A design study on the implementation of remote laboratories in the teaching of university physics: the observation of student work

Authors

  • Raúl Emilio Romero Departamento de Ciencias Básicas, Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Avenida Del Valle 5737. Olavarría, CP 7400, Buenos Aires, Argentina
  • Ana Fuhr Stoessel Grupo de Investigación en didáctica de las Ciencias Experimentales, Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Avenida Del Valle 5737. Olavarría, CP 7400, Buenos Aires, Argentina
  • Adriana Rocha Grupo de Investigación en didáctica de las Ciencias Experimentales, Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Avenida Del Valle 5737. Olavarría, CP 7400, Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v32.n1.28936

Keywords:

Design of learning activities; Physics; Remote laboratory; Design studies; Engineering education

Abstract

This communication presents the advances in the development of the methodology of data collection and didactic analysis for the study of the development of experimental activities using remote laboratories (LR). It corresponds to a Master's thesis work that analyzes the use of LR in Physics in engineering training. The thesis has among its objectives, the characterization of learn-ing situations that involve experimental activities using LR. These situations are analyzed in order to improve the way in which these types of activities are included in the teaching of Physics in engineering training.

References

Amaya Franky, G. (2009). Laboratorios reales versus laboratorios virtuales, en la enseñanza de la física. El hombre y la Máquina, (33).82-95.

Anijovich, R. y Mora, S. (2010). Estrategias de enseñanza: otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires: Aique.

Arguedas-Matarrita, C. y Concari, S. B. (2015). Hacia un estado del arte de los laboratorios remotos en la enseñanza de la física. Revista de Enseñanza de la Física, 27(2), 133-139.

Arguedas-Matarrita, C., Concari, S. B., y Marchisio, S. T. (2017). Una revisión sobre desarrollo y uso de Laboratorios Virtuales y Laboratorios Remotos en la Enseñanza de la Física en Latinoamérica, Revista de Enseñanza de la Física, 27(2), 177–190.

Arguedas-Matarrita, C. y Concari, S. B. (2018). Características deseables en un Laboratorio Remoto para la enseñanza de la física: indagando a los especialistas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(3), 702-720.

Cañal de León, P. (2000). El análisis didáctico de la dinámica del aula: tareas, actividades y estrategias de enseñanza. En Perales Palacios, F. y Cañal de León, P (coord.). Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la en-señanza de las ciencias. Alcoy, España: Editorial Marfil, SA.

Collins, A., Joseph, D. y Bielaczyc, K. (2004). Design research: Theoretical and methodological issues. The Journal of the Learning Sciences, 13(1),15-42.

de Pro Bueno, A. (1998). ¿Se pueden enseñar contenidos procedimentales en las clases de ciencia? Enseñanza de las Ciencias, 16(1), 21-41.

Fendt, W. (2020). Apps de Física. https://www.walter-fendt.de/html5/phes/

František, L., & František, S. y Miroslava Ožvoldová (2018). e-Laboratoy Project (2018-2020). Remote Experiments. https://www.ises.info/index.php/en/laboratory

García Zubía, J. G., y Alves, G. R. (Eds.). (2011). Using remote labs in education: two little ducks in remote experimenta-tion. Bilbao: Universidad de Deusto. http://www.deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/otraspub/otraspub01.pdf

GeoGebra. (2020). GeoGebra-Aplicaciones matemáticas. https://www.geogebra.org/?lang=es

Heradio, R., De La Torre, L., Galán, D., Cabrerizo, F. J., Herrera-Viedma, E., y Dormido, S. (2016). Virtual and remote labs in education: A bibliometric analysis. Computers and Education, 98, 14-38.

Hofstein, A., y Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty‐first century. Science education, 88(1), 28-54.

Kelly, A. E. (2006). Quality criteria for design research: evidence and commitments. En J. van den Akker y otros (Eds.), Educational Design Research. Londres: Routledge.

Ministerio de Educación, Argentina. (2001). Resolución Ministerial 1232.

Potkonjak, V., Gardner, M., Callaghan, V., Mattila, P., Jovanovi, K., Guetl, C. y Petrovi, V. M. (2016). Virtual laboratories for education in science, technology, and engineering: A review. Computers & Education, 95, 309-327. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.02.002

Rocha, A. (2020). Análisis del aula en la universidad. Una perspectiva útil para investigadores y docentes. Manuscrito en prensa.

Published

2020-06-15

How to Cite

Romero, R. E., Fuhr Stoessel, A., & Rocha, A. (2020). A design study on the implementation of remote laboratories in the teaching of university physics: the observation of student work. Journal of Physics Teaching, 32(1), 75–91. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v32.n1.28936