Science teaching in a bilingual context: proposal for teaching an Astronomy content
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v30.n2.22734Keywords:
Astronomy, Inquiring methodology, Natural science, Bilingual context, CLILAbstract
This project shows a lesson plan developed in a bilingual context for first grade students, using inquiry teaching methodology for an Astronomy content. Science, English and Arts subjects are worked in a cross curricular way. The purpose of this unit is to check that students can achieve the understanding of some scientific abstract contents using an inquiring teaching methodology useful for improving thinking skills. At the same time, pupils also develop a second language, in this case, English language, using CLIL principles. The teaching sequence developed is focused on observation, generating ideas and conceptualization skills. The results achieved show the feasibility and benefits of this kind of didactic sequences.References
Alcaraz Varó, E. (2000) El inglés profesional y académico. Filología y Lingüística. Madrid: Alianza.
Anghel, B., Cabrales, A., y Carro, J.M. (2013). Evaluación de un programa de educación bilingüe en España: El impacto más allá del aprendizaje del idioma extranjero. Documento de trabajo. FEDEA. Universidad Carlos III. Madrid. Recuperado de: https://goo.gl/AMxop3.
Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an under-standing of science teaching practice. Research in Science Education, (33), 1-25.
Bakas, C. y Mikropoulos, T. A. (2003). Design of virtual environments for the comprehension of planeta-ry phenomena based on students' ideas. International Journal of Science Education, 25(8), 949-967.
Barandica Pairet, E. (1988). Astronomía interdisciplinar. Cuadernos de Pedagogía, (156), 60-62.
Barnett, M. y Morran, J. (2002). Addressing children's alternative frameworks of the moon's phases and eclipses. International Journal of Science Education, 24(8), 859-879.
Banfi, C., Rettaroli, S., y Moreno, L. (2015). Educación bilingüe en Argentina–Programas y docen-tes. Matices en Lenguas Extranjeras, (9), 111-134.
Bravo-Torija, B., Martínez-Peña, B., Embid, B., Carcelén, N. y Gil-Quílez, M.J. (2016). El reto actual del bilingüismo en educación primaria: ¿cómo conseguir que los alumnos aprendan ciencias y aprendan inglés? Campo abierto: Revista de educación, 35(1), 173-187.
Camino, N. (1995). Ideas previas y cambio conceptual en astronomía. Un estudio con maestros de primaria sobre el día y la noche, las estaciones y las fases de la luna. Enseñanza de las Ciencias, (13), 81-96.
Cardenete G. S. (2011). Sol, Tierra y Luna. Movimientos relativos y sus consecuencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8 (Num. Extraordinario), 512- 518.
Chin-Chung Tsai y Chun-Yen Chang (2005). Lasting Effects of Instruction Guided by the Conflict Map: Experimental Study of Learning about the Causes of the Seasons. Journal of Research in Science Teaching, 42(10), 1089-1111.
Cohen, A. D. (1975).A Sociolinguistic Approach to Bilingual Education: Experiments in the American Southwest. Massachussetts, EE.UU.: Newbury House.
Cole, S. (1988). Astronomy in our schools. Astronomy, 16(9),36-43.
Criado, A. M., Hernández, M. J., y Mesa, J. M. (1985). La astronomía a nuestro alcance. Un modelo para la formación de maestros. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 70-70.
Cristóbal-Aragón, E. (2017). Desarrollo de habilidades de pensamiento mediante la enseñanza por inda-gación de contenidos de astronomía en primero de primaria. Trabajo de Fin de Grado. Universidad de Burgos. Disponible en: http://hdl.handle.net/10259/4548
Cummins, J. (1986). Empowering minority students: A framework for intervention. Harvard Educational Review, (56), 18-36.
De la Nuez, S. (2015). El timo de la enseñanza bilingüe en la Comunidad de Madrid. Madrid, España: Hay Derecho. Recuperado de: https://goo.gl/1KCcPL.
Duverger, J. (1995). Reperes et enjeux. Revue Internationale d’Éducation, Enseignements bilingues, 7, 29-44.
Harlen, W. y Qualter, A. (2009). The teaching of science in primary schools. Abingdon: Routledge.
Lelliott, A. y Rollnick, M.(2010). Big ideas: A review of astronomy education research 1974-2008. Inter-national Journal of Science Education, 32(13), 1771-1799.
Ley de Educación Nacional, Nº 26.206, 2006.
Linn, M C., Eylon, B. y Davis, E. A. (2004). The knowledge integration perspective on learning. En Linn, M. C., Davis, E. A., y Bell, P., (Eds.), Internet environments for science education (pp. 29–46). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones de la Torre.
Lloyd, R. J., (2012). Look Inside Space. London, England: Usborne.
Martin-Hansen, L. (2002). Defining inquiry. The Science Teacher, 69(2), 34-37.
