Research in didactics of natural sciences in Argentinian and Spanish journals in the period 2019-2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n2.47469

Keywords:

Science education, Literature review, Educational research, Argentinian Journals, Spanish Journals

Abstract

This paper presents a systematic analysis of articles published in Science Education (SE) in Argentinian and Spanish journals for the period 2019-2023. The aim is to determine research trends and how recent events, such as the COVID-19 pandemic and new laws in Argentina, have influenced the field. A total of 514 research articles in SE from six journals were analyzed. The qualitative analysis was based on an adapted category system, including a new category for environmental education. The results show that empirical research is predominant. There is a growing interest in environmental education, while cultural, social, and gender studies have decreased. Research in educational technology increased significantly during emergency remote teaching, maintaining its relevance in recent years. The conclusions highlight the consolidation of SE in Ibero-America, although there is a scarce presence of research at early and primary education levels in Argentinian journals. The need to study the theoretical frameworks used and the impact of these studies in the classroom is emphasized, suggesting areas of opportunity and future research lines.

References

Adúriz-Bravo, A., e Izquierdo Aymerich, M. (2002). Acerca de la didáctica de las ciencias como disciplina autónoma. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(3), 130–140. Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen01/REEC_1_3_1.pdf

Aguilera Morales, D., Vílchez-González, J. M., Carrillo-Rosúa, F. J., y Perales-Palacios, F. J. (2021). Tendencias investigadoras en enseñanza de las ciencias en revistas españolas 2014-2018. Enseñanza de las Ciencias Revista de investigación y experiencias didácticas, 39(2), 45–62. doi: 10.5565/rev/ensciencias.3180

Buteler, L., Arriassecq, I., Pesa, M., y Massa, M. (2019). La investigación en la educación en física: estado actual y nuevas perspectivas. Revista de Enseñanza de la Física, 31(2), 5-15. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/26902

Ferreira, M., Couto, R. V. L. D., Maciel, F. G., da Silva Filho, O. L., y Batista, M. C. (2023). Referenciais teórico-metodológicos na pesquisa em ensino de física entre 2001 e 2023: metalinguagens e relações saber-poder-subjetividade. Revista de enseñanza de la física, 35(2), 117-132. doi: 10.55767/2451.6007.v35.n2.43708

Fontes, D. T. M., y Rodrigues, A. (2022). Tendencias de investigación en la enseñanza de la física en revistas académicas iberoamericanas. Revista de Enseñanza de la Física, 34(2), 33-45. doi: 10.55767/2451.6007.v34.n2.39481

Iturralde, M. C., Bravo, B. M. y Flores, A. (2017). Agenda actual en investigación en didáctica de las Ciencias Naturales en América Latina y el Caribe. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 49-59. doi: 10.24320/redie.2017.19.3.905

Lee, M. H., Wu, Y. T., y Tsai, C. C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A Content Analysis of Publications in Selected Journals. International Journal of Science Education, 31, 1999-2020.

Oliva, J. M.ª (2017) Sobre el difícil equilibrio de compaginar criterios de difusión y de transferencia en una revista sobre educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 1–2. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10498/18911

Ley N.o 26.150. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. (2006). Honorable Congreso de la Nación Argentina. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26150-121222

Ley N.o 27.499. Ley Micaela de capacitación obligatoria en género para todas las personas que integran los tres poderes del estado. (2019). Honorable Congreso de la Nación Argentina. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-27499-318666

Ley N.o 27.592. Ley Yolanda. (2020). Honorable Congreso de la Nación Argentina. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-27592-345172

Ley N.o 27.621. Ley para la implementación de la Educación Ambiental Integral en la República Argentina. (2021). Honorable Congreso de la Nación Argentina. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-27621-350594

Lin, T. J., Lin, T. C., Potvin, P., y Tsai, C. C. (2019). Research trends in science education from 2013 to 2017: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 41(3), 367-387. doi: 10.1080/09500693.2018.1550274

Lin, T. C., Lin, T. J., y Tsai, C. C. (2013). Research trends in science education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372. doi: 10.1080/09500693.2013.864428

Pérez, G., Gómez Galindo, A. A. y González Galli, L. (2023). Multimodalidad y regulación metacognitiva en el aprendizaje de la evolución. Enseñanza de las Ciencias, 41(1), 5-23. doi: 10.5565/rev/ensciencias.5641

Sposetti, C. N., Martín, L., Moskat, V. y Huergo, J. (2024). Avances en la educación superior sobre derechos en Argentina: logros en materia de género y ambiente. En F. Farias, L. Pala, N. Quinn (Eds.), Marcas de época y universidad: relatos de época que trazan nuevos horizontes (50-57). Rosario, Argentina: Laborde Libros Editor.

Tsai, C. C., y Lydia Wen, M. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content analysis of publication in selected journals. International journal of science education, 27(1), 3-14. doi: 10.1080/0950069042000243727

Published

2024-12-12

How to Cite

Research in didactics of natural sciences in Argentinian and Spanish journals in the period 2019-2023. (2024). Revista De Enseñanza De La Física, 36(2), 31-41. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n2.47469