Physics contents in student researches referred to 2019 solar eclipse

Authors

  • Claudia María Romagnoli Escuela de Posgrado. Facultad de Humanidades y Artes. UNR. Entre Ríos 758, CP 2000, Rosario, Santa Fe, Argentina.
  • Viviana Rosa Sebben Escuela Normal Superior Nº34 “Dr. Nicolás Avellaneda”, Corrientes 1191, CP 2000, Rosario, Santa Fe, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35299

Keywords:

Physics contents, Solar eclipse, Primary education, Interdisciplinarity

Abstract

The objective of this study was to detect the Physics contents developed in the school research projects that the teachers participating
in the training meetings related to the solar eclipse carried out with their students. In particular, the explicit or implicit contents of
Physics included in the teaching and learning processes that were implemented when addressing the issues mentioned in the projects
carried out at the primary level were investigated. These contents were framed in the curricular designs in force in the province of
Santa Fe in 2019. The projects of primary and higher level corresponding to the teachers of primary education were deepened. Likewise, the interdisciplinary nature of the projects was analyzed, deepening the link between Physics and other disciplines within the
"eclipse" theme

References

Carabajal Escobar, Y. (2010). Interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul (31) 156-169. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n31/n31a11.pdf

De Biasi, M. S., Orellana, R. B., Giorgi E. E., Paiz, L. G., Rizzo, L. y Vazzano, M. M. (2015). Alfabetización en astronomía de docentes de educación primaria, secundaria y adultos de la región de La Plata. Memoria Académica de la IV Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales.

Recuperado de http://jornadasceyn.fahce.unlp. edu.ar/convocatoria/actas-2015/trabajos-fisica/De %20Biasi.pdf/view

García, B. (03 de marzo de 2017). Eclipses para iluminar la ciencia. Recuperado de https://www.bbvaopenmind.com/ciencia/fisica/eclipses-para-iluminar-la-ciencia/

García Mesenguer, J. (2020). ¿Qué saben nuestros adolescentes de astronomía? [Tesis de Maestría. Universidad de Valencia]. Repositorio institucional de la Universidad de Valencia. https://roderic.uv.es/handle/10550/78889

Langhi, R. y Nardi, R. (2012) Educação em astronomia. São Paulo: Escrituras.

Massa, M., Foressi, M. y Sanjurjo L. (2015). La enseñanza de las Ciencias Naturales en la Escuela Media. Rosario: Homo Sapiens.

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. (2004). Núcleos de aprendizajes prioritarios (NAP). Primer y Segundo ciclo EGB- Nivel primario. Buenos Aires, Argentina.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba (2019). Los Eclipses de Sol y su enseñanza. Recuperado de

http://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/2019/LosEclipsesDeSolysuEnsenanza.pdf

Resolución Nº1533: Formación denominada "Proyectos Eureka perspectiva metodológica: la indagación científica escolar", Ministerio de Educación de Santa Fe. Argentina, 26 de septiembre de 2019.

Scassa, A. (23 de agosto de 2019). La enseñanza de la astronomía, un gran ausente. Formación IB. España. Recuperado de http://formacionib.org/noticias/?La-ensenanza-de-la-astronomia-un-gran-ausente

Published

2021-11-03

How to Cite

Romagnoli, C. M. ., & Sebben, V. R. . (2021). Physics contents in student researches referred to 2019 solar eclipse . Journal of Physics Teaching, 33(2), 459–467. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35299

Issue

Section

Investigación en Enseñanza de la Física