MEC. (2006). Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzasmíni-mas de la educación primaria (BOE nro. 293, de 8 de diciembre de 2006).
MINEDUC. (2009). Habilidades de Pensamiento Científico. Marco curricular de la enseñanza de la ense-ñanza media, decreto n° 254.
Minner, D. D., Levy, A. J., y Century, J. (2010). Inquiry?based science instruction—what is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 47(4), 474-496.
Navarro, M. (2011). Enseñanza y aprendizaje de astronomía diurna en primaria mediante “secuen¬cias problematizadas” pasadas en “mapas evolutivos”. Enseñanza de las Ciencias, 29(2), 163-174.
Navés, T. y Muñoz, C. (2000). Usar las lenguas extranjeras para aprender y aprender a usar las lenguas extranjeras.Folleto AICLE. TIE-CLIL. Recuperado de http://www.ub.edu/filoan/CLIL/padres.pdf
NRC, National Research Council (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: Aca-demic Press.
Palomar Fons, R. y Solbes Matarredona, J. (2015). Evaluación de una propuesta para la enseñanza y el aprendizaje de la astronomía en secundaria. Enseñanza de las Ciencias,33(2), 91-111.
Pavesi, M., Bertocchi, D., Hofmannová, M. y Kazianka, M.(2001). Enseñar en una lengua Extranjera. Cómo utilizar lenguas extrajeras en la enseñanza de asignaturas. TIE-CLIL. Recuperado de http://www.ub.edu/filoan/CLIL/profesores.pdf
Petit Pérez, M. F. y Solbes Matarredona, J. (2012). La ciencia ficción y la enseñanza de las cien-cias. Enseñanza de las ciencias, 30(2), 55-72.
Plummer, J.D. y Krajcik, J. (2010). Building a Learning Progression for Celestial Motion: Elementary Levels from an Earth-Based Perspective. Journal of Research in Science Teaching, 47(7), 768-787.
Rocard, M. (2007). Science education Now: A renewed Pedagogy for the future of Europe. Belgium: European Comunities. Resumen en Alambique, 55, 104-117.
Romeu, P. (2016). Desarrollo de las habilidades de pensamiento en la metodología AICLE en educación Primaria. Un análisis de maestría para ciencias naturales. Universidad de Valencia, España.
Sánchez, M.P. y Rodríguez, R. (1986). La educación bilingüe y el aprendizaje de una segunda lengua: sus características y principios fundamentales. Infancia y aprendizaje, 33, 3-26.
Shen, J. y Confrey, J. (2010). Justifying Alternative Models in Learning Astronomy: A study of K–8 science teachers’ understanding of frames of reference. International Journal of Science Education, 32(1), 1-29.
Signoret, A. (2003). Bilingüismo y cognición: ¿Cuándo iniciar el bilingüismo en el aula? Perfiles Educa-tivos, 25(102), 6-21.
Siguan, M. y Mackey, W.F. (1986). Educación y bilingüismo. Madrid: Santillana.
Stahly, L.L., Krockover, G.H. y Shepardson, D.P. (1999). Third grade students' ideas about the lunar phases. Journal of Research in Science Teaching, 36(2), 159-177.
Suarez, E. (2013). Construcción de una propuesta de enseñanza de las ciencias naturales en segunda lengua. Bogotá, Colombia.
Tejedor, A. (2015, mayo 27). Observación: ¿Qué hace falta para desarrollarla? Psicología y comunica-ción. Recuperado de: https://psicologiaycomunicacion.com/observacion-desarrollar/
Tignanelli, H. (1997). Astronomía en Liliput: talleres de introducción a las ciencias del espacio. Buenos Aires: Colihue.
Tignanelli, H. (1994). Sobre la enseñanza de la astronomía en la escuela primaria. En Weissmann, H. (Org.). Didáctica de las ciencias naturales: aportes y reflexiones. Buenos Aires: Paidós.
Trumper, R. (2006). Teaching Future Teachers Basic Astronomy Concepts-Seasonal Changes-at a Time of Reform in Science Education. Journal of Research in Science Teaching, 43(9), 879–906.
Tunmer, E. y Myhill, M. (1984). Metalinguistic awareness and bilingualism. In W. E. Tunmer, C. Pratt y M. L. Herriman (Eds.), Metalinguistic awareness inchildren (pp. 169-87). Berlín: Springer Verlag.
UNESCO Institute for Statistics. (2016). Education [data file]. Disponible en http:// data.uis.unesco.org/.
Vega, A. (2001). Tenerife tiene seguro de Sol (y de Luna): Representaciones del profesorado de primaria acerca del día y la noche. Enseñanza de las Ciencias, (19), 31-44.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Esther Cristóbal-Aragón, Ileana M. Greca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).