceedings of 11th Biennial Science Teachers' Workshop, the University of Sydney.

Serway, R. y Jewett, J. (2009) Física para ciencia e ingeniería con Física Moderna. Vol. 1. 7.a ed. México: Cengage Learning.

Sexl, R. U. (1981). Some observations concerning the teaching of the energy concept. European Journal of Science Education, 3(3), 285-289.

Solbes, J. y Tarín, F. (1998). Algunas dificultades en torno a la conservación de la energía. Enseñanza de las Ciencias, 16(3), 387-397.

Solomon, J. (1985). Teaching the conservation of energy. Physics education, 20(4), 165-170.

Tipler, P. (1993). Física. Tomo 1. 3.a ed. España: Reverté.

Tippens, P. (2007) Física, conceptos y aplicaciones. 7.a ed. Perú: McGraw Hill.

Trumper, R. (1991). Being constructive: An alternative approach to the teaching of the energy concept: part one. International Journal of Science Education, 13(1), 1-10.

Trumper, R. (1997). Applying conceptual conflict strategies in the learning of the energy concept. Research in Science & Technological Education, 15(1), 5-18.

Warren, J. (1982). The nature of energy. European journal of science education, 4(3), 295-297.

Watts, D. (1983). Some alternative views of energy. Physics education, 18(5), 213.

Wilson, J., Bufa, A. y Lou, B. (2007). Física. 6.a ed. México: Pearson Educación.

Young, H. y Freedman, R. (2009). Física universitaria. Vol.1. 12.a ed. México: Pearson Educación.

Zang, C. y Giacosa, N. (2021). Fuerzas conservativas: su abordaje en libros de texto de física universitaria. Revista De Enseñanza De La Física, 33, 673–680.

Published

2022-11-29

How to Cite

Zang, C., & Giacosa, N. (2022). Treatment of energy conservation in university physics textbooks. Journal of Physics Teaching, 34(2), 19–31. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v34.n2.39480