Teaching about light on pandemic times: an experience of collaborative work
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35209Keywords:
Physics Education, Elementary School, Collaborative Work, Pandemic.Abstract
The conditions to achieve and sustain the involvement of primary-level students of a socio-educational program of the City of Buenos
Aires in a teaching proposal on optics via WhatsApp, during the 2020 pandemic were investigated. The proposal was prepared by a
group of researchers and teachers that includes the authors. The research is descriptive-interpretive and framed in cooperative design
engineering. The distance modality blurred the spatial and temporal delimitation of the school device, which affected class work. The
exchanges between students and teachers took place through a group chat, at the time or delayed, sometimes privately to the teacher;
and, in general, they were not read between pairs. The modifications that had to be applied to teaching and the obstacles to encouraging
debate between students' interpretations and what was proposed as an explanation were analyzed. It was evidenced that the
students were becoming interested and questioning themselves about the different phenomena, relating them to each other and to
their life experiences. By way of conclusion, the children's reflections invite us to rethink the problematization of natural phenomena
in the classroom and the scope of possible conceptualizations in present context.
References
Bednarz, N., Bacon, L., Lajoie, C., Maheux, J. F. y Saboya, M. (2020). L’activité réflexive en recherche collaborative : analyse polyphonique d’un projet mené avec des conseillers pédagogiques en mathématiques au primaire. Revue hybride de l'éducation, 4 (1), 24–45. https://doi.org/10.1522/rhe.v4i1.551
Candela, A. (2006). Del conocimiento extraescolar al conocimiento científico escolar: un estudio etnográfico en aulas de la escuela primaria. Revista mexicana de investigación educativa, 11(30), 797-820.
Cobb P., Confrey J., diSessa A., Lehrer, R. y Schauble, L. (2003) Design experiments in educational research. Educ Res 32(1):9–13. https://doi.org/10.3102/0013189X032001009
EDIBA (2018, 4 de enero). Experimentos - La reflexión de la luz [video]. YouTube. https://www.you-tube.com/watch?v=rJkCDPRFBXI&list=PLjtpL2iWSztVw5Qwp90LRmVCoZxpPWBN6&index=1.
Espinoza, A. (2010). Ciências na escola. Novas perspectivas para a formação dos alunos. San Pablo, Brasil: Ática.
Espinoza, A., Casamajor, A., Muzzanti, S., Acevedo, C., y Lifschitz, C. (2012). Cuando los alumnos son convocados a repre-sentar sus ideas. Novedades Educativas, 256, 36-44.
Sadovsky, P. (2005). La teoría de situaciones didácticas: un marco para pensar y actuar la enseñanza de la matemática. Reflexiones teóricas para la educación matemática, 5, 13-66.
Sadovsky, P., Itzcovich, H., Becerril, M. M., Quaranta, M. E. y García, P. (2019). Trabajo colaborativo entre docentes e investigadores en Didáctica de la Matemática: de la reflexión sobre las prácticas a la elaboración de ejes de análisis para la enseñanza. Educación. Educación Matemática, 31(2).
Sensevy, G. (2015). Analysing Teachers’ Pedagogical Content Knowledge from the Perspective of the Joint Action Theory in Didactics. En Understanding Science Teachers' Professional Knowledge Growth, 63-85. Brill Sense.
Sensevy, G. y Bloor, T. (2020). Cooperative didactic engineering. Encyclopedia of Mathematics Education, 141-145.
Sensevy, G., Forest, D., Quilio, S. y Morales, G. (2013) Cooperative engineering as a specific design-based research. ZDM, Int J Math Educ. 45(7),1031–1043.
Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Morata.
Stake, R. (2010). Qualitative research: Studying how things work. The Guilford Press.
Terigi, F. (2020). Aprendizaje en el hogar comandado por la escuela: cuestiones de descontextualización y sentido. Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera, 243–251. UNIPE, Editorial Univer-sitaria.
Zajc, L. S. y Bednarz, N. D. (2007). Action research and collaborative research: Their specific contributions to professional development. Educational Action Research, 15(4), 577-596.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Facundo Dyszel, Patricia Luppi, Cecilia Acevedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).