Peer-Project Learning methodology: an innovative implementation of the teaching-learning process at the university level in Ecuador

Authors

  • Eduardo Montero Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL, Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas, Departamento de Física, Campus Gustavo Galindo km. 30.5 Vía Perimetral, P. O. Box 09-01-5863, Guayaquil, Ecuador.
  • Erick Lamilla Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL, Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas, Departamento de Física, Campus Gustavo Galindo km. 30.5 Vía Perimetral, P. O. Box 09-01-5863, Guayaquil, Ecuador.
  • Daniela Guzmán Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL, Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas, Departamento de Física, Campus Gustavo Galindo km. 30.5 Vía Perimetral, P. O. Box 09-01-5863, Guayaquil, Ecuador.
  • Jorge Roblero Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL, Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas, Departamento de Física, Campus Gustavo Galindo km. 30.5 Vía Perimetral, P. O. Box 09-01-5863, Guayaquil, Ecuador.
  • Arturo Pazmino Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL, Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas, Departamento de Física, Campus Gustavo Galindo km. 30.5 Vía Perimetral, P. O. Box 09-01-5863, Guayaquil, Ecuador.
  • Esther Gutiérrez Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL, Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas, Departamento de Física, Campus Gustavo Galindo km. 30.5 Vía Perimetral, P. O. Box 09-01-5863, Guayaquil, Ecuador.
  • Víctor Velasco Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL, Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas, Departamento de Física, Campus Gustavo Galindo km. 30.5 Vía Perimetral, P. O. Box 09-01-5863, Guayaquil, Ecuador.
  • Luis Pabón Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL, Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas, Departamento de Física, Campus Gustavo Galindo km. 30.5 Vía Perimetral, P. O. Box 09-01-5863, Guayaquil, Ecuador.
  • Alex Romero Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL, Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas, Departamento de Física, Campus Gustavo Galindo km. 30.5 Vía Perimetral, P. O. Box 09-01-5863, Guayaquil, Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35283

Keywords:

Peer-Project Learning, Active learning, Educational innovation, Project-based methodology

Abstract

The general structure of the peer-project learning methodology (PPL) is presented in order to offer an alternative educational model,
supported by technology, for higher education in Latin America. The PPL is a student-centered active learning model that allows teachers to change their traditional role of transmitter of knowledge to the role of administrator of the educational process supported by
information technology. Implemented in 2015 by Professor Florencio Pinela, the APP methodology has been adapted to the academic
needs of higher education institutions in Ecuador, combining technological tools with the relevant characteristics of the interactive
models of instruction by pairs and flipped classroom, adding a practical-experimental component to the teaching-learning process.

References

Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and engineering teacher, 70(1), 30.

Chin, C., Chia, L. G. (2004). Problem-based learning: Using students' questions to drive knowledge construction.

Science education, 5(88), 707-727.

Mazur, E. (1999). Peer instruction: A user’s manual.

Rodríquez Aroca, M. A. (2017). El modelo de aprendizaje activo en la materia Física B como estrategia para mejorar el

rendimiento académico de los estudiantes de ingenierías de la ESPOL. Un caso de estudio. Guayaquil: Universidad Casa

Grande.

Madsen, A., McKagan, S. B., Sayre, E. C. (2017). Best practices for administering concept inventories. The Physics

Teacher, 55(9), 530-536.

Silverthorn, D. U. (2006). Teaching and learning in the interactive classroom. Advances in Physiology Education, 4(30),

135-140.

Published

2021-11-05

Issue

Section

Investigación en Enseñanza de la Física

How to Cite

Peer-Project Learning methodology: an innovative implementation of the teaching-learning process at the university level in Ecuador. (2021). Journal of Physics Teaching, 33(2), 359-364. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35283