From point to infinity through a finite thread of charge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n1.41390

Keywords:

Finite thread, Electric field, Point system, Infinite system

Abstract

This work shows that the same real physical system can be reduced to a point or infinite system under certain particular conditions. For this, the electric field created by a uniformly charged finite thread is calculated and it is observed that the same real physical system can behave as a point charge or as the opposite, an infinite wire. The objective of this article is to show a practical example of infinite and punctual models in physics for their application in the teaching of pre-universitary physics.

References

Alonso, M. y Finn, E. (1967). Física. Buenos Aires: Fondo Educativo Interamericano.

Gil Díez, J. (2002). Electricidad y magnetismo. Madrid: Santillana.

Halliday, D. y Resnick, R. (1961). Física para estudiantes de ciencias e ingeniería. New York: John Wiley & Sons.

Lavor, O. P. y Gomes Oliveira, E. A. (2022). Discutindo electrostática através de uma sequência de ensino investigativa. Revista De Enseñanza De La Física, 85-91.

Llinares, J. y Pages, A. (1997). Electromagnetismo y semiconductores. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

Marino, L. A. y De Greef, M. (2021). Enseñanza de electrostática en la virtualidad mediante el aula invertida. Revista De Enseñanza De La Física, 431-439.

Marqués Villarroya, D. (Diciembre de 2022). Propuesta didáctica sobre el Teorema de Gauss: Teoría y aplicaciones prácticas para el cálculo del campo eléctrico. Latin American Journal of Physiscs Education, 16(4), 1-14.

Pérez Rangel, A. (2021). Modelo de niveles de pensamiento y recursos cognitivos de aprendizaje para la enseñanza de la física. Revista De Enseñanza De La Física, 33(3), 115-128.

Snieder, R. y van Wijk, K. (2010). Visita guiada de métodos matemáticos para las ciencias físicas. Cambridge: Prensa Universidad de Cambridge.

Tipler, P. A. y Mosca, G. (2006). Física para la ciencia y la tecnología. Barcelona: Reverté.

Tipler, P. A. y Mosca, G. (2010). Física preuniversitaria. Madrid: Reverté.

Van Heuvelen, A. (1991). Learning to think like a physicist: A review of research based instructional strategies. Am. J. Phys., 59, 891.

Published

2023-06-16

Issue

Section

Essays and Special Topics

How to Cite

From point to infinity through a finite thread of charge. (2023). Revista De Enseñanza De La Física, 35(1), 53-62. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n1.41390