Proposals of experimental activities for a remote high school physics course
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35298Keywords:
PIBID, Inquiry Based Learning, Experiments, Distance learning, Asynchronous activitiesAbstract
In this paper, we present two proposals of activities built by the PIBID/UFRJ-Física team in partnership with Colégio Pedro II, Humaitá
II campus, a federal high school located in the south of the city of Rio de Janeiro, for application in classes of second grade level. The
activities address themes of Classical Mechanics. Due to the pandemic situation, the year 2021 presented itself as an unprecedented
challenge for the PIBID team: to develop Physics teaching proposals for high school entirely at a distance, since the school does not
offer face-to-face activities in the first semester of this year. The activities therefore need to be asynchronous, and realized individually
and autonomously by the student. The orientation adopted in the planning of activities, in the face of the challenges ahead, was to
bring them as close as possible to an Inquiry Based Sequence Learning. This work is a consequence of an ongoing learning process,
carried out through periodic discussions started in December 2020.
References
Azevedo, M. C. P. S. (2004). Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: Carvalho, A.
M. P. (Org.) Ensino de Ciências (19-33). São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
Borges, A. T. (2002). Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 19(3),
291-313.
Jimenez-Aleixandre, M. P. (2010). El alumnado argumenta si su papel en clase lo requiere. In: 10 Ideas Clave – Competencias en argumentación y uso de pruebas. (155-171). Espanha: Grao.
PIBID/UFRJ-Física, Disponível em: http://pibidfisicaufrj.blogspot.com. Acesso em maio de 2021.
Soares, V., Vianna, D. M., Sousa, J. J. F., Santos, A. G., Dias, M. A., Barros, M. de A. J., Fernandes, S. S., Sales, V. C. de
H. (2020). O subprojeto PIBID/UFRJ-Física: atuação do monitor bolsista na aula regular do professor supervisor. In: J.
F. M. da Silva et al. (Org.), Narrativas sobre a formação docente: a experiência do programa institucional de bolsas de
iniciação à docência (PIBID) na UFRJ (108-120). 1ª ed., Rio de Janeiro, Brasil: Joaquim Fernando Mendes da Silva.
Disponível sob solicitação ao autor principal.
Wilsek, M. A. G. e Tosin J. A. P. (2009). Ensinar e aprender ciências no ensino fundamental através da resolução de
problemas. Portal da Educação do Estado do Paraná: Dia-a-dia @Educação
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carlos Frederico M. Rodrigues, Nataly O. de Carvalho, Raiane da C. Pacheco, Victor S. Marinho, Deise M. Vianna, Vitorvani Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).