The electrical energy crisis as the backbone socioscientific problem of a didactic sequence. An experience of articulation between research and teaching

Authors

  • M. Florencia Cabana Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Laboratorio de Investigación e Innovación en Educación en Ciencias Exactas y Naturales
  • Rafaela I. Paladini Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Laboratorio de Investigación e Innovación en Educación en Ciencias Exactas y Naturales
  • Flavia E. Villordo Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Laboratorio de Investigación e Innovación en Educación en Ciencias Exactas y Naturales
  • Leticia G. Lapasta Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Laboratorio de Investigación e Innovación en Educación en Ciencias Exactas y Naturales

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47220

Keywords:

Socio-scientific problems, Articulation between research and teaching, Electrical energy crisis in Argentina, Role play

Abstract

This paper presents the analysis of a teaching sequence designed in the Specific Didactics II and Teaching Practices in Physicscourse, at the Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata, and implemented in fourth-year secondary school courses, combining extension strategies. This proposal arises within the framework of the research Projects PPID H-027 ”Socio-scientific problems (PSC) as backbones for science teaching” and I+D H-889 “The PSC in the training paths of Science teachers”, based in the same faculty. From them, articulations with extension and teaching were generated that led to classroom activities and innovations implemented in secondary schools and university degree subjects. These innovations sought to value what was researched regarding the potential of PSCs for learning and the contributions that they generate when they structure the teaching proposal. Both teachers and student protagonists recognize having built disciplinary learning with an integrative perspective by going through the sequence and at the same time putting skills, attitudes and values into play.

References

Cabana, M. F.; Reyna, M. y von Reichenbach, M. C. (2019). La energía como problema socio-científico: Un ejemplo de abordaje en aulas secundarias y universitarias de formación docente. V Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales, 8 al 10 de mayo de 2019. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Ciencias Exactas y Naturales. Ensenada, Argentina.

Crujeiras Pérez, B. (2020). Trabajar la argumentación a través de un juego de rol: ¿debemos instalar el cementerio nuclear?. Enseñanza de las Ciencias, 38(3), 125-142.

da Silva Cavalcanti, M. H., Marques Ribeiro, M. y Barro, M. R. (2018). Planejamento de uma sequência didática sobre energia elétrica na perspectiva CTS. Ciênc. educ. (Bauru), 24(4).

Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. (2010). Diseño Curricular para la Educación Secundaria Ciclo Superior. ES4: Introducción a la Física. La Plata: Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires, Argentina.

Doménech, J. L., Gil-Pérez, D., Gras, A., Guisasola, J., Martínez-Torregrosa, J., Salinas, J., Trumper, R. y Valdés, P. (2003). La enseñanza de la energía: Una propuesta de debate para un replanteamiento global. Enseñanza de la Física, 20(3), 285-311.

Doménech, J. L., Gil-Pérez, D., Martínez-Torregrosa, J., Gras, A., Guisasola, G., y Salinas, J. (2016). La enseñanza de la energía en la educación secundaria. Un análisis crítico. Enseñanza De La Física, 14(1), 45–60.

Flick, U. (2004). Introducción a la Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.

Guerrero-Márquez, I. y García-Carmona, A. (2020). La energía y su impacto socioambiental en la prensa digital: temáticas y potencialidades didácticas para una educación CTS. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3), 3301.

Lapasta, L., Merino, G., Arcaría, N. y Menconi, F. (2019). Los problemas socio científicos como una oportunidad de aprendizaje en la formación de futuros/as docentes de Física, Química y Ciencias Biológicas. V Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales, 8 al 10 de mayo de 2019, Ensenada, Argentina.

Ruiz, J., Solbes, J. y Furió, C. (2013). Debates sobre cuestiones socio-científicas. Una herramienta para aprender física y química. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 64, 32-39.

Sanmartí, N. (2000). El diseño de unidades didácticas. En F. J. Perales Palacios y P. Cañal de León, Didáctica de las ciencias experimentales (239-266). España: Editorial Marfil.

Solbes, J. y Tarín, F. (2008). Generalizando el concepto de energía y su conservación. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, (22), 155-180.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

The electrical energy crisis as the backbone socioscientific problem of a didactic sequence. An experience of articulation between research and teaching. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 49-57. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47220