Curriculum Design and Development of the Informatics Workshop for the Physics Teacher Education Program at UNR

Authors

  • María Sol Pera Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura - Conicet. Instituto de Física Rosario
  • Rodrigo E. Menchón Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura - Conicet. Instituto de Física Rosario
  • Sebastián Torres Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura
  • Germán Blesio Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura - Conicet. Instituto de Física Rosario
  • Gabriel I. Perren Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura - Conicet. Instituto de Física Rosario
  • Hugo D. Navone Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47265

Keywords:

Curriculum, Physics Teacher Education, Informatics, Computational Physics, Physics Education

Abstract

The curricular guidelines established for the training of Physics Teachers explicitly include the construction of knowledge and the development of skills in Information and Communication Technologies. This is due to the inherent dynamics of the discipline and the demands of the job market. The combination of these aspects creates a curricular design and implementation challenge that becomes complex to solve effectively. Consequently, the objective of our work is to address this problem from the perspective of curricular design by incorporating a well-founded Computer Science Workshop and, in terms of implementation, by analyzing and justifying how its effective curricular development can be achieved. Finally, we present an evaluation of the proposal based on the observations of the teaching team and the feedback provided by the participants.

References

Alcázar, C. (2019). Alfabetización digital, pensamiento computacional y programación literaria. En L. Brossi, T. Dodds y E. Passeron (Eds.), Inteligencia Artificial y bienestar de las juventudes en América Latina (127-135). Santiago, Chile: LOM ediciones.

Bleichmar, S. (2014). Violencia social, violencia Escolar: de la puesta de límites a la construcción de legalidades. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

Buenfil Burgos, R. N. (2008). La categoría intermedia. En O. Cruz Pineada y L. Echavarría Canto (Coords.), Investigación social: Herramientas teóricas y Análisis Político de Discurso (29-40). México: Casa Juan Pablos.

Burbules, N. C. (1999). El diálogo en la enseñanza: teoría y práctica. Buenos Aires: Amorrortu.

Cullen, C. (2009). Entrañas éticas de la identidad docente. Buenos Aires: La Crujía.

Consejo Interuniversitario Nacional [CIN]. (2013). Resolución CE N° 856/13: Profesorados Universitarios. Buenos Aires: Consejo Interuniversitario Nacional.

De Alba, A. (2014). Currículum: crisis, mito y perspectiva. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Groys, B. (2022). Filosofía del cuidado. Buenos Aires: Caja Negra.

Instituto Nacional de Formación Docente [INFoD]. (2007). Lineamientos Curriculares Nacionales para la Formación Docente Inicial. Buenos Aires: Instituto Nacional de Formación Docente (INFoD) y Ministerio de Educación de la Nación.

Morduchowicz, R. (2021). Adolescentes, participación y ciudadanía digital. Buenos Aires: FCE.

Morelli, S. (2010). El currículum universitario. Rosario: Laborde.

Roegiers, X. (2010). Una pedagogía de la integración. México: FCE.

Steiman, J. (2010). ¿Qué debatimos hoy en la didáctica?: las prácticas de la enseñanza en la educación superior. Buenos Aires: UNSAM.

Tedesco, J. C., Aberguj, C. y Zacarias, I. (2014). Pedagogía y democratización de la universidad. Buenos Aires: Aique.

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

Curriculum Design and Development of the Informatics Workshop for the Physics Teacher Education Program at UNR. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 277-285. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47265