Feminist approaches to physics education: a systematic review

Authors

  • Diana Herrero-Villarreal Universidad Estatal a Distancia
  • Irene Arriassecq Universidad Nacional del Centro de la Pcia. de Bs. As. Fac. De Cs. Exactas. ECienTec
  • Agustín Adúriz-Bravo Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto CeFIEC

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47243

Keywords:

Physics teaching, Feminist theories, Science education, University education, Educational physics

Abstract

Based on the identification of multiple inequalities related to gender and other factors, in physics education and within the framework of a doctoral thesis project, a systematic review is carried out based on the PRISMA 2020 methodology with the aim of identifying works with approaches to physics education from feminist theories that can contribute to the current needs of Latin American societies. Based on categories originated in feminist theories, the systematic review is carried out in 6 databases. After the identification, selection and inclusion of articles that match defined criteria, a list of 33 articles is obtained. The articles are analyzed according to created categories that link feminist theoretical positions with their specific contributions to physics education. It concludes on the important weight of the masculinization of physics, which is analyzed in various ways according to the theoretical position and on the importance of training teachers in these topics with theoretical clarity.

References

Alcoff, L., Hames-García, M., Mohanty, S. y Moya P. (Eds.). (2006). Identity Politics Reconsidered. New York: Palgrave Macmillan New York.

Armstrong, E. (2021). Marxist and Socialist Feminisms. En N. Naples (Ed.), Companion to Feminist Studies (35-52). Hoboken, N. J.: Wiley Blackwell.

Arruzza, C. y Bhattacharya, T. (2020). Teoría de la Reproducción Social. Elementos fundamentales para un feminismo marxista. Archivos de historia del movimiento obrero y la izquierda, 8(16), 37-69.

Barbosa, I. (2023). Recepciones y usos de la producción de bell hooks en el feminismo negro de Brasil. Taller de letras, 1(72), 176-209.

Bell, M. P., Berry, D., Leopold, J. y Nkomo, S. (2021). Making Black Lives Matter in academia: A Black feminist call for collective action against anti-blackness in the academy. Gender, Work and Organization, 28(S1), 39-57. doi: https://doi.org/10.1111/gwao.12555

Berth, J. (2019). Empoderamento. São Paulo: Polen Livros.

Bug, A. (2003). Has feminism changed physics? Signs, 28(3), 881-899. doi: https://doi.org/10.1086/345323

Camacho, J. (2018). Educación científica no sexista. Aportes desde la investigación en Didáctica de las Ciencias. Revista Nomadías, 25, 101-120.

Camacho-González, J. P. (2020). Educación Científica, reflexiones y propuestas desde los feminismos. Revista Científica, 38(2), 190-200. doi: https://doi.org/10.14483/23448350.15824

Chambers, L. (2017). A Different Kind of Dark Energy: Placing Race and Gender in Physics. New Haven, Connecticut: Yale University.

Conde, M. D., Cid, R. E. y López, M. V. (2019). Does science have a gender? Knowledge and attitudes toward the Science of girls and boys in Primary Education. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 16(3), 3302-16. doi: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i3.3302

Crenshaw, K. (1991). Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color. Stanford Law Review, 43(6), 1241-1299. doi: https://doi.org/10.2307/1229039

Davis, A. y Dent, G. (2019). Black feminism: Teoría crítica, violencias y racismo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

De las Heras, S. (2009). Una aproximación a las teorías feministas. Universitas. Revista de Filosofía, Derecho y Política, 9, 45-82.

Enslin, P. (2003). Liberal Feminism, Diversity and Education. Theory and Research in Education, 1(1), 73-87. doi: https://doi.org/10.1177/1477878503001001005

Espinosa-Miñoso, Y. (2014). Una crítica descolonial a la epistemología feminista crítica. El Cotidiano, 1(184), 7-12.

Espinosa-Miñoso, Y. (2016). De por qué es necesario un feminismo descolonial: Diferenciación, dominación coconstitutiva de la modernidad occidental y el fin de la política de identidad. Solar, 12(1), 141-171. doi: https://doi.org/10.20939/solar.2016.12.0109

Fundación para el Progreso (07 de marzo de 2021) Decálogo del feminismo liberal. Fundación para el Progreso. https://fppchile.org/es/blog/decalogo-del-feminismo-liberal/

Galaz, C. M., Rojas, P. P., Colicoy, N. J., López, J. G. y Garcés, S. M. (2024). Educational practices in science with a gender perspective: Research trends in science education. En Investigacoes em Ensino de Ciencias, 29(1), 353-371. doi: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n1p353

Harding, S. (1996). Ciencia y feminismo. Madrid: Ediciones Morata.

Harding, S. (2015). Objectivity and Diversity: Another Logic of Scientific Research. Chicago: The University of Chicago Press.

Hess, D. J. (1995). Science and technology in a multicultural world: The cultural politics of facts and artifacts. New York: Columbia University Press.

Hill, P. (2019). Intersectionality as Critical Social Theory. Durham: Duke University Press.

Hipólito, N. y Martínez, I. (2021). Diálogos entre el Buen Vivir, las Epistemologías del Sur, el feminismo decolonial y las pedagogías feministas. Aportes para una educación transformadora. Revista de estudios avanzados, (35), 16-28. doi: https://doi.org/10.35588/estudav.v0i35.5321

Hooks, Bell (2017). El feminismo es para todo el mundo. Madrid: Traficantes de sueños.

Jaén, M. J. (2000). Género y educación. Las aportaciones del feminismo liberal. Témpora, 3, 113-160.

Karidy, M. (2022). Epistemologías decoloniales y feministas: ¿qué ciencia aprendemos y enseñamos los y las profesoras de ciencias? Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciencias e Matemática, 2(2), 81-98.

Lamas, M. (2022). Feminismo y americanización. La hegemonía académica de gender. En Marta Lamas: dimensiones de la diferencia: género y política (165-190). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.

Lugones, M. (2008). Colonialidad y Género. La manzana de la discordia, 6(2), 105-119.

Maier-Hirsch, E. (2005). Revistando el Sentipensar de la Segunda Ola Feminista: Contextos, miradas, hallazgos y limitaciones. Revista Culturales, 8, 1-39. doi: https://doi.org/10.22234/recu.20200801.e485

Manassero, M. A. y Vázquez, Á. (2003). Los estudios de género y la enseñanza de las ciencias. Revista de Educación,

330, 251-280

Medina, R. (2013). Feminismos periféricos, feminismos-otros: Una genealogía feminista decolonial por reivindicar. Revista Internacional de Pensamiento Político, 8, 53-79.

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., MayoWilson, E., McDonald, S.,… Alonso-Fernández, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799.

doi: https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Quintanilla-Gatica, M., Orellana-Sepúlveda, C., Solsona-Pairo, N. y Carrasco-Monroy, P. A. (2023). Género y formación inicial del profesorado de ciencias en Chile: Una aproximación desde sus racionalidades epistemológicas. Ciência & Educação (Bauru), 29. doi: https://doi.org/10.1590/1516-731320230051

Rupérez, F. L., Expósito-Casas, E. y García, I. G. (2021). Science education and gender gap in spain for 15-year-old students. Secondary analyses from PISA 2015. Revista Complutense de Educación, 32(1), 1-14.

Trujillo, G. (2022). El feminismo queer es para todo el mundo. Madrid: Los libros de la Catarata.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

Feminist approaches to physics education: a systematic review. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 187-196. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47243