Experimental activities for the teaching of standing waves by means of devices built with accessible materials

Authors

  • Ernesto Cyrulies Instituto de Desarrollo Humano, Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires, Argentina.
  • Horacio Salomone Instituto de Industria, Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires, Argentina.
  • Néstor Olivieri Instituto de Industria, Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35204

Keywords:

Wave phenomena, Experimental activities;, Construction of teaching materials

Abstract

This work presents a series of experimental activities on wave phenomena, worked on in a continuous training course for physics
teachers in secondary schools in the province of Buenos Aires. The experimental activities described were developed during two classes
in the laboratories of the National University of General Sarmiento (UNGS). In this work, we focus on the description of the sequence
that was built with these experimental activities, which were specifically directed to the study of standing waves and their teaching
using simple devices. Some results of the implementation of the activities are shown, particularly about the didactic discussions that
were generated with the group of teachers.

References

Diseño Curricular 5° Año, Orientación Ciencias Naturales, Física Clásica y Moderna. Provincia de Buenos Aires. Recuperado de https://abc.gob.ar/secundaria/sites/default/files/documentos/fisica.pdf

Diseño Curricular 6° Año, Orientación Ciencias Naturales, Física Clásica y Moderna. Provincia de Buenos Aires. Recuperado de https://abc.gob.ar/secundaria/sites/default/files/documentos/fisica_0.pdf

Cyrulies, E. (2021). Experiencias de laboratorio sobre el calor con un artefacto hogareño en la formación del profesorado de Física. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2202.

Marino, L., Giorgi, S., Cámara, C. y Carreri, R. (2017). Los conceptos básicos involucrados en la ecuación de ondas armó-nicas mecánicas: su tratamiento en los libros de texto de física usados en el ciclo inicial universitario. Revista de Enseñanza de la Física, 29(Extra), 7-19.

Martín Díaz, M., Gómez Crespo, M. y Gutiérrez, J. (2000). La física y la química en la secundaria. Madrid: Narcea.

Welti, R. (2002). Concepciones de Estudiantes y Profesores Acerca de la Energía de las Ondas. Enseñanza de las Ciencias, 20(2), 261-270.

Wurm, G., Marinelli, M., Fontana, L., Salomón, S. y Ríos, R. (2019). Desarrollo de instrumental de laboratorio controlado por sistemas embebidos. Revista de Enseñanza de la Física, 31(Extra), 741-747.

Published

2021-11-05

How to Cite

Cyrulies, E. ., Salomone, H. ., & Olivieri, N. . (2021). Experimental activities for the teaching of standing waves by means of devices built with accessible materials. Journal of Physics Teaching, 33(2), 179–186. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35204

Issue

Section

Investigación en Enseñanza de la Física