Methodological strategy for the study of the teaching of scientific processes by analyzing the discourse in laboratory classes

Authors

  • Cristina Iturralde Facultad de Ingeniería, Departamento de Formación Docente. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, CP 7400, Buenos Aires, Argentina
  • Adriana Rocha Facultad de Ingeniería, Departamento de Formación Docente. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, CP 7400, Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v32.n1.28935

Keywords:

Discourse analysis; University teaching; Scientific processes; Discursive strategies

Abstract

This communication presents the construction of a data analysis tool to study discourse in experimental classes at the university. The tool is framed in a strategy to study the teaching of procedural content in the laboratory, which is part of a doctoral thesis work. It starts from considering that the procedures are knowledge to teach that requires an intentional task on the part of the teacher and that the laboratory context is very rich in relation to the procedures on whose teaching it is possible to work. The description of how the analysis tool was constructed to identify types of teacher and student interventions that appear in labora-tory classes and that are part of teaching discursive strategies is included. A strategy to study the teacher's discursive strategies that could favor the learning of procedural contents in the laboratory is a contribution to the field of research of what happens in the classroom that can also be helpful for teachers to reflect in relation to their own practice.

References

Anijovich, R. y Mora , S. (2010). Estrategias de Enseñanza: otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires: Aique.

Bassi Follari, J. (2015). El código de transcripción de Gail Jefferson: adaptación para las ciencias sociales. Quaderns de Psicología, 17(1), 39-62.
Coll, C. y Onrubia, J. (2001). Estrategias discursivas y recursos semióticos en la construcción de sistemas de significados compartidos entre profesor y alumnos. Investigación en la escuela, 45, 21-31.

CONFEDI (2006). Primer acuerdo sobre competencias genéricas. “3er. Taller sobre desarrollo de competencias en la enseñanza de la ingeniería argentina”. Agosto.

CONFEDI (2014). Documentos de CONFEDI. Competencias en Ingeniería. Obtenido de: https://confedi.org.ar/download/documentos_confedi/Cuadernillo-de-Competencias-del-CONFEDI.pdf

CONFEDI (2018). Propuesta de estándares de segunda generación para la acreditación de carreras de ingeniería en la República argentina. " Libro rojo de COFEDI". Obtenido de https://confedi.org.ar/librorojo/

Contreras Domingo, J. (1994). Enseñanza, currículum y profesorado (2° ed.). Madrid: Akal.

Crujeiras Pérez, B. y Jiménez Aleixandre, M. P. (2018). Influencia de distintas estrategias de andamiaje para promover la participación del alumnado de secundaria en las prácticas científicas. Enseñanza de las Ciencias, 36(2), 23-42.

Cubero, R. (2001). Maestros y alumnos conversando: el encuentro de las voces distantes. Investigación en la Escuela, (45), 7-19. doi:http:/dx.doi.org/10.12795.2001.i45.01

De Longhi, A. L. (2000). El discurso del profesor y del alumno: análisis didáctico en clases de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 18(2), 201-216.

De Longhi, A.; Ferreyra, A.; Peme, C.; Bermudez, G.; Quse, L.; Martínez, S.; Iturralde, C.; Campaner, G. (2012). La interacción comunicativa en clases de ciencias naturales. Un análisis didáctico a través de circuitos discursivos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9(2), 178-195.

Edwards, D. y Mercer, N. (1988). El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión compartida (1° ed.). España: Paidos.

Iturralde, C. (2009). Influencia del lenguaje en la adquisición de conceptos químicos. (Tesis inédita de maestría). Olavaría: Facultad de Ingeniería. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Jiménez Aleixandre, M. P. y Díaz de Bustamante, J. (2003). Discurso de aula y argumentación en la clase de ciencias: cuestiones teóricas y metodológicas. Enseñanza de las ciencias, 21(3), 359-370.

Pérez Gómez, A. (2008). ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representa-ción y de acción. En J. Gimeno Sacristán, Educar por competencias ¿qué hay de nuevo? (1° ed.). Madrid: Morata.

Perrenoud, P. (2005). Développer des compétences, mission centrale ou marginale de l’université ? Genève: Faculté de psychologie et des sciences de l’éducation. Obtenido de
http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2005/2005_15.html

Pozo, J. (1996). Teorías cognitivas del aprendizaje. 4° Edición. Morata

Pozo, J. (2008). Aprendices y maestros: la psicología cognitiva del aprendizaje. Alianza.

Rocha, A., Iturralde, C. y Bertelle, A. (2018). Evaluación de la implementación de unidades didácticas (UD) en el aula. 28 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Coruña. Obtenido de http://hdl.handle.net/2183/20935

Rocha, A. (2020). La docencia en las carreras de ingeniería. Olavarría, Buenos Aires, Argentina: Facultad de Ingenie-ría. UNCPBA. (En prensa)

Ruiz, E., Villuendas, Ma. D. y Bretones, A. (2003). La práctica del profesorado universitario desde el análisis estratégico del discurso. Investigación en la escuela, (49), 89-101.

Sanmartí, N. (2002). Necesidades de formación del profesorado en función de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Pensamiento educativo, 30, 35-60.

Silva, A. y Mortimer, E. (2010). Caracterizando estrategias enunciativas em uma sala de química: Aspectos teóricos e metodológicos em direção a configuração de um género do discurso. Investigações em Ensino de Ciências, 15(1), 121-153.

Tiberghien, A. y Malkoun, L. (2008). Análisis de la práctica realizada en el salón de clase de Física en un nivel de enseñanza de escuela secundaria. A partir de datos recogidos a través de video grabaciones. Revista de Enseñanza de la Física., 21(2), 11-22.

Tiberghiem, A. y Malkoun, R. (2010). Analysis of classroom practices from the knowledge point of view: how to char-acterize them and relate them to students’ performances. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências.

Published

2020-06-15

How to Cite

Iturralde, C., & Rocha, A. (2020). Methodological strategy for the study of the teaching of scientific processes by analyzing the discourse in laboratory classes. Journal of Physics Teaching, 32(1), 59–73. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v32.n1.28935