Optical instruments: image analysis in university textbooks
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47241Keywords:
Images, Optical instruments, Textbooks, Physical, UniversityAbstract
Results are shown from a descriptive multiple-case study that examined all the images related to optical instruments included in ten university physics books. Based on contributions from previous research in Science Teaching, 229 images were studied through content analysis. The results indicate that the highest absolute frequency of images refers to magnifying glass and compound microscope. Illustrations are mostly used to describe optical instruments, the optical phenomena that occur in them or the images produced by said instruments. Diagrams prevail over photographs and Cartesian graphs. All images are related to the main theme. Half of the images have verbal labels. Colorful illustrations predominate over black and white images. There are two images that contain ambiguity by confusing divergent lenses with convergent ones. Finally; the images are heterogeneous, in some copies classical themes are shown while in others interest in contemporary knowledge is stimulated.
References
Alexander, P. y Kulikowich, J. (1994). Learning from Physics text: A synthesis of recent research. Journal of research in science teaching, 31(9), 895-911. doi: https://doi.org/10.1002/tea.3660310906.
Ander-Egg, E. (2010). Métodos y técnicas de investigación social: Cómo organizar el trabajo de investigación. Vol. III. España: Lumen.
Aregehagn, E., Lykknes, A., Getahun, D. y Febri, M. (2023). Representation of Image Formation-Observation in Optics in Ethiopian Textbooks: Student Learning Difficulties as an Analytical Tool. Education Sciences, 13(5), 445. doi: https://doi.org/10.3390/educsci13050445.
Bardin, L. (1996). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
García, J. (2005). El uso y el volumen de información en las representaciones gráficas cartesianas presentadas en los libros de texto de ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias, 23(2), 81–199.
Giacosa, N., Zang, C. y Such, A. (2022). Refracción en lentes delgadas: abordaje del fenómeno en los libros de texto universitarios. Revista de Enseñanza de la Física, 34(extra), 193-202.
Gumilar, S. e Ismail, A. (2023). The representation of laboratory activities in Indonesian physics textbooks: a content analysis. Research in Science & Technological Education, 41(2), 614-634. doi: https://doi.org/10.1080/02635143.2021.1928045
Hirata Kitahara, M. T. (2022). Investigando la utilización de imágenes en publicaciones científicas desde un enfoque cognitivo. De los métodos y las maneras, 7, 23-30. Recuperado de http//hdl.hande.net/11191/8545
Hosoume, Y. y Martins, M. (2022). O Ensino de Física à luz dos livros didáticos (Da Reforma Capanema à Lei 5692/1971). Revista Brasileira de Ensino de Física, 44, e20210287, 1-16. doi: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0287
Hvorecký, J. y Korenova, L. (2023). Calidad de los libros desde la perspectiva de la gestión del conocimiento. Alteridad. Revista de Educación, 18(2), 273-284. doi: https://doi.org/10.17163/alt.v18n2.2023.10.
Jiménez, J. y Perales, F. (2001). Aplicación del análisis secuencial al estudio del texto escrito e ilustraciones de los libros de física y química de la ESO. Enseñanza de las Ciencias, 19(1), 3-19. doi: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4010
Keenahan, J., Carroll, M. y Keenahan, D. (2023). The evolution of Physics textbooks used in Ireland 1860–2022. Physics Education, 58(2), 025020. doi: 10.1088/1361-6552/acb032
Lee, V. (2010). Adaptations and Continuities in the Use and Design of Visual Representations in US Middle School Science Textbooks. International Journal of Science Education, 32(8), 1099-1126. doi: https://doi.org/10.1080/09500690903253916.
Lizarazo, M., Rivera, C. y Ramírez, E. (2021). La investigación didáctica sobre los libros de textos, el espacio en Física y el conocimiento escolar. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 2557-2565. Recuperado de https://hdl.handle.net/11441/127777
Marzábal, A., Hernández, C. e Izquierdo, M. (2014). ¿De qué hablan los libros de texto?: el problema de la identificación de los referentes. Cadernos Cedes, 34(92), 99-124. doi: doi.org/10.1590/S0101-32622014000100007.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París, Francia: UNESCO.
Otero, M. y Llanos, V. (2019). Los libros escolares de matemática y física en Argentina entre 1961 y 2009. IARTEM ejournal, 11(1), 1-21. doi: 10.21344/iartem.v11i1.586
Perales, F. y Jiménez, J. (2002). Las ilustraciones en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias: análisis de libros de texto. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 369-386.
Perez, S. y Villagrá, J. (2020). La competencia científica en las actividades de aprendizaje incluidas en los libros de texto de Ciencias de la Naturaleza. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 17(2), 210101-210118.
Qadeer, A. (2014). Un estudio de libros de texto de electricidad de 6º grado: respuestas de los estudiantes y análisis de contenido. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 285-286. doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1363.
Saputri, I. y Asrizal, A. (2023.) Needs analysis for development of digital teaching materials with augmented reality for optical instruments materials. Physics Learning and Education, 1(3), 146–153. doi: doi.org/10.24036/ple.v1i3.65.
Viennot, L. y Kaminsky, W. (1991). Participation des maîtres aux modes de raisonnement des élèves. Enseñanza de las Ciencias, 9(1), 3-9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).