Competencies in experimental sciences. Interdiscipline as a proposal
Keywords:
Competencies, Experimental sciences, Interdiscipline, STEM focusAbstract
The article describes the development and results obtained in the implementation of an innovative experience in a postgraduate course using an integrated STEM approach, to facilitate the construction of interdisciplinary scientific-technological skills. The population consisted of professors of various experimental sciences who used computerized sensors for the acquisition and processing of data in real time. The work teams designed original experimental didactic sequences for the integration of knowledge from Biology, Physics, Chemistry, Technology and Mathematics, putting them to the test to detect errors and successes, promoting discussion regarding the promotion of interdisciplinary activities. The evaluation of processes and products allow us to affirm that the collective work of the participants was achieved, the development of strategies, skills and attitudes necessary to build competencies in experimental sciences was strengthened, integrating different disciplines and mathematically modeling the phenomena. The STEM work methodology used in the course was transposed by the students to the designs of the didactic sequences
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nancy Saldis, Marcelo Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).