Divergent thinking and metascientific component in future physics teachers
Keywords:
Divergent thinking, Metascientific, Teaching practice, Physics teachers, Activity systemAbstract
This work is part of a doctoral thesis in the teaching of exact and natural sciences. One of the objectives of the thesis is to analyze the cognitive construction of metasciences based on the divergent thinking of future physics teachers. For this, the actions and interactions in an activity system such as the teaching practice in secondary education are used as an analysis tool. In this presentation the quantitative results are communicated since the methodology of the thesis is multi-methodological: qualitative and quantitative. The analysis of the results allowed grouping the 17 future physics teachers of the National University of Comahue of the cohorts: 2018, 2020 and 2022 into three groupings classified by centiles of divergent thinking: general, narrative and graphic. These groupings allow us to characterize the differences in the development of the metascientific component developed by the participants in the framework of the activity system.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcelo A. Salica, Mirian E. Almirón, Valeria Olguin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).