Dramatizing Science: Copernicus and his Heliocentric Theory

Authors

  • María Paula Pelaez Gabinete de Didáctica de la Química, Departamento de Química, Universidad Nacional del Sur, Av. Alem 1253, CP8000CPB, Bahía Blanca, Argentina.
  • Sandra A. Hernández Gabinete de Didáctica de la Química, Departamento de Química, Universidad Nacional del Sur, Av. Alem 1253, CP8000CPB, Bahía Blanca, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n3.36009

Keywords:

Educational physics, Dramatization, Role-playing, Science Technology and Society approach, Solar System

Abstract

The didactic intervention proposal presented in this paper was developed in a secondary educational institution with students who were studying the subject Natural Sciences of the first year of Basic Secondary Education, according to the guidelines of the Curriculum Design of the Province of Buenos Aires. The curriculum contents and activities described are part of the unit: The Solar System and its movements. Dramatization is introduced as a didactic resource. It promotes a playful and recreational environment that encourages communication between different languages through science and art, allowing students to stimu-late the ability to understand, discover, express and communicate. Each activity carried out and the results of its implementation are presented in detail.

References

Acevedo, J. A., Vázquez, A., Manassero, M. A. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. 2(2), 80-111.

AA. VV (2017) Ciencias Naturales. Primer Año. Educación Secundaria. Ediciones SM. Serie Savia

BBC - News (s.f.) Reconstrucción facial del rostro de Copérnico. Recuperado de: http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl /hi/ pop_ups/08/europe_enl_1227218585/html/1.stm

Edin Quim (2011). Canal de ciencia y tecnología: Biografías Universales 6 (Científicos). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=cgjb4V8aAY4&feature=youtu.be

García-Barrera, A. (2015). Importancia de la competencia argumentativa en el ámbito educativo: una propuesta para su enseñanza a través del role playing online. Revista de Educación a Distancia, (45), 1-20. DOI: https://doi.org/ 10.6018/red/45/alba

Mendiela P. y Padilla Y. (2005). Retos y perspectivas de la enseñanza de las ciencias desde el enfoque Ciencia-Tecnología-Sociedad en los inicios del siglo XXI. Vigo: Educación Editora

Motos T. (2009). El teatro en la educación secundaria: fundamentos y retos. Revista Creatividad y Sociedad (14). Dis-ponible en: http://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0847/5_APY_REE _2.pdf

Muy Interesante (2018) ¿Por qué Plutón ya no se considera un planeta? Disponible en: https://www.muyinteresante.com.mx/preguntas-y-respuestas/pluton-no-se-considera-planeta/

National Geographic (2016). ¿Dónde se encuentran los restos de Copérnico? Recuperado de https://historia.nationalgeographic.com.es/a/donde-se-encuentran-restos-copernico_7309/1

Slavin, R. (2014). Cooperative learning and academic achievement: Why does group work? Anales de Psicología, 30(3), 785–791. DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201201

Zysman, A. y Paulozzo, M. (Coord) (2006) Diseño Curricular para la Educación Secundaria: 1º año ESB. 2a ed. - La Plata: Dir. General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires.

Published

2021-12-12

How to Cite

Pelaez, M. P. ., & Hernández, S. A. . (2021). Dramatizing Science: Copernicus and his Heliocentric Theory . Journal of Physics Teaching, 33(3), 197–202. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n3.36009

Issue

Section

Teaching Narratives