Integrating discourse semantics in emergency remote teaching context: graphic representation in physics problem
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47284Keywords:
P-V diagrams, Problem solving, Semantics, Theory of legitimacy codes, PandemicAbstract
The potential for the inclusion of multiple representations of physical concepts has been shown to be beneficial in achieving greater meaning and understanding in problem-solving contexts. This paper presents a partial analysis of the study of the programmatic principles of cumulative knowledge construction in a remote teaching context in a fifth-year secondary school physics class integrating problems with P-V diagrams. The semantic dimension of the Theory of Legitimation Codes provided multidimensional analysis tools that allowed us to recognize the value of various resolution and content strategies to identify how meanings are formed, organized and validated in the classroom.
References
Brookes, D. y Etkina, E. (2015). The Importance of Language in Students' Reasoning About Heat in Thermodynamic Processes. International Journal of Science Education, 37(5-6), 759-779. doi: 10.1080/09500693.2015.1025246
Carmo, A. y Carvalho, A. (2009). Construindo a linguagem gráfica em uma aula experimental de física. Ciência & Educação, 15(1), 61-84. doi: https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000100004
Córdova, J., Melo, G., Bacigalupo, F. y Manghi, D. (2016). Olas de significado en la interacción profesor-alumno: análisis de dos clases de Ciencias Naturales de un 6to de primaria. Ciência & Educação, 22(2), 335-350. doi: https://doi.org/10.1590/1516-731320160020005
Escudero, C. (2005). Inferencias y modelos mentales: un estudio de resolución de problemas acerca de los primeros contenidos de Física abordados en el aula por estudiantes de nivel medio. [Tesis doctoral]. Universidad de BurgosUFRGS, Burgos, España.
Escudero, C. y Jaime, E. (2007). La comprensión de la situación física en la resolución de problemas: Un estudio en dinámica de las rotaciones. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 1-19.
Ferreiro, E. (2002). Relaciones de independencia entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa Editorial.
García-García, J. I., Encarnación, E., y Arredondo, E. H. (2020). Exploración de la comprensión gráfica de estudiantes de secundaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e925. doi: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.925
Loverude, M., Kautz, C. y Heron, P. (2002). Student understanding of the first law of thermodynamics: Relating work to the adiabatic compression of an ideal gas. American Journal of Physics, 70(2), 137-148. doi: 10.1119/1.1417532
Martí, E. (2003). Representar el mundo externamente. La adquisición infantil de los sistemas externos de representación. Madrid: Morata.
Maton, K. (2013). Making semantic waves: A key to cumulative knowledge-building. Linguistics and Education, 24(1), 8-22. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.linged.2012.11.005
Maton, K. (2016). Legitimation Code Theory: Building knowledge about knowledge-building. En K. Maton, S. Hood, y S. Shay (Eds.), Knowledge-building: Educational studies in legitimation code theory (19-46). London: Routledge.
Meltzer, D. (2004). Investigation of students’ reasoning regarding heat, work, and the first law of thermodynamics in an introductory calculus-based general physics course. American Journal of Physics, 72(11), 1432-1446. doi: 10.1119/1.1789161
Moreira, M. y Greca, I. (2003). Cambio Conceptual: análisis crítico y propuestas a la luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo. Ciência & Educação, 9(2), 301-315. doi: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200010
Neiman, G. y Quaranta, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (213-234). Barcelona, España: Gedisa Editorial.
Pozo, J. I. y Postigo, Y. (1999). Hacia una nueva alfabetización: el aprendizaje de información gráfica. En J. I. Pozo y C. Monereo (Coords.), El aprendizaje estratégico. Madrid: Aula XXI, Santillana
Santos, B. Silva, A. y Mortimer, E. (2022). Using variation in classroom discourse in chemistry teaching: making chemistry more accessible. En M. Blackie, H. Adendorff y M. Mouton, M. (Eds.), Enhancing science education: Exploring knowledge practices with legitimation code theory (82–102). London: Routledge.
Wilson, J., Buffa, A. y Lou, B. (2011). Termodinámica. En J. Wilson, A. Buffa y B. Lou (Eds.), Física 10 (333–368). México: Pearson.
Zuluaga, D. y Escudero, C. (2023). Análisis de la dimensión semántica en contextos de digitalización forzada: el caso de la enseñanza de termodinámica introductoria. Revista de Enseñanza de la Física, 35(2), 103-116. doi: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43706
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).